Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku stresu u dospívajících. Je rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část je zaměřena na definici, fáze a projevy stresu. V teoretické části jsou také popsány rizikové faktory stresu v období dospívání, jako jsou tělesné schéma, vztahy s rodiči, vztahy s vrstevníky a faktory školního prostředí.
Výzkumná část zkoumá míru stresu u adolescentů ve věku 14 - 15 let v závislosti na typu školy a pohlaví. Dále zkoumá, který rizikový faktor způsobuje vyšší míru stresu. Výzkum je proveden formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This bachelor work focuses on stress in adolescents. It is divided into an academic and research part. The academic part focuses on the definition, phases and demonstration of stress. In the academic part, there are also described risk factors of stress in the period of puberty, such as physical scheme, relationship with parents, relationships with peers and school environmental factors.
The research part analyses the level of stress in adolescents aged 14-15 years depending on type of school and their gender. Furthermore, it investigates which risk factor causes a higher level of stress. This research is conducted in a form of questionnaire.
Klíčová slova
stres, adolescence, škola, rodina, tělesné schéma, rizikové chování
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku stresu u dospívajících. Je rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část je zaměřena na definici, fáze a projevy stresu. V teoretické části jsou také popsány rizikové faktory stresu v období dospívání, jako jsou tělesné schéma, vztahy s rodiči, vztahy s vrstevníky a faktory školního prostředí.
Výzkumná část zkoumá míru stresu u adolescentů ve věku 14 - 15 let v závislosti na typu školy a pohlaví. Dále zkoumá, který rizikový faktor způsobuje vyšší míru stresu. Výzkum je proveden formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This bachelor work focuses on stress in adolescents. It is divided into an academic and research part. The academic part focuses on the definition, phases and demonstration of stress. In the academic part, there are also described risk factors of stress in the period of puberty, such as physical scheme, relationship with parents, relationships with peers and school environmental factors.
The research part analyses the level of stress in adolescents aged 14-15 years depending on type of school and their gender. Furthermore, it investigates which risk factor causes a higher level of stress. This research is conducted in a form of questionnaire.
Klíčová slova
stres, adolescence, škola, rodina, tělesné schéma, rizikové chování
1. Vyhledání odborné literatury a sběr informací o dané problematice.
2. Stanovení cílů, výzkumných otázek.
3. Stanovení vhodné metodiky, výběr respondentů.
4. Zpracovaní teoretické části.
5. Realizace výzkumu.
6. Analýza a interpretace získaných dat.
7. Zhodnocení cílů práce.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledání odborné literatury a sběr informací o dané problematice.
2. Stanovení cílů, výzkumných otázek.
3. Stanovení vhodné metodiky, výběr respondentů.
4. Zpracovaní teoretické části.
5. Realizace výzkumu.
6. Analýza a interpretace získaných dat.
7. Zhodnocení cílů práce.
Seznam doporučené literatury
1. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychlogie zdraví. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
2. PRAŠKO, J.; PRAŠKOVÁ, H. Proti stresu krok za krokem. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0068-9.
3. KEBZA, V. Psychosiciální determninanty zdraví. 1. vyd. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
4. CUNGI, Ch. Jak zvládat stres. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. s. 208. ISBN 80-7178-465-6.
5. BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Brno, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
6. BAŠTECKÁ B.; GOLDMANN P. Základy klinické psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
7. ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. 2. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7.
8. MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. 208 s. ISBN 80-7178-348-X.
9. FERENČÍK, M.; ROVENSKÝ, J. a kol. Imunitní systém: informace pro každého. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. s. 236. ISBN 80-247-1195-6.
Seznam doporučené literatury
1. KŘIVOHLAVÝ, J. Psychlogie zdraví. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
2. PRAŠKO, J.; PRAŠKOVÁ, H. Proti stresu krok za krokem. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0068-9.
3. KEBZA, V. Psychosiciální determninanty zdraví. 1. vyd. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
4. CUNGI, Ch. Jak zvládat stres. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. s. 208. ISBN 80-7178-465-6.
5. BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd. Brno, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
6. BAŠTECKÁ B.; GOLDMANN P. Základy klinické psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
7. ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. 2. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7.
8. MACEK, P. Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. 208 s. ISBN 80-7178-348-X.
9. FERENČÍK, M.; ROVENSKÝ, J. a kol. Imunitní systém: informace pro každého. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. s. 236. ISBN 80-247-1195-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: výborně
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Jaká je stupnice míry stresu? Jaký by musel být průměrný index, abyste míru stresu u dospívajících označila za vysokou?
2. Jak jste naložila s informací, že sedm studentů přemýšlí velmi často nebo často o sebevraždě?
3. V čem vidíte praktický význam Vaší práce?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací výborná.