Základní otázkou naší práce je: Existuje subjektivita typická pro postmoderní éru? První část zkoumá vývoj pojmů "postmoderní", "postmodernismus" a přibližuje pojetí J. F. Lyotarda (Postmoderní situace). V druhé části je blíže analyzováno pojetí postmodernismu Fredrica Jamesona (Postmodernismus neboli ideologie pozdního kapitalismu) jako historické epochy a "kulturní logiky pozdního kapitalismu". Typické znaky postmodernismu tvoří zhroucení hranic mezi vysokým a nízkým uměním, pastiš jako hlavní forma vyjádření a krize historicity.
Zaměříme se na rozdíl mezi pastišem a parodií, spojující Jamesonův projekt a teorií subjektivity filosofky Judith Butler, která kritizuje zobecňující tendence při používání pojmu "postmodernismus" v eseji Nahodilost základů: feminismus a otázka "postmodernismu". Další kapitola přibližuje její performativní pojetí subjektivity. Může se performativní parodie rodové identity stát účinným politickým aktem? Nevyjadřuje "postmoderní" subjektivita
pouze socio-ekonomické zákonitosti "pozdního kapitalismu"? Jsou pojmy jako "postmoderní" a "postmodernismus" vhodné pro diskurs filosofie?
Anotace v angličtině
Main topic of our work is question: Is there any specific type of subjectivity for postmodern era? First part tries to describe terms "postmodern", "postmodernism", and briefly investitage its historical genesis and its importance in works of J. - F. Lyotard (The Postmodern Condition: A Report on Knowledge) and Fredric Jameson (Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism). Second part analyzes Jameson's theory of postmodenism as a
historical epoch and a cultural logic of "late capitalism". Typical signs of postmodernism are crisis in historicity, schizophrenia, delimitation of high and low art, and pastische. We focus on Jameson's differentiation between parody and pastiche, because critique of such difference is an important element in Judith Butler's theory of subjectivity. Butler partially accepts the term "postmodernism" and develops its analysis in paper called Contingent Foundations: Feminism and the Question of "Postmodernism". Third part takes Butler's notion of performativity in Gender Trouble as a possible example of postmodern subjectivity. Can Butler's elaboration of parodic gender performance be seen as an effective political act? Doesn't postmodern subjectivity only express the socio-economic sphere of late capitalism? Are terms as "postmodern" or "postmodernism" suitable for philosophical discourse, or not?
Postmodernism, Late capitalism, Performativity, Subject, Identity, Gender, Sex
Rozsah průvodní práce
48
Jazyk
CZ
Anotace
Základní otázkou naší práce je: Existuje subjektivita typická pro postmoderní éru? První část zkoumá vývoj pojmů "postmoderní", "postmodernismus" a přibližuje pojetí J. F. Lyotarda (Postmoderní situace). V druhé části je blíže analyzováno pojetí postmodernismu Fredrica Jamesona (Postmodernismus neboli ideologie pozdního kapitalismu) jako historické epochy a "kulturní logiky pozdního kapitalismu". Typické znaky postmodernismu tvoří zhroucení hranic mezi vysokým a nízkým uměním, pastiš jako hlavní forma vyjádření a krize historicity.
Zaměříme se na rozdíl mezi pastišem a parodií, spojující Jamesonův projekt a teorií subjektivity filosofky Judith Butler, která kritizuje zobecňující tendence při používání pojmu "postmodernismus" v eseji Nahodilost základů: feminismus a otázka "postmodernismu". Další kapitola přibližuje její performativní pojetí subjektivity. Může se performativní parodie rodové identity stát účinným politickým aktem? Nevyjadřuje "postmoderní" subjektivita
pouze socio-ekonomické zákonitosti "pozdního kapitalismu"? Jsou pojmy jako "postmoderní" a "postmodernismus" vhodné pro diskurs filosofie?
Anotace v angličtině
Main topic of our work is question: Is there any specific type of subjectivity for postmodern era? First part tries to describe terms "postmodern", "postmodernism", and briefly investitage its historical genesis and its importance in works of J. - F. Lyotard (The Postmodern Condition: A Report on Knowledge) and Fredric Jameson (Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism). Second part analyzes Jameson's theory of postmodenism as a
historical epoch and a cultural logic of "late capitalism". Typical signs of postmodernism are crisis in historicity, schizophrenia, delimitation of high and low art, and pastische. We focus on Jameson's differentiation between parody and pastiche, because critique of such difference is an important element in Judith Butler's theory of subjectivity. Butler partially accepts the term "postmodernism" and develops its analysis in paper called Contingent Foundations: Feminism and the Question of "Postmodernism". Third part takes Butler's notion of performativity in Gender Trouble as a possible example of postmodern subjectivity. Can Butler's elaboration of parodic gender performance be seen as an effective political act? Doesn't postmodern subjectivity only express the socio-economic sphere of late capitalism? Are terms as "postmodern" or "postmodernism" suitable for philosophical discourse, or not?
Postmodernism, Late capitalism, Performativity, Subject, Identity, Gender, Sex
Zásady pro vypracování
Východiskem práce je pokus o zachycení postmoderní subjektivity v díle "Gender Trouble" americké filosofky Judith Butler a následná konfrontace s kritikou postmodernismu v myšlení Fredrica Jamesona a Slavoje Žižka. Prvním úkolem práce bude pokus o přiblížení pojmu "postmodernismus". V druhé části se práce vrátí k Jamesonovu pojetí postmodernismu jako myšlení, které je specifické pro pozdní kapitalismus. Pro Jamesonovo pojetí je charakteristickými rysy pozdního kapitalismu jak škála dosahu a vtištění do všech oblastí života, tak integrace dříve autonomních kulturních sfér (vysoké a nízké umění), absence historického smyslu (která se projevuje v patologické nostalgii) či náklonnost k vnější, popř. vizuální sféře. Do jaké míry je postmoderní pojetí subjektivity schopné překonat své vlastní hranice?
Zásady pro vypracování
Východiskem práce je pokus o zachycení postmoderní subjektivity v díle "Gender Trouble" americké filosofky Judith Butler a následná konfrontace s kritikou postmodernismu v myšlení Fredrica Jamesona a Slavoje Žižka. Prvním úkolem práce bude pokus o přiblížení pojmu "postmodernismus". V druhé části se práce vrátí k Jamesonovu pojetí postmodernismu jako myšlení, které je specifické pro pozdní kapitalismus. Pro Jamesonovo pojetí je charakteristickými rysy pozdního kapitalismu jak škála dosahu a vtištění do všech oblastí života, tak integrace dříve autonomních kulturních sfér (vysoké a nízké umění), absence historického smyslu (která se projevuje v patologické nostalgii) či náklonnost k vnější, popř. vizuální sféře. Do jaké míry je postmoderní pojetí subjektivity schopné překonat své vlastní hranice?
Seznam doporučené literatury
BUTLER Judith, LACLAU Ernesto, ŽIŽEK Slavoj, Contingency, Hegemony, Universality: Contemporary Dialogues On The Left, London & New York, Verso, 2000, ISBN 1-85984-278-X.
BUTLER Judith, Subjects of Desire: Hegelian Reflections in Twentieth-Century France, Columbia University Press, 1987, ISBN 0231064519.
BUTLER Judith, Trampoty s rodom, Bratislava, Aspekt, 2005, ISBN 80-85549-41-7.
JAMESON Fredric, The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern, London & New York, Verso, 1998, ISBN 1859841821.
JAMESON Fredric, Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham, 1991, ISBN 0-8223-0929-7.
NAGL-DOCEKAL Herta, Feministická filozofie, SLON, Praha, 2007, ISBN 978-80-86429-68-7.
ŽIŽEK Slavoj, Nepolapitelný subjekt, Chomutov, L. Marek, 2006, ISBN 978-80-87127-02-5.
Seznam doporučené literatury
BUTLER Judith, LACLAU Ernesto, ŽIŽEK Slavoj, Contingency, Hegemony, Universality: Contemporary Dialogues On The Left, London & New York, Verso, 2000, ISBN 1-85984-278-X.
BUTLER Judith, Subjects of Desire: Hegelian Reflections in Twentieth-Century France, Columbia University Press, 1987, ISBN 0231064519.
BUTLER Judith, Trampoty s rodom, Bratislava, Aspekt, 2005, ISBN 80-85549-41-7.
JAMESON Fredric, The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern, London & New York, Verso, 1998, ISBN 1859841821.
JAMESON Fredric, Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham, 1991, ISBN 0-8223-0929-7.
NAGL-DOCEKAL Herta, Feministická filozofie, SLON, Praha, 2007, ISBN 978-80-86429-68-7.
ŽIŽEK Slavoj, Nepolapitelný subjekt, Chomutov, L. Marek, 2006, ISBN 978-80-87127-02-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba diplomové práce proběhla v pořádku a student zodpověděl všechny dotazy.