Bakalářská práce je věnována problému svobody v Obecné poradě o nápravě věcí lidských Jana Amose Komenského. Podle Komenského je svoboda dána všem lidem od Boha, tudíž je neodlučitelnou součástí lidské přirozenosti. Komenský opakovaně zdůrazňoval, že lidská svoboda je pokažena, což se výrazně projevuje na vztazích ve společnosti, které jsou zvrácené a nepřinášejí nic jiného než hádky a války. Ztrátu svobody uváděl především do souvislosti s biblickou naukou o prvotním hříchu člověka v ráji.
Komenský pevně věřil v obnovení vrozené lidské svobody. Otázku svobody proto promýšlí v kontextu své vychovatelské nauky a v souvislosti se svými návrhy na universální nápravu. Proces nápravy má zahrnout každého člověka bez ohledu na jeho společenské postavení, náboženské vyznání, pohlaví či věk. Do všenápravných snah má být zahrnuta výchova, jež má za úkol dovést člověka k lidskosti.
Komenský si moc přál, aby se lidé stali opět bytostmi svobodnými, vzdělanými, tolerantními a mírumilovnými.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to the problem of liberty in De rerum humanarum emendatione consultatio catholica by Comenius. According to Comenius the liberty is given to all people by God therefore is unseparable part of human nature.
Comenius repeatedly emphasized the fact that human liberty is damaged which can be distinctly seen in relationships in the society which are perverse and bring nothing but quarrels and wars. From his point of view the loss of liberty is related to the biblical teaching on the first sin of people in the paradise.
Comenius strongly believed in restoration of inborn human liberty. He thinks about the issue of liberty in relation with his pedagogical teaching and in connection with his suggestions on universal restoration. The process of restoration should involve every human being regardless of their social status, religion, sex or age. Into the universal correction efforts upbringing should be included, the aim of which is to lead a human being to perfection.
Comenius strongly desired the people to become again free, educated , tolerant and peace-loving.
Klíčová slova
svoboda, náprava, tolerance, výchova k lidskosti, usmíření
Klíčová slova v angličtině
liberty, reformation, toleration, upbringing to humanity, reconciliation
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je věnována problému svobody v Obecné poradě o nápravě věcí lidských Jana Amose Komenského. Podle Komenského je svoboda dána všem lidem od Boha, tudíž je neodlučitelnou součástí lidské přirozenosti. Komenský opakovaně zdůrazňoval, že lidská svoboda je pokažena, což se výrazně projevuje na vztazích ve společnosti, které jsou zvrácené a nepřinášejí nic jiného než hádky a války. Ztrátu svobody uváděl především do souvislosti s biblickou naukou o prvotním hříchu člověka v ráji.
Komenský pevně věřil v obnovení vrozené lidské svobody. Otázku svobody proto promýšlí v kontextu své vychovatelské nauky a v souvislosti se svými návrhy na universální nápravu. Proces nápravy má zahrnout každého člověka bez ohledu na jeho společenské postavení, náboženské vyznání, pohlaví či věk. Do všenápravných snah má být zahrnuta výchova, jež má za úkol dovést člověka k lidskosti.
Komenský si moc přál, aby se lidé stali opět bytostmi svobodnými, vzdělanými, tolerantními a mírumilovnými.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to the problem of liberty in De rerum humanarum emendatione consultatio catholica by Comenius. According to Comenius the liberty is given to all people by God therefore is unseparable part of human nature.
Comenius repeatedly emphasized the fact that human liberty is damaged which can be distinctly seen in relationships in the society which are perverse and bring nothing but quarrels and wars. From his point of view the loss of liberty is related to the biblical teaching on the first sin of people in the paradise.
Comenius strongly believed in restoration of inborn human liberty. He thinks about the issue of liberty in relation with his pedagogical teaching and in connection with his suggestions on universal restoration. The process of restoration should involve every human being regardless of their social status, religion, sex or age. Into the universal correction efforts upbringing should be included, the aim of which is to lead a human being to perfection.
Comenius strongly desired the people to become again free, educated , tolerant and peace-loving.
Klíčová slova
svoboda, náprava, tolerance, výchova k lidskosti, usmíření
Klíčová slova v angličtině
liberty, reformation, toleration, upbringing to humanity, reconciliation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na pojetí svobody v Komenského Obecné poradě. V bakalářské práci se postupně zaměřím na tyto problémové okruhy: pojem svobody v dějinách filosofie, svoboda a pojetí lidské přirozenosti, ztráta svobody jako důsledek všeobecného úpadku, všenáprava jako cesta k obnovení svobody, svoboda v konceptu univerzální výchovy.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na pojetí svobody v Komenského Obecné poradě. V bakalářské práci se postupně zaměřím na tyto problémové okruhy: pojem svobody v dějinách filosofie, svoboda a pojetí lidské přirozenosti, ztráta svobody jako důsledek všeobecného úpadku, všenáprava jako cesta k obnovení svobody, svoboda v konceptu univerzální výchovy.
Seznam doporučené literatury
KOMENSKÝ, J. A., Obecná porada o nápravě věcí lidských I-III, Praha, Nakladatelství Svoboda 1992.
JIŘINA POPELOVÁ, Etika. K historické a současné problematice mravní teorie. Praha Nakladatelství Československé akademie věd, 1962.
VĚRA SOUDILOVÁ, K systému etických kategorií J. A. Komenského. Studia Comeniana et historica, 17 (1987), s. 40-57.
VĚRA SOUDILOVÁ, Komenského Mundus moralis. In: Po cestách naléhavosti myšlení. Praha, 1993, s. 50-64.
RITTER, JOACHIM, Historisches Wörterbuch der Philosophie, Bd. 2, D-F, Basel (Schwabe Verlag), 1972.
LÉON-DUFOUR, XAVIER, Slovník biblické theologie, Praha, Academia, 1981.
PATOČKA, J., Komeniologické studie I-III, Praha, Oikoymenh, 1997-2003.
Seznam doporučené literatury
KOMENSKÝ, J. A., Obecná porada o nápravě věcí lidských I-III, Praha, Nakladatelství Svoboda 1992.
JIŘINA POPELOVÁ, Etika. K historické a současné problematice mravní teorie. Praha Nakladatelství Československé akademie věd, 1962.
VĚRA SOUDILOVÁ, K systému etických kategorií J. A. Komenského. Studia Comeniana et historica, 17 (1987), s. 40-57.
VĚRA SOUDILOVÁ, Komenského Mundus moralis. In: Po cestách naléhavosti myšlení. Praha, 1993, s. 50-64.
RITTER, JOACHIM, Historisches Wörterbuch der Philosophie, Bd. 2, D-F, Basel (Schwabe Verlag), 1972.
LÉON-DUFOUR, XAVIER, Slovník biblické theologie, Praha, Academia, 1981.
PATOČKA, J., Komeniologické studie I-III, Praha, Oikoymenh, 1997-2003.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba proběhla v pořádku, studentka zodpověděla všechny otázky.