Práce je věnována problematice stáří se zaměřením na hodnocení kognitivních schopností seniorů a porovnání škál k vyšetření kognitivních funkcí. Teoretická část se zabývá stářím, změnami a chorobami ve stáří, funkčním hodnocením geriatrického pacienta, stavy s porušenou kognicí a metodami posuzování kognitivních schopností. Praktická část zjišťuje úroveň kognice v náhodně zvoleném souboru. Dále se zabývá porovnáním škál MoCA (Montreal Cognitive Assessment) a MMSE (Mini Mental State Examination) k vyšetření kognitivních funkcí. Výsledky hodnocení kognitivních funkcí za pomocí rozdílných škál se liší. MoCA test se ukazuje jako citlivější nástroj k hodnocení změn kognitivních funkcí a vhodnější k vyhledávání časných stadií těchto poruch.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the issue of age for the assessment of senior's cognitive abilities and comparing scales to investigate cognitive functions. The theoretical part deals with old age, changes and diseases in old age, geriatric functional assessment, conditions with impaired cognition and methods of assessing cognitive abilities. The practical part investigates the level of cognition in a randomly selected file. It also deals with comparing the scales of MoCA (Montreal Cognitive Assessment) and MMSE (Mini Mental State Examination) to investigate cognitive functions. Results of the evaluation of cognitive function using different scales are different. MoCA test appears to be a more sensitive tool for evaluating changes in cognitive function and more suitable for detecting early stages of these disorders.
Práce je věnována problematice stáří se zaměřením na hodnocení kognitivních schopností seniorů a porovnání škál k vyšetření kognitivních funkcí. Teoretická část se zabývá stářím, změnami a chorobami ve stáří, funkčním hodnocením geriatrického pacienta, stavy s porušenou kognicí a metodami posuzování kognitivních schopností. Praktická část zjišťuje úroveň kognice v náhodně zvoleném souboru. Dále se zabývá porovnáním škál MoCA (Montreal Cognitive Assessment) a MMSE (Mini Mental State Examination) k vyšetření kognitivních funkcí. Výsledky hodnocení kognitivních funkcí za pomocí rozdílných škál se liší. MoCA test se ukazuje jako citlivější nástroj k hodnocení změn kognitivních funkcí a vhodnější k vyhledávání časných stadií těchto poruch.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to the issue of age for the assessment of senior's cognitive abilities and comparing scales to investigate cognitive functions. The theoretical part deals with old age, changes and diseases in old age, geriatric functional assessment, conditions with impaired cognition and methods of assessing cognitive abilities. The practical part investigates the level of cognition in a randomly selected file. It also deals with comparing the scales of MoCA (Montreal Cognitive Assessment) and MMSE (Mini Mental State Examination) to investigate cognitive functions. Results of the evaluation of cognitive function using different scales are different. MoCA test appears to be a more sensitive tool for evaluating changes in cognitive function and more suitable for detecting early stages of these disorders.
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky
2. Stanovení cílů a metodiky práce
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky
4. Analýza a interpretace získaných dat
5. Zhodnocení výsledků práce
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky
2. Stanovení cílů a metodiky práce
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky
4. Analýza a interpretace získaných dat
5. Zhodnocení výsledků práce
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŠ, A.; HASALÍKOVÁ, M. Poznejte demenci správně a včas - příručka pro klinickou praxi. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2282-8.
2. JIRÁK, R. a kol. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
3. JIRÁK, R. a kol. Gerontopsychiatrie. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-873-5.
4. PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5.
5. HOLMEROVÁ, I.; JAROLÍMOVÁ, E.; SUCHÁ J. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0177-4.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŠ, A.; HASALÍKOVÁ, M. Poznejte demenci správně a včas - příručka pro klinickou praxi. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2282-8.
2. JIRÁK, R. a kol. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.
3. JIRÁK, R. a kol. Gerontopsychiatrie. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-873-5.
4. PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5.
5. HOLMEROVÁ, I.; JAROLÍMOVÁ, E.; SUCHÁ J. Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: EV public relations, 2007. ISBN 978-80-254-0177-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: výborně
Hodnocení oponenta: výborně
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Která škála se Vám zdá lepší z pohledu sestry? Která pro pacienty? Uveďte více hledisek pohledu. Které považujete sama za nejdůležitější?
Obhajoba bakalářské práce s prezentací výborná.