Praktická část práce popisuje restaurátorský zásah provedený na nástropní olejomalbě v místnosti v prvním patře zámku Zboží. Začátek textu je věnován stručnému popisu objektu, v němž se daná malba nachází a námětu obrazu z hlediska ikonografického. Dále je zařazen popis restaurátorského průzkumu, dokumentující stav malby před restaurováním, včetně laboratorních analýz. Následující kapitoly popisují jednotlivé kroky restaurátorského postupu.
Teoretická část práce mapuje nástěnnou malířskou výzdobu na klenbě a v podkruchtí kostela sv. Václava ve Veliši. Zaměřuje se na osobnost autora malby, lounského malíře Antonína Smichea. Je vymezena charakteristika jeho tvorby v souvislosti s dalším jeho dílem v kostelích v Lounech a v Dolním Ročově. Součástí práce je popis malířského zásahu provedeného na malbách v roce 1894 malířem Ludvíkem Nejedlým z Nového Bydžova. Část textu je věnována obecnému zhodnocení přístupu k restaurovanému dílu na konci 19 století. Součástí práce je posouzení současného stavu maleb v kostele sv. Václava v obci Veliš.
Anotace v angličtině
This thesis refers to the restoration treatment which has been done on the ceiling oil painting. Its subject is "The Resurrection of Lazarus", which is in the interior of the Zboží chateau. We have described the building containing this painting in the preface of this text and have clarified the picture's theme iconographically. The following text documents a restoration survey of the colour layer and includes the results of laboratory analysis. The development of the restoration process is shown in the other chapters. A set of photographs of each step of the restoration progress is given as a component of our work.
The theoretical part of bachelor's thesis has been mapping part of a wall-painting decoration situated in the nave and under the choir in Saint Wenceslas church at Veliš. We have focussed our observation on the personality of Louny¨s painter, Antonín Smicheus. A characteristic aspect of his work of art is defined in our thesis. Some characteristics of his creation has been shown in comparison with two other works by him in churches in Louny and Dolní Ročov. Our further work has concerned a repainting in the church at Veliš by Ludvík Nejedlý from Nový Bydžov in 1894. We are going to try to describe an attitude to restoration work at the end of 19th century generally in the other part of our work. A component of our work has been an examination of the current condition of wall paintings in the church of Saint Wenceslas at Veliš.
Klíčová slova
Olejomalba,Zboží, restaurátorský průzkum, laboratorní analýzy, fotografická dokumentace, malířství po roce 1740, malíř Antonín Smicheus, Veliš, Louny Dolní Ročov, Ludvík Nejedlý, restaurování maleb v 19.století
Klíčová slova v angličtině
Oil painting, Zboží, Restoration survey, laboratory analysis, photographs, the painting after the year 1740, painter, Antonín Smicheus, Veliš, Louny, Dolní Ročov, Ludvík Nejedlý, restoration of wall-painting in 19th century
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Praktická část práce popisuje restaurátorský zásah provedený na nástropní olejomalbě v místnosti v prvním patře zámku Zboží. Začátek textu je věnován stručnému popisu objektu, v němž se daná malba nachází a námětu obrazu z hlediska ikonografického. Dále je zařazen popis restaurátorského průzkumu, dokumentující stav malby před restaurováním, včetně laboratorních analýz. Následující kapitoly popisují jednotlivé kroky restaurátorského postupu.
Teoretická část práce mapuje nástěnnou malířskou výzdobu na klenbě a v podkruchtí kostela sv. Václava ve Veliši. Zaměřuje se na osobnost autora malby, lounského malíře Antonína Smichea. Je vymezena charakteristika jeho tvorby v souvislosti s dalším jeho dílem v kostelích v Lounech a v Dolním Ročově. Součástí práce je popis malířského zásahu provedeného na malbách v roce 1894 malířem Ludvíkem Nejedlým z Nového Bydžova. Část textu je věnována obecnému zhodnocení přístupu k restaurovanému dílu na konci 19 století. Součástí práce je posouzení současného stavu maleb v kostele sv. Václava v obci Veliš.
Anotace v angličtině
This thesis refers to the restoration treatment which has been done on the ceiling oil painting. Its subject is "The Resurrection of Lazarus", which is in the interior of the Zboží chateau. We have described the building containing this painting in the preface of this text and have clarified the picture's theme iconographically. The following text documents a restoration survey of the colour layer and includes the results of laboratory analysis. The development of the restoration process is shown in the other chapters. A set of photographs of each step of the restoration progress is given as a component of our work.
The theoretical part of bachelor's thesis has been mapping part of a wall-painting decoration situated in the nave and under the choir in Saint Wenceslas church at Veliš. We have focussed our observation on the personality of Louny¨s painter, Antonín Smicheus. A characteristic aspect of his work of art is defined in our thesis. Some characteristics of his creation has been shown in comparison with two other works by him in churches in Louny and Dolní Ročov. Our further work has concerned a repainting in the church at Veliš by Ludvík Nejedlý from Nový Bydžov in 1894. We are going to try to describe an attitude to restoration work at the end of 19th century generally in the other part of our work. A component of our work has been an examination of the current condition of wall paintings in the church of Saint Wenceslas at Veliš.
Klíčová slova
Olejomalba,Zboží, restaurátorský průzkum, laboratorní analýzy, fotografická dokumentace, malířství po roce 1740, malíř Antonín Smicheus, Veliš, Louny Dolní Ročov, Ludvík Nejedlý, restaurování maleb v 19.století
Klíčová slova v angličtině
Oil painting, Zboží, Restoration survey, laboratory analysis, photographs, the painting after the year 1740, painter, Antonín Smicheus, Veliš, Louny, Dolní Ročov, Ludvík Nejedlý, restoration of wall-painting in 19th century
Zásady pro vypracování
Zásady pro zpracování praktické části bakalářské práce:
První části bakalářské práce provede studentka kompletní restaurátorský zásah na nástropní olejomalbě s motivem "Vzkříšení Lazara" v interéru zámku Zboží. Malba se nachází v místnosti tzv. ošetřovny v prvním patře zámecké budovy. Je datována do 18. století. Autor malby není znám. Úvodní části textu věnuje popisu objektu, v němž se daná malba nachází a námětu obrazu z hlediska ikonografického. Po vyhodnocení restaurátorského průzkumu, zahrnujícího laboratorní analýzy odebraných vzorků, připraví návrh na restaurování. Restaurátorský zásah zrealizuje pod vedením vedoucího práce. Součástí práce bude fotografická dokumentace zachycující jednotlivé restaurátorské postupy.
Teoretická část bakalářské práce "Nástěnné malby kostela sv. Václava ve Veliši", jejímž odborným konzultantem je Mgr. Vladislava Říhová, Ph.D. bude věnována nástropním malbám v kostele sv. Václava ve Veliši u Jičína. Kostel vznikl pod vedením architekta Anselma Luraga v letech 1747-1752. Na začátku 50. let 18. století zde byly realizovány nástropní malby ve třech zrcadlech klenby hlavní lodi a presbytáře kostela. Dále dvě scény v podkruchtí a výmalba poutních kaplí v areálu přilehlého hřbitova. Poutní kaple byly vybaveny iluzivními oltáři v současnosti stojí pouze dvě z původních čtyř, malby se zachovaly v obou. Cílem práce je popis zachovaných nástěnných maleb, jejich ikonografické určení v kontextu zasvěcení kostela sv. Václavu a jejich autorské určení, ke kterému použije pramenný materiál účet za stavbu kostela zmiňuje jako autory "fresco mahlen" pražského Antonína Schmidta, Antonia Smichea a jičínského malíře Johanna Wagenknechta. Autorka se pokusí dohledat další informace a srovnatelné realizace těchto tvůrců. Jejím hlavním úkolem bude zhodnotit informace o restaurování maleb v 19. století, které plynou z tiskem vydané Kroniky velišské farnosti. Měla by (v rámci možností) sledovat přemalby a vytyčit autenticky zachované části maleb. K této rešerši by měla použít tiskem vydaný pramen Kroniku velišské farnosti.V rámci rešerše by bylo vhodné zaměřit se též na nalezení starší fotodokumentace maleb, což však považuji (vzhledem k umístění památky v interiéru budovy) za poměrně těžký úkol. Při jeho plnění je možné nahlédnout do archivu regionálního muzea v Jičíně a do fotoarchivu Národního památkového ústavu ú.p. v Praze na Valdštejnském náměstí.
Zásady pro vypracování
Zásady pro zpracování praktické části bakalářské práce:
První části bakalářské práce provede studentka kompletní restaurátorský zásah na nástropní olejomalbě s motivem "Vzkříšení Lazara" v interéru zámku Zboží. Malba se nachází v místnosti tzv. ošetřovny v prvním patře zámecké budovy. Je datována do 18. století. Autor malby není znám. Úvodní části textu věnuje popisu objektu, v němž se daná malba nachází a námětu obrazu z hlediska ikonografického. Po vyhodnocení restaurátorského průzkumu, zahrnujícího laboratorní analýzy odebraných vzorků, připraví návrh na restaurování. Restaurátorský zásah zrealizuje pod vedením vedoucího práce. Součástí práce bude fotografická dokumentace zachycující jednotlivé restaurátorské postupy.
Teoretická část bakalářské práce "Nástěnné malby kostela sv. Václava ve Veliši", jejímž odborným konzultantem je Mgr. Vladislava Říhová, Ph.D. bude věnována nástropním malbám v kostele sv. Václava ve Veliši u Jičína. Kostel vznikl pod vedením architekta Anselma Luraga v letech 1747-1752. Na začátku 50. let 18. století zde byly realizovány nástropní malby ve třech zrcadlech klenby hlavní lodi a presbytáře kostela. Dále dvě scény v podkruchtí a výmalba poutních kaplí v areálu přilehlého hřbitova. Poutní kaple byly vybaveny iluzivními oltáři v současnosti stojí pouze dvě z původních čtyř, malby se zachovaly v obou. Cílem práce je popis zachovaných nástěnných maleb, jejich ikonografické určení v kontextu zasvěcení kostela sv. Václavu a jejich autorské určení, ke kterému použije pramenný materiál účet za stavbu kostela zmiňuje jako autory "fresco mahlen" pražského Antonína Schmidta, Antonia Smichea a jičínského malíře Johanna Wagenknechta. Autorka se pokusí dohledat další informace a srovnatelné realizace těchto tvůrců. Jejím hlavním úkolem bude zhodnotit informace o restaurování maleb v 19. století, které plynou z tiskem vydané Kroniky velišské farnosti. Měla by (v rámci možností) sledovat přemalby a vytyčit autenticky zachované části maleb. K této rešerši by měla použít tiskem vydaný pramen Kroniku velišské farnosti.V rámci rešerše by bylo vhodné zaměřit se též na nalezení starší fotodokumentace maleb, což však považuji (vzhledem k umístění památky v interiéru budovy) za poměrně těžký úkol. Při jeho plnění je možné nahlédnout do archivu regionálního muzea v Jičíně a do fotoarchivu Národního památkového ústavu ú.p. v Praze na Valdštejnském náměstí.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura k praktické části bakalářské práce:
HALL, James. Slovník nám a symbolů ve výtvarném umní. Praha: Mladá fronta,
1991
POCHE, Emanuel kol. Umělecké památky Čech 4 [T/Ž]. Praha: Academia, 1982
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I.,II., Praha: Praha 2003
VLČEK, Pavel. Ilustrovaná encyklopedie českých zámků. Praha: Libri, 1999,
KOPECKÁ, Ivana a kol. Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. Státní ústav památkové péče v Praze v roce 2002, jako přílohu časopisu Zprávy památkové péče
Doporučená literatura k teoretické části bakalářské práce:
ŘÍHOVÁ,Vladislava -STRÁNÍKOVÁ Jana (eds.): Kronika a drobné památky velišské farnosti, Pardubice 2010.
POCHE,Emanuel (ed.), Umělecké památky Čech, Praha 1977 1982.
HOROVÁ,Anděla (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění, Praha 1995.
Doporučené prameny:
SOkA Jičín, Fond: Farní úřad Kopidlno, Účet za stavbu kostela ve Veliši
SOkA Jičín, Fond: Farní úřad Veliš, Kronika velišské farnosti
Dohledáte a použijete i další literaturu ke zdárnému dokončení práce.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura k praktické části bakalářské práce:
HALL, James. Slovník nám a symbolů ve výtvarném umní. Praha: Mladá fronta,
1991
POCHE, Emanuel kol. Umělecké památky Čech 4 [T/Ž]. Praha: Academia, 1982
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I.,II., Praha: Praha 2003
VLČEK, Pavel. Ilustrovaná encyklopedie českých zámků. Praha: Libri, 1999,
KOPECKÁ, Ivana a kol. Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. Státní ústav památkové péče v Praze v roce 2002, jako přílohu časopisu Zprávy památkové péče
Doporučená literatura k teoretické části bakalářské práce:
ŘÍHOVÁ,Vladislava -STRÁNÍKOVÁ Jana (eds.): Kronika a drobné památky velišské farnosti, Pardubice 2010.
POCHE,Emanuel (ed.), Umělecké památky Čech, Praha 1977 1982.
HOROVÁ,Anděla (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění, Praha 1995.
Doporučené prameny:
SOkA Jičín, Fond: Farní úřad Kopidlno, Účet za stavbu kostela ve Veliši
SOkA Jičín, Fond: Farní úřad Veliš, Kronika velišské farnosti
Dohledáte a použijete i další literaturu ke zdárnému dokončení práce.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji bakalářskou práci v adekvátní prezentaci a odpověděla na všechny položené dotazy.