Má diplomová práce je rozdělena na dvě části ? teoretickou a praktickou. V teoretické části práce podávám ucelený přehled týkající se závislostí jak obecně, tak i konkrétně v souvislosti s počítačovými hrami. Přiblížím svět online her, konkrétně těch, kde si hráči hrají ?na hrdiny?, tedy svět MMORPG (massive multiplayer online role playing games), blíže charakterizuji osobnost hráče a v neposlední řadě se zabývám poruchami chování, které mohou v důsledku závislosti na počítačových hrách vzniknout.
Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, ve kterém provádím polostukturovaný rozhovor s několika hráči MMORPG. Rozhovory jsou zaměřeny přímo na jejich ?hráčskou kariéru? a hlavně také na sociální vztahy z reality, které bývají často ztraceny.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is divided into two parts ? theoretical and practical. In the theoretical part I provide a detailed overview related to addictions not only in general but also in connection to computer games. I will describe the world of online games, specifically those in which players ?play the heroes?, which means the world of MMORPG (massive multiplayer online role playing games). I will characterize the player?s personality and pay special attention to behavioral disorders which may occur due to addictions to computer games.
The practical part is dedicated to a qualitative research in which I conduct a semi structured interview with a few players of MMORPG. The interviews are directly focused on their ?gaming career? as well as on their real social relationships which are often lost.
dependence, computer games, MMORPG, cyberspace, personality of gamer
Rozsah průvodní práce
77 s. (118 043 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Má diplomová práce je rozdělena na dvě části ? teoretickou a praktickou. V teoretické části práce podávám ucelený přehled týkající se závislostí jak obecně, tak i konkrétně v souvislosti s počítačovými hrami. Přiblížím svět online her, konkrétně těch, kde si hráči hrají ?na hrdiny?, tedy svět MMORPG (massive multiplayer online role playing games), blíže charakterizuji osobnost hráče a v neposlední řadě se zabývám poruchami chování, které mohou v důsledku závislosti na počítačových hrách vzniknout.
Praktická část je věnována kvalitativnímu výzkumu, ve kterém provádím polostukturovaný rozhovor s několika hráči MMORPG. Rozhovory jsou zaměřeny přímo na jejich ?hráčskou kariéru? a hlavně také na sociální vztahy z reality, které bývají často ztraceny.
Anotace v angličtině
My diploma thesis is divided into two parts ? theoretical and practical. In the theoretical part I provide a detailed overview related to addictions not only in general but also in connection to computer games. I will describe the world of online games, specifically those in which players ?play the heroes?, which means the world of MMORPG (massive multiplayer online role playing games). I will characterize the player?s personality and pay special attention to behavioral disorders which may occur due to addictions to computer games.
The practical part is dedicated to a qualitative research in which I conduct a semi structured interview with a few players of MMORPG. The interviews are directly focused on their ?gaming career? as well as on their real social relationships which are often lost.
dependence, computer games, MMORPG, cyberspace, personality of gamer
Zásady pro vypracování
Má diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části práce podám ucelený přehled týkající se závislostí jak obecně, tak i konkrétně v souvislosti s počítačovými hrami. Přiblížím svět online her, konkrétně těch, kde si hráči hrají na hrdiny, tedy svět MMORPG (massive multiplayer online role playing games), blíže charakterizuji osobnost hráče a v neposlední řadě se budu zabývat poruchami chování, které mohou v důsledku závislosti na počítačových hrách vzniknout.
Praktická část bude věnována kvalitativnímu výzkumu, ve kterém provedu polostukturovaný rozhovor s několika hráči MMORPG. Rozhovory budou zaměřeny přímo na jejich hráčskou kariéru a hlavně také na sociální vztahy z reality, které bývají často ztraceny.
Zásady pro vypracování
Má diplomová práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části práce podám ucelený přehled týkající se závislostí jak obecně, tak i konkrétně v souvislosti s počítačovými hrami. Přiblížím svět online her, konkrétně těch, kde si hráči hrají na hrdiny, tedy svět MMORPG (massive multiplayer online role playing games), blíže charakterizuji osobnost hráče a v neposlední řadě se budu zabývat poruchami chování, které mohou v důsledku závislosti na počítačových hrách vzniknout.
Praktická část bude věnována kvalitativnímu výzkumu, ve kterém provedu polostukturovaný rozhovor s několika hráči MMORPG. Rozhovory budou zaměřeny přímo na jejich hráčskou kariéru a hlavně také na sociální vztahy z reality, které bývají často ztraceny.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. a ŠEĎOVÁ K. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti . Praha : Portál, s.r.o., 2000. ISBN 80-7178-831-7.
POKORNÝ, V., TOMKO A., TELCOVÁ J. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002, 194 s. ISBN 80-865-6802-4.
SMÉKAL, V. Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagické aspekty. Vyd. 1. Brno: Barrister, 2002, 264 s. ISBN 80-859-4783-8.
SULER, J. The Psychology of Cyberspace [online]. Department of Psychology. Rider University, 1996. Dostupné z: http://www.rider.edu/users/suler/psycyber/psycyber.html.
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VOJTOVÁ, V., TOMKO A., TELCOVÁ J. Kapitoly z etopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 94 s. ISBN 80-210-3532-3.
Seznam doporučené literatury
HENDL, J. a ŠEĎOVÁ K. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislosti . Praha : Portál, s.r.o., 2000. ISBN 80-7178-831-7.
POKORNÝ, V., TOMKO A., TELCOVÁ J. Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2002, 194 s. ISBN 80-865-6802-4.
SMÉKAL, V. Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagické aspekty. Vyd. 1. Brno: Barrister, 2002, 264 s. ISBN 80-859-4783-8.
SULER, J. The Psychology of Cyberspace [online]. Department of Psychology. Rider University, 1996. Dostupné z: http://www.rider.edu/users/suler/psycyber/psycyber.html.
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VOJTOVÁ, V., TOMKO A., TELCOVÁ J. Kapitoly z etopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 94 s. ISBN 80-210-3532-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhájila svou diplomovou práci a reagovala na dotazy komise.Vyjádřila se k posudkům své práce a zodpověděla v nich uvedené připomínky.