Bakalářská práce je zaměřena na inspiraci archaickou mytologií, kulturou a pohanstvím, které ovlivnily hudební díla zkomponovaná v 19. a 20. století. Práce představuje jedna okolnosti, jež zapříčinily využití těchto archaických prvků, a dále pak způsoby samotného pojetí i následného hudebního zpracování. Práce se opíra o díla čtyř významných skladatelů, jejichž tvorba je podrobena hudebnímu rozboru a následné komparaci v oblasti zastoupení a vyjádření těchto archaických či mytologických vlivů.
Anotace v angličtině
Die vorliegende Bachelor-Arbeit beschäftigt sich mit der Inspiration durch die archaische Mythologie und das Heidentum, welche Einfluss auf die Musikwerke im 19. und 20. Jahrhundert hatten. Die Arbeit präsentiert sowohl Umstände, auf welche die Verwendung der archaischen Elemente zurückzuführen ist, als auch die Art und Weise ihrer Auffassung und nachfolgender musikalischer Bearbeitung. Der Text stützt sich auf die Werke von vier herausragenden Komponisten. Diese werden einer musikalische Analyse und einem Vergleich unterzogen im Hinblick auf die
Verwendung und den Ausdruck dieser archaischen oder mythologischen Einflüsse.
Klíčová slova
Richard Wagner, Igor Stravinskij, Veljo Tormis, Bronius Kutavičius, Prsten Nibelungův, Svěcení jara, Zaklínání železa, Pohanské oratorium, archaická kultura, mytologie, pohanství, Kalevala, Edda, Píseň o Nibelunzích.
Klíčová slova v angličtině
Richard Wagner, Igor Strawinsky, Veljo Tormis, Bronius Kutavičius, Der Ring des Nibelungen, Die Frühlingsweihe, Fluch auf das Eisen, Heidnisches Oratorium, archaische Kultur, Mythologie, Heidentum, Kalevala, Edda, Das Nibelungenlied.
Rozsah průvodní práce
73 s. (167 066 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na inspiraci archaickou mytologií, kulturou a pohanstvím, které ovlivnily hudební díla zkomponovaná v 19. a 20. století. Práce představuje jedna okolnosti, jež zapříčinily využití těchto archaických prvků, a dále pak způsoby samotného pojetí i následného hudebního zpracování. Práce se opíra o díla čtyř významných skladatelů, jejichž tvorba je podrobena hudebnímu rozboru a následné komparaci v oblasti zastoupení a vyjádření těchto archaických či mytologických vlivů.
Anotace v angličtině
Die vorliegende Bachelor-Arbeit beschäftigt sich mit der Inspiration durch die archaische Mythologie und das Heidentum, welche Einfluss auf die Musikwerke im 19. und 20. Jahrhundert hatten. Die Arbeit präsentiert sowohl Umstände, auf welche die Verwendung der archaischen Elemente zurückzuführen ist, als auch die Art und Weise ihrer Auffassung und nachfolgender musikalischer Bearbeitung. Der Text stützt sich auf die Werke von vier herausragenden Komponisten. Diese werden einer musikalische Analyse und einem Vergleich unterzogen im Hinblick auf die
Verwendung und den Ausdruck dieser archaischen oder mythologischen Einflüsse.
Klíčová slova
Richard Wagner, Igor Stravinskij, Veljo Tormis, Bronius Kutavičius, Prsten Nibelungův, Svěcení jara, Zaklínání železa, Pohanské oratorium, archaická kultura, mytologie, pohanství, Kalevala, Edda, Píseň o Nibelunzích.
Klíčová slova v angličtině
Richard Wagner, Igor Strawinsky, Veljo Tormis, Bronius Kutavičius, Der Ring des Nibelungen, Die Frühlingsweihe, Fluch auf das Eisen, Heidnisches Oratorium, archaische Kultur, Mythologie, Heidentum, Kalevala, Edda, Das Nibelungenlied.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na stěžejní hudební díla 19. a 20. století, jež byla zkomponována pod vlivem archaických prvků a pohanské, předkřesťanské kultury. Na čtyřech hlavních ukázkách bude pozornost obrácena k významným momentům, které evokovaly skladatele využít právě zmíněné inspirační zdroje. Práce si klade za cíl představit okolnosti výběru těchto zdrojů, jejich způsob zpracování a následné praktické využití v daných dílech. Každá doba ovšem přinášela rozdílné vnímání a poznání archaických dob, proto se pozornost obrátí na porovnání těchto děl mezi sebou, respektive na míru dávnověkých prvků v nich obsažených.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na stěžejní hudební díla 19. a 20. století, jež byla zkomponována pod vlivem archaických prvků a pohanské, předkřesťanské kultury. Na čtyřech hlavních ukázkách bude pozornost obrácena k významným momentům, které evokovaly skladatele využít právě zmíněné inspirační zdroje. Práce si klade za cíl představit okolnosti výběru těchto zdrojů, jejich způsob zpracování a následné praktické využití v daných dílech. Každá doba ovšem přinášela rozdílné vnímání a poznání archaických dob, proto se pozornost obrátí na porovnání těchto děl mezi sebou, respektive na míru dávnověkých prvků v nich obsažených.
Seznam doporučené literatury
STURLUSON,, Snorri. Edda a Sága o Ynglinzích. 1. vydání. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7203-458-8.
Kalevala: karelofinský epos. 1. vydání. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953.
Sága o Völsunzích a jiné ságy o severském dávnověku.1. vydání. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0400-4.
MAGEE, Bryan. Wagner a filosofie. 1. vydání. Praha: BB art, 2004. ISBN 80-7341-337-X.
Seznam doporučené literatury
STURLUSON,, Snorri. Edda a Sága o Ynglinzích. 1. vydání. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7203-458-8.
Kalevala: karelofinský epos. 1. vydání. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953.
Sága o Völsunzích a jiné ságy o severském dávnověku.1. vydání. Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-257-0400-4.
MAGEE, Bryan. Wagner a filosofie. 1. vydání. Praha: BB art, 2004. ISBN 80-7341-337-X.