The thesis deals with English language teaching based on respecting learners' learning styles.It discusses especially modification of instruction in relation to the learning styles proceeding from the preferred representation system (visual, auditory and kinesthetic style). Respecting learners' learning styles is combined with practising learning strategies. In the practical part, action research conducted in a selected class of a lower secondary school is presented. Its aim was, on the basis of the diagnosis of learners' learning styles, to conduct adequate English language teaching and to evaluate this intervention from the perspective of the teacher as well as the learners.
Anotace v angličtině
Tato práce se zabývá výukou anglického jazyka založenou na respektování učebních stylů žáků. Diskutuje především modifikaci výuky ve vztahu ke stylům učení, které vychází z preferovaného reprezentačního systému (vizuálnímu, auditivnímu a kinestetickému stylu). Respektování učebních stylů žáků je kombinováno s procvičováním učebních strategií. V praktické části je prezentován akční výzkum provedený ve vybrané třídě druhého stupně základní školy, jehož cílem bylo, na základě diagnostiky učebních stylů žáků, provést adekvátní výuku anglického jazyka a tuto intervenci zhodnotit z pohledu učitele i žáků.
The thesis deals with English language teaching based on respecting learners' learning styles.It discusses especially modification of instruction in relation to the learning styles proceeding from the preferred representation system (visual, auditory and kinesthetic style). Respecting learners' learning styles is combined with practising learning strategies. In the practical part, action research conducted in a selected class of a lower secondary school is presented. Its aim was, on the basis of the diagnosis of learners' learning styles, to conduct adequate English language teaching and to evaluate this intervention from the perspective of the teacher as well as the learners.
Anotace v angličtině
Tato práce se zabývá výukou anglického jazyka založenou na respektování učebních stylů žáků. Diskutuje především modifikaci výuky ve vztahu ke stylům učení, které vychází z preferovaného reprezentačního systému (vizuálnímu, auditivnímu a kinestetickému stylu). Respektování učebních stylů žáků je kombinováno s procvičováním učebních strategií. V praktické části je prezentován akční výzkum provedený ve vybrané třídě druhého stupně základní školy, jehož cílem bylo, na základě diagnostiky učebních stylů žáků, provést adekvátní výuku anglického jazyka a tuto intervenci zhodnotit z pohledu učitele i žáků.
Diplomandka se bude ve své práci zabývat výukou anglického jazyka, která je založena na respektování učebních stylů žáků. V teoretické části práce nejprve zasadí zkoumanou problematiku do kontextu základního vzdělávání v České republice, zaměří se zejména na obecné cíle základního vzdělávání v pojetí kurikulárních dokumentů. Dále bude diskutovat učební styly podle preferovaného primárního reprezentačního systému (vizuální, auditivní, kinestetický) a způsob výuky těmto stylům odpovídající.
V praktické části práce realizuje diplomandka vlastní výzkumné šetření formou akčního výzkumu ve vybrané třídě konkrétní základní školy. Cílem akčního výzkumu bude na základě diagnostiky učebních stylů žáků realizovat adekvátní výuku anglického jazyka a tuto intervenci zhodnotit z pohledu učitele i žáků.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat výukou anglického jazyka, která je založena na respektování učebních stylů žáků. V teoretické části práce nejprve zasadí zkoumanou problematiku do kontextu základního vzdělávání v České republice, zaměří se zejména na obecné cíle základního vzdělávání v pojetí kurikulárních dokumentů. Dále bude diskutovat učební styly podle preferovaného primárního reprezentačního systému (vizuální, auditivní, kinestetický) a způsob výuky těmto stylům odpovídající.
V praktické části práce realizuje diplomandka vlastní výzkumné šetření formou akčního výzkumu ve vybrané třídě konkrétní základní školy. Cílem akčního výzkumu bude na základě diagnostiky učebních stylů žáků realizovat adekvátní výuku anglického jazyka a tuto intervenci zhodnotit z pohledu učitele i žáků.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, Kelli et al. Understanding Learning Styles: making a difference for diverse learners. Huntington Beach: Shell Education, 2011. ISBN 1425892221.
COHEN, Andrew D. - WEAVER, Susan J. Styles and Strategies-Based Instruction: a teachers' guide. [Working Paper Series]. Center for Advanced Research on Language Acquisition, University of Minnesota, 2005. [cit. 2013-02-01]. Dostupné z: http://static.schoolrack.com/files/2341/333551/Styles_and_STRATEGIES_BASED_INSTRUCTION_TEACHERS_GUIDEcohen-weaver.pdf
DUNN, Rita - DUNN, Kenneth. Teaching Secondary Students through Their Individual Learning Styles: practical approaches for grades 7-12. Massachusetts: Allyn and Bacon, 1993. ISBN 978-02-9513-308-6.
HUGHES, Mike - VASS, Andy. Strategies for Closing the Learning Gap. 3rd edition. Stafford: Network Educational Press Ltd, 2001. ISBN 978-1855390751.
LOJOVÁ, Gabriela - VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie ve výuce cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
PRASHNIG, Barbara. Learning Styles and Personalized Teaching. London: Network Continuum Education, 2006. ISBN 1-85539-149-X.
PRASHNIG, Barbara. Learning Styles in Action. London: Network Continuum Education, 2006. ISBN 978-1-85539-208-3.
PRASHNIG, Barbara. The Power of Diversity: new ways of teaching and learning through learning styles. Stafford: Network Educational Press, 2004. ISBN 978-1-85539-118-5.
REID, Gavin. Learning Styles and Inclusion. London: SAGE, 2005. ISBN 1-4129-1064-1.
REID, Joy M. (ed.). Learning Styles in the ESL/EFL Classroom. 1st edition. New York: Heinle & Heinle, 1995. ISBN 0838461581.
REID, Joy M. (ed.). Understanding Learning Styles in the Second Language Classroom. 1st edition. New Yersey: Prentice Hall, 1998. ISBN 0132816369.
SARASIN, Lynne Celli. Learning Style Perspectives: impact in the classroom. 2nd ed. Madison: Atwood Publishing. 1999. ISBN 1-891859-226.
SPRENGER, Marilee. Differentiation through Learning Styles and Memory. 2nd ed. Thousand Oaks: Corwin Press, 2008. ISBN 978-1-4129-5544-7.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, Kelli et al. Understanding Learning Styles: making a difference for diverse learners. Huntington Beach: Shell Education, 2011. ISBN 1425892221.
COHEN, Andrew D. - WEAVER, Susan J. Styles and Strategies-Based Instruction: a teachers' guide. [Working Paper Series]. Center for Advanced Research on Language Acquisition, University of Minnesota, 2005. [cit. 2013-02-01]. Dostupné z: http://static.schoolrack.com/files/2341/333551/Styles_and_STRATEGIES_BASED_INSTRUCTION_TEACHERS_GUIDEcohen-weaver.pdf
DUNN, Rita - DUNN, Kenneth. Teaching Secondary Students through Their Individual Learning Styles: practical approaches for grades 7-12. Massachusetts: Allyn and Bacon, 1993. ISBN 978-02-9513-308-6.
HUGHES, Mike - VASS, Andy. Strategies for Closing the Learning Gap. 3rd edition. Stafford: Network Educational Press Ltd, 2001. ISBN 978-1855390751.
LOJOVÁ, Gabriela - VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie ve výuce cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.
MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
PRASHNIG, Barbara. Learning Styles and Personalized Teaching. London: Network Continuum Education, 2006. ISBN 1-85539-149-X.
PRASHNIG, Barbara. Learning Styles in Action. London: Network Continuum Education, 2006. ISBN 978-1-85539-208-3.
PRASHNIG, Barbara. The Power of Diversity: new ways of teaching and learning through learning styles. Stafford: Network Educational Press, 2004. ISBN 978-1-85539-118-5.
REID, Gavin. Learning Styles and Inclusion. London: SAGE, 2005. ISBN 1-4129-1064-1.
REID, Joy M. (ed.). Learning Styles in the ESL/EFL Classroom. 1st edition. New York: Heinle & Heinle, 1995. ISBN 0838461581.
REID, Joy M. (ed.). Understanding Learning Styles in the Second Language Classroom. 1st edition. New Yersey: Prentice Hall, 1998. ISBN 0132816369.
SARASIN, Lynne Celli. Learning Style Perspectives: impact in the classroom. 2nd ed. Madison: Atwood Publishing. 1999. ISBN 1-891859-226.
SPRENGER, Marilee. Differentiation through Learning Styles and Memory. 2nd ed. Thousand Oaks: Corwin Press, 2008. ISBN 978-1-4129-5544-7.