Tato práce se zabývá opravou chyb ve výslovnosti ve vyučovacím procesu. V praktické části práce je stručně představen současný jev angličtina jako lingua franca a diskutována výuka anglické výslovnosti. Jako součást základní znalosti je zahrnut systém anglické fonologie. V následujících kapitolách je zvláštní pozornost věnována rolím učitele a žáka, popisu chyb a způsobům opravy. Ke konci teoretické části doplňuje autorka téma zpětnou vazbou a hodnocením. Praktická část práce prošetřuje výslovnostní chyby mladých žáků, a jak je k těmto chybám přistupováno učiteli. Údaje jsou následně propojena se získanými postoji a názory učitelů a je zhodnoceno, jak přístupy jednotlivých učitelů k chybě mají vliv na prostředí ve třídě. Ve výzkumné části je k pozorování a rozhovorům využito video a audio nahrávek. V závěru jsou srovnávána východiska obou částí, teoretické a praktické.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of pronunciation mistakes correction in the teaching and learning processes. In the theoretical part, the current phenomenon of English as a Lingua Franca is briefly introduced and the teaching of English pronunciation is discussed. As part of the fundamental knowledge the features of English phonology are covered. In the following chapters a particular attention is devoted to the roles of a young learner and teacher, the description of mistakes, and various way of correction. Lastly, the author completes the topic with the chapters of feedback and assessment. The practical part of the thesis examines pronunciation mistakes of young learners and how they are treated by teachers. The data is than connected to the obtained teachers' attitudes and beliefs, and the effects on the classroom environment of those approaches are evaluated. The research utilises video-recorded observations and voice-recorded interviews. In the conclusion, the outcomes of the practical part are compared to the theory outlined in the theoretical part of the paper.
Klíčová slova
výslovnost, učitel, chyby, oprava
Klíčová slova v angličtině
pronunciation, teacher, mistakes, correction
Rozsah průvodní práce
66 s. (124 733)
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá opravou chyb ve výslovnosti ve vyučovacím procesu. V praktické části práce je stručně představen současný jev angličtina jako lingua franca a diskutována výuka anglické výslovnosti. Jako součást základní znalosti je zahrnut systém anglické fonologie. V následujících kapitolách je zvláštní pozornost věnována rolím učitele a žáka, popisu chyb a způsobům opravy. Ke konci teoretické části doplňuje autorka téma zpětnou vazbou a hodnocením. Praktická část práce prošetřuje výslovnostní chyby mladých žáků, a jak je k těmto chybám přistupováno učiteli. Údaje jsou následně propojena se získanými postoji a názory učitelů a je zhodnoceno, jak přístupy jednotlivých učitelů k chybě mají vliv na prostředí ve třídě. Ve výzkumné části je k pozorování a rozhovorům využito video a audio nahrávek. V závěru jsou srovnávána východiska obou částí, teoretické a praktické.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of pronunciation mistakes correction in the teaching and learning processes. In the theoretical part, the current phenomenon of English as a Lingua Franca is briefly introduced and the teaching of English pronunciation is discussed. As part of the fundamental knowledge the features of English phonology are covered. In the following chapters a particular attention is devoted to the roles of a young learner and teacher, the description of mistakes, and various way of correction. Lastly, the author completes the topic with the chapters of feedback and assessment. The practical part of the thesis examines pronunciation mistakes of young learners and how they are treated by teachers. The data is than connected to the obtained teachers' attitudes and beliefs, and the effects on the classroom environment of those approaches are evaluated. The research utilises video-recorded observations and voice-recorded interviews. In the conclusion, the outcomes of the practical part are compared to the theory outlined in the theoretical part of the paper.
Klíčová slova
výslovnost, učitel, chyby, oprava
Klíčová slova v angličtině
pronunciation, teacher, mistakes, correction
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou výslovnosti ve výuce anglického jazyka na základní škole, zaměří se zejména na poskytování korektivní zpětné vazby. V úvodu teoretické části práce studentka nejprve stručně pojedná komunikační kompetenci jako cíl cizojazyčné výuky ve vztahu k výslovnosti a zmíní měnící se cíle výuky výslovnosti v poslední době v souvislosti s novými funkcemi angličtiny, tj. English as a Lingua Franca. Dále stručně představí systém anglické výslovnosti a pojedná zásady výuky jednotlivých jejích aspektů. Následně se zaměří na chyby ve výslovnosti a různé způsoby poskytování korektivní zpětné vazby.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude zjistit, jak učitelé na základních školách pracují s chybou ve výslovnosti, zda a jak poskytují korektivní zpětnou vazbu. Pro realizaci šetření studentka využije observačních technik.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou výslovnosti ve výuce anglického jazyka na základní škole, zaměří se zejména na poskytování korektivní zpětné vazby. V úvodu teoretické části práce studentka nejprve stručně pojedná komunikační kompetenci jako cíl cizojazyčné výuky ve vztahu k výslovnosti a zmíní měnící se cíle výuky výslovnosti v poslední době v souvislosti s novými funkcemi angličtiny, tj. English as a Lingua Franca. Dále stručně představí systém anglické výslovnosti a pojedná zásady výuky jednotlivých jejích aspektů. Následně se zaměří na chyby ve výslovnosti a různé způsoby poskytování korektivní zpětné vazby.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, jehož cílem bude zjistit, jak učitelé na základních školách pracují s chybou ve výslovnosti, zda a jak poskytují korektivní zpětnou vazbu. Pro realizaci šetření studentka využije observačních technik.
Seznam doporučené literatury
BAKER, Ann. Introducing English Pronunciation: A Teacher's Guide to Tree of Three?
and Ship or Sheep?. 1st edition. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. 155 s.
ISBN 0-521-28580-1.
BOWLER, Bill ? PARMINTER, Sue. New Headway Pronunciation: Pre-Intermediate
Student?s Practice Book. Oxford: Oxford University Press, 2001. 64 s. ISBN 978-0-19-
437623-5
ELLIS, Rod. Understanding Second Language Acquisition. 1st edition. Oxford : Oxford
University Press, 1992. 327 s. ISBN 0-19-437081-X.