"Práce zkoumá projekt Člověka v tísni Příběhy bezpráví, který se na základních a středních školách snaží studentům rozšířit jejich znalosti o československých dějinách. Autor se zabývá některými dobovými diskurzy o minulosti, které dnes cirkulují v českém veřejném prostoru a které ovlivňují nejen Příběhy bezpráví, ale i jeho samotného. Práce má tak kromě samotného výzkumu i výraznou sebereflexivní komponentu."
Anotace v angličtině
"The paper is based on research of project of NGO Člověk v tísni Příběhy bezpráví, which passes the knowledge of Czechoslovakian history on students of primary schools and high schools. The author also deals with some of the current discourses about the past, which influence Czech society and also Příběhy bezpráví. These discourses also affected author himself. As a result of this the paper has a self-reflective component."
Klíčová slova
Příběhy bezpráví, komunismus, antikomunistický diskurz, kolektivní paměť, sociální pole
Klíčová slova v angličtině
Příběhy bezpráví, communism, anti-communism discourse, collective memory, social field
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
"Práce zkoumá projekt Člověka v tísni Příběhy bezpráví, který se na základních a středních školách snaží studentům rozšířit jejich znalosti o československých dějinách. Autor se zabývá některými dobovými diskurzy o minulosti, které dnes cirkulují v českém veřejném prostoru a které ovlivňují nejen Příběhy bezpráví, ale i jeho samotného. Práce má tak kromě samotného výzkumu i výraznou sebereflexivní komponentu."
Anotace v angličtině
"The paper is based on research of project of NGO Člověk v tísni Příběhy bezpráví, which passes the knowledge of Czechoslovakian history on students of primary schools and high schools. The author also deals with some of the current discourses about the past, which influence Czech society and also Příběhy bezpráví. These discourses also affected author himself. As a result of this the paper has a self-reflective component."
Klíčová slova
Příběhy bezpráví, komunismus, antikomunistický diskurz, kolektivní paměť, sociální pole
Klíčová slova v angličtině
Příběhy bezpráví, communism, anti-communism discourse, collective memory, social field
Zásady pro vypracování
Student se ve své práci bude zabývat sociálními konstrukcemi doby před rokem 1989, které dnes cirkulují v českém veřejném prostoru. Základní premisou, ze které bude vycházet, je teorie Marurice Halbwachse (2009) a Jana Assmanna (2001) o kolektivní paměti, která říká, že vzpomínky a tedy i minulost jsou v přítomnosti sociálně konstruované. Práce je založena na terénním výzkumu, který student uskutečnil na základních a středních školách, kde se účastnil projektu Člověka v tísni Příběhy bezpráví, jehož cílem je seznámit studenty s dějinami Československa. Součástí práce bude rovněž sebereflexe vlastních konstrukcí této doby.
Zásady pro vypracování
Student se ve své práci bude zabývat sociálními konstrukcemi doby před rokem 1989, které dnes cirkulují v českém veřejném prostoru. Základní premisou, ze které bude vycházet, je teorie Marurice Halbwachse (2009) a Jana Assmanna (2001) o kolektivní paměti, která říká, že vzpomínky a tedy i minulost jsou v přítomnosti sociálně konstruované. Práce je založena na terénním výzkumu, který student uskutečnil na základních a středních školách, kde se účastnil projektu Člověka v tísni Příběhy bezpráví, jehož cílem je seznámit studenty s dějinami Československa. Součástí práce bude rovněž sebereflexe vlastních konstrukcí této doby.
Seznam doporučené literatury
ASSMANN, Jan. 2001. Kultura a paměť. Praha: Prostor. 320 s. ISBN 80-7260-051-
6
BOURDIEU, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. 179 s. ISBN 80-7184-
518-3
HALBWACHS, Maurice. 2009. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické
nakladatelství. 289 s. ISBN 978-80-7419-016-2
HOLÝ, Ladislav. 2001. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: Sociologické nakladatelství. 209 s. ISBN 80-85850-97-4
MAYER, Francoise. 2009. Češi a jejich komunismus. Praha: Argo. 273 s. ISBN
978-80-257-0151-5
PULLMANN, Michal. 2011. Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu. Praha: Scriptorium. 243 s. ISBN 978-80-87271-31-5
YURCHAK, Alexei. 2005. Everythink was forever until it was no more. Princeton University Press. 318 s. ISBN 0-691-12116-8
Seznam doporučené literatury
ASSMANN, Jan. 2001. Kultura a paměť. Praha: Prostor. 320 s. ISBN 80-7260-051-
6
BOURDIEU, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha: Karolinum. 179 s. ISBN 80-7184-
518-3
HALBWACHS, Maurice. 2009. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické
nakladatelství. 289 s. ISBN 978-80-7419-016-2
HOLÝ, Ladislav. 2001. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: Sociologické nakladatelství. 209 s. ISBN 80-85850-97-4
MAYER, Francoise. 2009. Češi a jejich komunismus. Praha: Argo. 273 s. ISBN
978-80-257-0151-5
PULLMANN, Michal. 2011. Konec experimentu. Přestavba a pád komunismu v Československu. Praha: Scriptorium. 243 s. ISBN 978-80-87271-31-5
YURCHAK, Alexei. 2005. Everythink was forever until it was no more. Princeton University Press. 318 s. ISBN 0-691-12116-8
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil výsledky své práce včetně metodologie, kterou k nim dospěl. Komise probírala různé možnosti konceptuálních přístupů k tématu. Ocenila vysokou míru reflexivity, kterou vůči svému tématu diplomant prokázal.