Bakalářská práce se zabývá problematikou ústavní výchovy v dětském domově, a to především jejími negativními charakteristikami, které se nepříznivě odrážejí na budoucí samostatný život dětí v ústavním prostředí vyrůstajících. Popisuje jaký dopad má jejich pobyt v dětském domově na osobní i profesní život a jaké možnosti pomoci se jim nabízejí. Zmíněny jsou zde také pozitivní změny, kterými systém ústavní výchovy v České republice prochází, a to především v souvislosti s přijetím nového zákona z roku 2002 a současnou transformací systému péče o ohrožené děti. Praktická část téma odchodu mladých lidí z dětských domovů podrobněji rozpracovává na základě provedených rozhovorů s řediteli několika dětských domovů v Královéhradeckém kraji.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with institutional education issues in children's homes, especially its negative characteristics which adversely reflect on the future independent life of children growing up in a constitutional environment. Describes the impact of their stay in children's homes on personal and professional lives, and what about help is available. Mentioned there are also positive changes which the system of constitutional education in the Czech Republic go through, especially in connection with the passing new bill in 2002 and actual transformation of care for vulnerable children. The practical part of the thesis theme of young people leaving children's homes further elaborates on the basis of the interviews with the directors of several children's homes in Královéhradecký region.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětské domovy, transformace, výchova, adolescence, psychická deprivace, rodina, domy na půli cesty
Bakalářská práce se zabývá problematikou ústavní výchovy v dětském domově, a to především jejími negativními charakteristikami, které se nepříznivě odrážejí na budoucí samostatný život dětí v ústavním prostředí vyrůstajících. Popisuje jaký dopad má jejich pobyt v dětském domově na osobní i profesní život a jaké možnosti pomoci se jim nabízejí. Zmíněny jsou zde také pozitivní změny, kterými systém ústavní výchovy v České republice prochází, a to především v souvislosti s přijetím nového zákona z roku 2002 a současnou transformací systému péče o ohrožené děti. Praktická část téma odchodu mladých lidí z dětských domovů podrobněji rozpracovává na základě provedených rozhovorů s řediteli několika dětských domovů v Královéhradeckém kraji.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with institutional education issues in children's homes, especially its negative characteristics which adversely reflect on the future independent life of children growing up in a constitutional environment. Describes the impact of their stay in children's homes on personal and professional lives, and what about help is available. Mentioned there are also positive changes which the system of constitutional education in the Czech Republic go through, especially in connection with the passing new bill in 2002 and actual transformation of care for vulnerable children. The practical part of the thesis theme of young people leaving children's homes further elaborates on the basis of the interviews with the directors of several children's homes in Královéhradecký region.
Klíčová slova
ústavní výchova, dětské domovy, transformace, výchova, adolescence, psychická deprivace, rodina, domy na půli cesty
Stručná osnova:
1) Obecný vhled do problematiky na základě literatury a příslušné legislativy (ústavní péče v dětských domovech, její rizika, deprivační syndrom apod.)
2) Situace této specifické skupiny v Královéhradeckém kraji ( na základě analýzy dat a rozhovorů se zaměstnanci Krajského úřadu a příslušných Obecních úřadů ? statistické údaje, konkrétní opatření, instituce zabývající se toto problematikou, pomoc sociálních kurátorů atd.)
3) Rozhovory s řediteli vybraný dětských domovů z tohoto Kraje - dětský domov
Nechanice a dětský domov Potštejn ( kam tito mladí lidé odcházejí, kolik jich odchází ročně, jak dlouho je jim poskytována pomoc a jak tato pomoc konkrétně vypadá, zda-li již v průběhu pobytu je zajištěna v domovech příprava na samostatný život apod.)
4) Zmapování organizací v Královéhradeckém kraji, které se snaží pomáhat této specifické skupině( jejich konkrétní činnost, jaké dopady má fungování těchto organizací na tuto problematiku ? pozitivní, negativní) + fenomén domu na půli cesty
5) Perspektivy do budoucna, připravovaná opatření ( na základě analýzy dat Krajského úřadů a MŠMT) + srovnání systému ústavní péče v dětských domovech v České republice se systémy v zahraničí - doporučení
6) Závěr
Zásady pro vypracování
Stručná osnova:
1) Obecný vhled do problematiky na základě literatury a příslušné legislativy (ústavní péče v dětských domovech, její rizika, deprivační syndrom apod.)
2) Situace této specifické skupiny v Královéhradeckém kraji ( na základě analýzy dat a rozhovorů se zaměstnanci Krajského úřadu a příslušných Obecních úřadů ? statistické údaje, konkrétní opatření, instituce zabývající se toto problematikou, pomoc sociálních kurátorů atd.)
3) Rozhovory s řediteli vybraný dětských domovů z tohoto Kraje - dětský domov
Nechanice a dětský domov Potštejn ( kam tito mladí lidé odcházejí, kolik jich odchází ročně, jak dlouho je jim poskytována pomoc a jak tato pomoc konkrétně vypadá, zda-li již v průběhu pobytu je zajištěna v domovech příprava na samostatný život apod.)
4) Zmapování organizací v Královéhradeckém kraji, které se snaží pomáhat této specifické skupině( jejich konkrétní činnost, jaké dopady má fungování těchto organizací na tuto problematiku ? pozitivní, negativní) + fenomén domu na půli cesty
5) Perspektivy do budoucna, připravovaná opatření ( na základě analýzy dat Krajského úřadů a MŠMT) + srovnání systému ústavní péče v dětských domovech v České republice se systémy v zahraničí - doporučení
6) Závěr
Seznam doporučené literatury
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál 2007. 108 s.
Matějček, Zdeněk, Langmeier, Josef. Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974. 397 s.
Škoviera, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha, Portál 2007. 143 s.
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, Portál 2007. 143 s.
Matějček, Zdeněk, Bubleová Věděna, Kovařík, Jiří. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha, Psychiatrické centrum 1997. 69 s.
Janský, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové, Gaudeamus, 2004. 169 s.
Hrdličková, Vlasta, Pávková, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1987. 219 s.
Matoušek, Oldřich. Ústavní péče. Praha , Sociologické nakladatelství 1999. 159 s.
Matoušek, Oldřich, Kodymová, Pavla, Koláčková, Jana . Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha, Portál 2005. 351 s.
Legislativa vztahující se k této problematice:
Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách
Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péče ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Zákon č. 94/1963 Sb. o rodině
Úmluva o právech dítěte
Seznam doporučené literatury
Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Praha, Portál 2007. 108 s.
Matějček, Zdeněk, Langmeier, Josef. Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974. 397 s.
Škoviera, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha, Portál 2007. 143 s.
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, Portál 2007. 143 s.
Matějček, Zdeněk, Bubleová Věděna, Kovařík, Jiří. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha, Psychiatrické centrum 1997. 69 s.
Janský, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové, Gaudeamus, 2004. 169 s.
Hrdličková, Vlasta, Pávková, Jiřina. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha, Státní pedagogické nakladatelství 1987. 219 s.
Matoušek, Oldřich. Ústavní péče. Praha , Sociologické nakladatelství 1999. 159 s.
Matoušek, Oldřich, Kodymová, Pavla, Koláčková, Jana . Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha, Portál 2005. 351 s.
Legislativa vztahující se k této problematice:
Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách
Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péče ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Zákon č. 94/1963 Sb. o rodině
Úmluva o právech dítěte