This master thesis deals with the issue of discipline in English classrooms. It is divided into the theoretical and practical part. The main aim of the theoretical part is to introduce the essential concepts such as discipline, types of uncooperative behaviour of pupils, intervention strategies and organizational forms. The practical part introduces the multiple-case study which was carried out at one selected basic school. Three teachers of the English language were involved in the study.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce souvisí s problematikou kázně v hodinách anglického jazyka. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Hlavním cílem teoretické části je představit klíčové pojmy jako kázeň, typy nespolupracujícího chování žáků, intervenční strategie a organizační formy výuky. Praktická část představuje kolektivní případovou studii, která byla provedena v jedné vybrané základní škole. Studie zahrnovala tři učitele anglického jazyka.
Klíčová slova
discipline, non-disruptive off-task behaviour, disruptive off-task behaviour, intervention strategies, organizational forms, English language teaching
Klíčová slova v angličtině
kázeň, nerušivé nespolupracující chování, rušivé nespolupracující chování, intervenční strategie, organizační formy výuky, výuka anglického jazyka
Rozsah průvodní práce
135 s.
Jazyk
AN
Anotace
This master thesis deals with the issue of discipline in English classrooms. It is divided into the theoretical and practical part. The main aim of the theoretical part is to introduce the essential concepts such as discipline, types of uncooperative behaviour of pupils, intervention strategies and organizational forms. The practical part introduces the multiple-case study which was carried out at one selected basic school. Three teachers of the English language were involved in the study.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce souvisí s problematikou kázně v hodinách anglického jazyka. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Hlavním cílem teoretické části je představit klíčové pojmy jako kázeň, typy nespolupracujícího chování žáků, intervenční strategie a organizační formy výuky. Praktická část představuje kolektivní případovou studii, která byla provedena v jedné vybrané základní škole. Studie zahrnovala tři učitele anglického jazyka.
Klíčová slova
discipline, non-disruptive off-task behaviour, disruptive off-task behaviour, intervention strategies, organizational forms, English language teaching
Klíčová slova v angličtině
kázeň, nerušivé nespolupracující chování, rušivé nespolupracující chování, intervenční strategie, organizační formy výuky, výuka anglického jazyka
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou zajištění kázně ve výuce anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce definuje základní pojmy v kontextu různých škol myšlení. Dále diplomandka rozliší preventivní a intervenční strategie udržování kázně ve třídě. Akcent bude kladen na strategie intervenční, a to v souvislosti s různými organizačními formami ve výuce angličtiny.
V praktické části práce realizuje diplomandka případovou studii ve vybrané základní škole s cílem zjistit, jaké typy nespolupracujícího chování se ve výuce angličtiny vyskytují, jaké intervenční strategie učitelé využívají a s jakou efektivitou, jaký je výskyt nespolupracujícího chování v jednotlivých organizačních formách. Diplomandka pro realizaci vlastního výzkumného šetření využije pozorovací a dotazovací techniky.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se bude ve své práci zabývat problematikou zajištění kázně ve výuce anglického jazyka na základní škole. V teoretické části práce definuje základní pojmy v kontextu různých škol myšlení. Dále diplomandka rozliší preventivní a intervenční strategie udržování kázně ve třídě. Akcent bude kladen na strategie intervenční, a to v souvislosti s různými organizačními formami ve výuce angličtiny.
V praktické části práce realizuje diplomandka případovou studii ve vybrané základní škole s cílem zjistit, jaké typy nespolupracujícího chování se ve výuce angličtiny vyskytují, jaké intervenční strategie učitelé využívají a s jakou efektivitou, jaký je výskyt nespolupracujícího chování v jednotlivých organizačních formách. Diplomandka pro realizaci vlastního výzkumného šetření využije pozorovací a dotazovací techniky.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 121 s. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 2. Praha: Portál, 1996. 289 s. ISBN 80-7178-083-9.
DENSCOMBE, Martyn. The Good Research Guide : for small-scale social research projects. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2003. 310 s. ISBN 0-335-21303-0.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson Education, c2007. 448 s. ISBN 978-1-4058-5311-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 223 s. ISBN 80-7254-474-8.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Vyd. 2. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 2. Praha: Grada, 2011. 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 121 s. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 2. Praha: Portál, 1996. 289 s. ISBN 80-7178-083-9.
DENSCOMBE, Martyn. The Good Research Guide : for small-scale social research projects. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2003. 310 s. ISBN 0-335-21303-0.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
HARMER, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson Education, c2007. 448 s. ISBN 978-1-4058-5311-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 407 s. ISBN 80-7367-040-2.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 223 s. ISBN 80-7254-474-8.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Vyd. 2. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 2. Praha: Grada, 2011. 456 s. ISBN 978-80-247-3357-9.