The bachelor thesis deals with the concepts of key competencies and learner autonomy from the point of view of new curricular policy principles and its development in ELT. Then gives detailed description of dictionaries and also gives suggestions for the use of them in a classroom. The practical part of the thesis is based upon suggestion of a set of activities based on a dictionary use, and also on an analysis of observations of these activities in classrooms. The overall aim of the thesis is to decide what competencies are being developed by dictionary-based activities and how they are being developed.
Anotace v angličtině
Bakalářská práce se zabývá kocepty klíčových kompetencí a autonomie žáka z hlediska kurikulární reformy a jejich rozvojem v učitelství anglického jazyka. Dále se zabývá prací se slovníky, je zde podrobný popis slovníků a také doporučení, jak s nimi pracovat v hodině. Praktická část práce je založena na navržení sady aktivit založených na práci se slovníkem, a také na analýze pozorování těchto aktivit v praxi. Celkovým cílem práce je rozhodnout, které kompetence jsou pomocí použití slovníku v hodině angličtiny rozvíjeny, a jak jsou tyto kompetence rozvíjeny.
The bachelor thesis deals with the concepts of key competencies and learner autonomy from the point of view of new curricular policy principles and its development in ELT. Then gives detailed description of dictionaries and also gives suggestions for the use of them in a classroom. The practical part of the thesis is based upon suggestion of a set of activities based on a dictionary use, and also on an analysis of observations of these activities in classrooms. The overall aim of the thesis is to decide what competencies are being developed by dictionary-based activities and how they are being developed.
Anotace v angličtině
Bakalářská práce se zabývá kocepty klíčových kompetencí a autonomie žáka z hlediska kurikulární reformy a jejich rozvojem v učitelství anglického jazyka. Dále se zabývá prací se slovníky, je zde podrobný popis slovníků a také doporučení, jak s nimi pracovat v hodině. Praktická část práce je založena na navržení sady aktivit založených na práci se slovníkem, a také na analýze pozorování těchto aktivit v praxi. Celkovým cílem práce je rozhodnout, které kompetence jsou pomocí použití slovníku v hodině angličtiny rozvíjeny, a jak jsou tyto kompetence rozvíjeny.
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou rozvoje klíčových kompetencí ve výuce anglického jazyka prostřednictvím učebních aktivit založených na práci se slovníkem. V teoretické části práce autorka nejprve zasadí uvedenou problematiku do kontextu kurikulární reformy, představí Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, zejména pak koncept klíčových kompetencí a autonomie žáka. Následně se bude zabývat různými druhy slovníků a jejich potenciálem pro rozvoj klíčových kompetencí v rámci výuky anglického jazyka. V praktické části práce studentka navrhne soubor konkrétních učebních aktivit založených na práci se slovníky, ověří je v praxi a vyhodnotí, jak přispívají k rozvoji klíčových kompetencí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou rozvoje klíčových kompetencí ve výuce anglického jazyka prostřednictvím učebních aktivit založených na práci se slovníkem. V teoretické části práce autorka nejprve zasadí uvedenou problematiku do kontextu kurikulární reformy, představí Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, zejména pak koncept klíčových kompetencí a autonomie žáka. Následně se bude zabývat různými druhy slovníků a jejich potenciálem pro rozvoj klíčových kompetencí v rámci výuky anglického jazyka. V praktické části práce studentka navrhne soubor konkrétních učebních aktivit založených na práci se slovníky, ověří je v praxi a vyhodnotí, jak přispívají k rozvoji klíčových kompetencí.
Seznam doporučené literatury
HATCH, E., BROWN, Ch. Vocabulary, Semantics and Language Education. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 9780521479424.
McCARTHY, M. Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1990. ISBN 0 19 437136 0.
BIBER, D., CONRAD, S., REPPEN, R. Corpus Linguistics: Investigating Language Structure and Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0 521 49957 7.
SCHMITT, N., McCARTHY, M. Vocabulary Description, Acquisition and Pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. ISBN-13: 9780521585514
ALLEN, V. F., Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. ISBN 0-19-434130-5.
KELLY, M. Jak vyučovat angličtinu na základní škole. Praha: Angličtina Expres, 2004.
BRIGHT, J. A., MacGREGOR, G. P. Teaching English as a Second Language: Theory ans Techniques for the Secondary Stage. London: Longmann, 1970.
MATTAM, D. The Vital Approach: Comment on the Teaching of English to Pupils Between the Ages of 8 and 15. Oxford: Pergamon Press, 1973.
KELLY, M. Učebnice angličtiny pro základní školy a Společný evropský referenční rámec pro jazyky, úroveň A1 a A2. Praha: Angličtina Expres, 2007. ISBN 978-80-85972-93-1.
BĚLECKÝ, Z. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
ČECHOVÁ, B. H. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 1979.
PROCHÁZKOVÁ, Z. Anglický jazyk pro pro profesní potřeby učitele: Úroveň A/B Společného evropského rámce pro jazyky. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2007.
GAIRNS, REDMAN. Working with Words. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 9780521317092.
LEANEY, C. Dictionary Activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978 0521 690409.
GEJGUŠOVÁ, I. Rozvíjení klíčových kompetencí žáka ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-445-7. (elektronický zdroj)
+dictionaries
Seznam doporučené literatury
HATCH, E., BROWN, Ch. Vocabulary, Semantics and Language Education. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. ISBN 9780521479424.
McCARTHY, M. Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1990. ISBN 0 19 437136 0.
BIBER, D., CONRAD, S., REPPEN, R. Corpus Linguistics: Investigating Language Structure and Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN 0 521 49957 7.
SCHMITT, N., McCARTHY, M. Vocabulary Description, Acquisition and Pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. ISBN-13: 9780521585514
ALLEN, V. F., Techniques in Teaching Vocabulary. Oxford: Oxford University Press, 1983. ISBN 0-19-434130-5.
KELLY, M. Jak vyučovat angličtinu na základní škole. Praha: Angličtina Expres, 2004.
BRIGHT, J. A., MacGREGOR, G. P. Teaching English as a Second Language: Theory ans Techniques for the Secondary Stage. London: Longmann, 1970.
MATTAM, D. The Vital Approach: Comment on the Teaching of English to Pupils Between the Ages of 8 and 15. Oxford: Pergamon Press, 1973.
KELLY, M. Učebnice angličtiny pro základní školy a Společný evropský referenční rámec pro jazyky, úroveň A1 a A2. Praha: Angličtina Expres, 2007. ISBN 978-80-85972-93-1.
BĚLECKÝ, Z. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
ČECHOVÁ, B. H. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 1979.
PROCHÁZKOVÁ, Z. Anglický jazyk pro pro profesní potřeby učitele: Úroveň A/B Společného evropského rámce pro jazyky. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2007.
GAIRNS, REDMAN. Working with Words. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. ISBN 9780521317092.
LEANEY, C. Dictionary Activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978 0521 690409.
GEJGUŠOVÁ, I. Rozvíjení klíčových kompetencí žáka ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-445-7. (elektronický zdroj)
+dictionaries