Tato bakalářská práce se zabývá výukou gramatiky žáků mladšího školního věku. Teoretická část je složena ze čtyř kapitol. V první kapitole je definován pojem ´žák mladšího školního věku´ nejen ve vztahu k vývojové psychologii, ale též k dalším procesům, jimiž žák v této etapě povinné školní docházky prochází. Druhá kapitola je zaměřena na gramatiku. Jsou zde uvedeny důvody, proč by gramatika měla být vyučována. Je charakterizována její role ve výuce anglického jazyka. V této kapitole jsou rovněž popsány různé přístupy k výuce jazyků. Důraz je především kladen na komunikativní výuku jazyků a komunikativní kompetenci, která je velmi důležitá právě v souvislosti s výukou gramatiky. Ve třetí kapitole jsou popsány různé přístupy k výuce gramatiky. V poslední kapitole teoretické části jsou shrnuty důležité informace související s přístupy k výuce gramatiky ve vztahu k výuce žáků mladšího školního věku. Cílem praktické části je zjistit, jaké přístupy k výuce gramatiky jsou používány při výuce žáků mladšího školního věku a jaký je postoj nejen učitelů, ale i žáků k výuce gramatiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with teaching grammar to young learners. The theoretical part consists of four chapters. In the first chapter, the term ´young learner´ is explained, the targeted age group is described in details and the interrelation between young learners and the human developmental stages which learners are going through is shown. The second chapter deals with grammar, why it should be taught and what is it´s role in English language teaching. The various approaches to language teaching are described with focus on communicative language teaching and communicative competence, which is important in the context of teaching grammar. In the third chapter the different approaches to teaching grammar are characterized. The last chapter of the theoretical part concludes all the information concerning approaches to the teaching of grammar in relation to teaching young learners. The practical part is aimed at teaching grammar to young learners, which approaches are used while teaching and what are the teachers´ and students´ attitudes towards teaching and learning grammar.
Tato bakalářská práce se zabývá výukou gramatiky žáků mladšího školního věku. Teoretická část je složena ze čtyř kapitol. V první kapitole je definován pojem ´žák mladšího školního věku´ nejen ve vztahu k vývojové psychologii, ale též k dalším procesům, jimiž žák v této etapě povinné školní docházky prochází. Druhá kapitola je zaměřena na gramatiku. Jsou zde uvedeny důvody, proč by gramatika měla být vyučována. Je charakterizována její role ve výuce anglického jazyka. V této kapitole jsou rovněž popsány různé přístupy k výuce jazyků. Důraz je především kladen na komunikativní výuku jazyků a komunikativní kompetenci, která je velmi důležitá právě v souvislosti s výukou gramatiky. Ve třetí kapitole jsou popsány různé přístupy k výuce gramatiky. V poslední kapitole teoretické části jsou shrnuty důležité informace související s přístupy k výuce gramatiky ve vztahu k výuce žáků mladšího školního věku. Cílem praktické části je zjistit, jaké přístupy k výuce gramatiky jsou používány při výuce žáků mladšího školního věku a jaký je postoj nejen učitelů, ale i žáků k výuce gramatiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with teaching grammar to young learners. The theoretical part consists of four chapters. In the first chapter, the term ´young learner´ is explained, the targeted age group is described in details and the interrelation between young learners and the human developmental stages which learners are going through is shown. The second chapter deals with grammar, why it should be taught and what is it´s role in English language teaching. The various approaches to language teaching are described with focus on communicative language teaching and communicative competence, which is important in the context of teaching grammar. In the third chapter the different approaches to teaching grammar are characterized. The last chapter of the theoretical part concludes all the information concerning approaches to the teaching of grammar in relation to teaching young learners. The practical part is aimed at teaching grammar to young learners, which approaches are used while teaching and what are the teachers´ and students´ attitudes towards teaching and learning grammar.
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou výuky anglické gramatiky u žáků mladšího věku. V teoretické části práce nejprve vymezí vztah gramatiky a komunikativní kompetence a stručně pojedná historicky se měnící roli gramatiky ve výuce anglického jazyka. Dále vymezí a charakterizuje vybranou věkovou skupinu žáků z hlediska vývojové psychologie. V návaznosti na tyto charakteristiky definuje procesy učení a osvojování cizího jazyka a shrne principy výuky gramatiky u žáků mladšího věku. V praktické části práce studentka prostřednictvím pozorování výuky angličtiny na základní škole zjistí, jaké techniky učitelé ve výuce anglické gramatiky využívají.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou výuky anglické gramatiky u žáků mladšího věku. V teoretické části práce nejprve vymezí vztah gramatiky a komunikativní kompetence a stručně pojedná historicky se měnící roli gramatiky ve výuce anglického jazyka. Dále vymezí a charakterizuje vybranou věkovou skupinu žáků z hlediska vývojové psychologie. V návaznosti na tyto charakteristiky definuje procesy učení a osvojování cizího jazyka a shrne principy výuky gramatiky u žáků mladšího věku. V praktické části práce studentka prostřednictvím pozorování výuky angličtiny na základní škole zjistí, jaké techniky učitelé ve výuce anglické gramatiky využívají.
Seznam doporučené literatury
- Celce-Murcia, Mariance. Hilles, Sharon. 1988. Techniques and resources in teaching grammar. Oxford University Press.
- Dunn, Opal. 1991. Developing English with young learners. Macmillan Publishers Ltd.
- Dunn, Opal. 1990. Beginning English with young children . Macmillan Publishers Ltd.
- Gerngroß, Günter. Puchta, Herbert. Thornbury, Scott. 2006. Teaching grammar creatively. Helbling Languages
- Halliwell, Susan. 2000. Teaching English in the Primary Classroom. Longman.
- Harmer, Jeremy . 1991. The Practice of English Language Teaching. Longman
- Krashen, Stephen. 1981. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Pergamon Press Inc
- Nunan, David. 2001. Research Methods in Language learning.Cambridge University Press.
- O´Grady, William. 2005. How Children Learn languages. Cambridge University Press.
- Scott, Wendy A., Ytreberg, Lisbeth H 1990. Teaching English to Children. Longman
- Scrivener, J. 1994. Learning Teaching, Macmillan Heinemann
- Thornbury, Scott. 1999. How to tlach grammar. Harlow: Person Education
- Čáp, Jan., Mareš, Jiří. 2001. Psychologie pro ucitele. Praha:Portál
- Skalková, Jarmila. 1999. Obecná didaktika. Praha:ISV
- Vališová, Alena. Kasíková, Hana. 2007. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing
Seznam doporučené literatury
- Celce-Murcia, Mariance. Hilles, Sharon. 1988. Techniques and resources in teaching grammar. Oxford University Press.
- Dunn, Opal. 1991. Developing English with young learners. Macmillan Publishers Ltd.
- Dunn, Opal. 1990. Beginning English with young children . Macmillan Publishers Ltd.
- Gerngroß, Günter. Puchta, Herbert. Thornbury, Scott. 2006. Teaching grammar creatively. Helbling Languages
- Halliwell, Susan. 2000. Teaching English in the Primary Classroom. Longman.
- Harmer, Jeremy . 1991. The Practice of English Language Teaching. Longman
- Krashen, Stephen. 1981. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Pergamon Press Inc
- Nunan, David. 2001. Research Methods in Language learning.Cambridge University Press.
- O´Grady, William. 2005. How Children Learn languages. Cambridge University Press.
- Scott, Wendy A., Ytreberg, Lisbeth H 1990. Teaching English to Children. Longman
- Scrivener, J. 1994. Learning Teaching, Macmillan Heinemann
- Thornbury, Scott. 1999. How to tlach grammar. Harlow: Person Education
- Čáp, Jan., Mareš, Jiří. 2001. Psychologie pro ucitele. Praha:Portál
- Skalková, Jarmila. 1999. Obecná didaktika. Praha:ISV
- Vališová, Alena. Kasíková, Hana. 2007. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing