Bakalářská práce se zabývá reálným dopadem projektu školních čtenářských klubů. Porovnává úroveň čtenářské gramotnosti dětí, které prošli tímto projektem a dětí, které kluby nenavštěvovaly. Zaměřuje se na schopnosti práce s textem, které zahrnují předvídání či převyprávění příběhu, jeho interpretaci a vyvození smysluplných závěrů. Dalšími cíli je zjistit, zda děti rády čtou, případně o čem a jaké jiné trávení volného času upřednostňují. Výzkum byl zaměřen na žáky 3. a 5. ročníků dvou základních škol v Pardubickém kraji. V rámci práce proběhlo skupinové interview, doplněné dotazníkovým šetřením. Další výzkumnou metodou byl rozhovor s učiteli žáků, který sloužil pro doplnění informací.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the real impact of the project of the school reading clubs. It compares the level of reading literacy of the children who have participated in the project and the children who haven´t attended the clubs. This thesis is focused on abilities to work with text that included foreseeing or narrating a story, its interpretation and finding meaningful conclusions. Another objectives are to find out if children like reading, a genre or the specific topic. I am also interested in other leisure time that the children prefer. The research was focused on the pupils of 3. and 5. class at two elementary schools in the Pardubice region. This thesis also contains a group interview complemented by a questionnaire survey. The interviews with the teachers of the pupils, which serve as added information, meant another method of research.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, školní čtenářské kluby, dětské čtenářství, průzkum gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
Reading literacy, school reading clubs, child readers, reading literacy surveys
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá reálným dopadem projektu školních čtenářských klubů. Porovnává úroveň čtenářské gramotnosti dětí, které prošli tímto projektem a dětí, které kluby nenavštěvovaly. Zaměřuje se na schopnosti práce s textem, které zahrnují předvídání či převyprávění příběhu, jeho interpretaci a vyvození smysluplných závěrů. Dalšími cíli je zjistit, zda děti rády čtou, případně o čem a jaké jiné trávení volného času upřednostňují. Výzkum byl zaměřen na žáky 3. a 5. ročníků dvou základních škol v Pardubickém kraji. V rámci práce proběhlo skupinové interview, doplněné dotazníkovým šetřením. Další výzkumnou metodou byl rozhovor s učiteli žáků, který sloužil pro doplnění informací.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the real impact of the project of the school reading clubs. It compares the level of reading literacy of the children who have participated in the project and the children who haven´t attended the clubs. This thesis is focused on abilities to work with text that included foreseeing or narrating a story, its interpretation and finding meaningful conclusions. Another objectives are to find out if children like reading, a genre or the specific topic. I am also interested in other leisure time that the children prefer. The research was focused on the pupils of 3. and 5. class at two elementary schools in the Pardubice region. This thesis also contains a group interview complemented by a questionnaire survey. The interviews with the teachers of the pupils, which serve as added information, meant another method of research.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, školní čtenářské kluby, dětské čtenářství, průzkum gramotnosti
Klíčová slova v angličtině
Reading literacy, school reading clubs, child readers, reading literacy surveys
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat projektem školních čtenářských klubů, které byly zřízeny z důvodů zvýšení čtenářské gramotnosti a čtenářských zájmů u dětí z mateřských škol a 1. stupně. Jedná se především o děti se ztíženým přístupem ke knihám, zapříčiněným například absencí čtenářských vzorů či špatným sociálním zázemím. Konkrétně se práce zaměří na klub Knihomolů v ZŠ a MŠ T. G. Masaryka v Hlavečníku, který navštěvují děti ve 2. až 5. třídě.
Cílem práce bude zjistit, jaký mají děti díky čtenářským klubům rozhled v současné literatuře. Jak dokáží pracovat s textem. Jaký je rozdíl mezi znalostí knih z těchto klubů oproti běžné školní výuce. Ke zjištění těchto cílů budou využity skupinové rozhovory s dětmi, které klub navštěvují a s kontrolní skupinou dětí, která do klubu nechodí. Dále pak budou využity rozhovory s učiteli.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat projektem školních čtenářských klubů, které byly zřízeny z důvodů zvýšení čtenářské gramotnosti a čtenářských zájmů u dětí z mateřských škol a 1. stupně. Jedná se především o děti se ztíženým přístupem ke knihám, zapříčiněným například absencí čtenářských vzorů či špatným sociálním zázemím. Konkrétně se práce zaměří na klub Knihomolů v ZŠ a MŠ T. G. Masaryka v Hlavečníku, který navštěvují děti ve 2. až 5. třídě.
Cílem práce bude zjistit, jaký mají děti díky čtenářským klubům rozhled v současné literatuře. Jak dokáží pracovat s textem. Jaký je rozdíl mezi znalostí knih z těchto klubů oproti běžné školní výuce. Ke zjištění těchto cílů budou využity skupinové rozhovory s dětmi, které klub navštěvují a s kontrolní skupinou dětí, která do klubu nechodí. Dále pak budou využity rozhovory s učiteli.
Seznam doporučené literatury
BENEDICT, Ruth. Kulturní vzorce. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 223 s. Capricorn. ISBN 80-720-3212-7.
MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Překlad Olga Trávníčková. Brno: Host, 2007, 480 s. Teoretická knihovna, 18. ISBN 978-807-2942-312.
POLÁKOVÁ, Irena a kol. S knihou po škole: Školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014, s. 199 ISBN 978-80-905807-0-1.
STEEL, Jeannie. Příručka VII. Dílna čtení: Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Praha: Kritické myšlení, 2007. Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
ŠLAPAL, Miloš. Dílna čtení v praxi. Kritické listy: čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách. 2007, č. 27, s. 13-20. ISSN 1214-5823.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-807-0505-991.
Seznam doporučené literatury
BENEDICT, Ruth. Kulturní vzorce. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 223 s. Capricorn. ISBN 80-720-3212-7.
MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Překlad Olga Trávníčková. Brno: Host, 2007, 480 s. Teoretická knihovna, 18. ISBN 978-807-2942-312.
POLÁKOVÁ, Irena a kol. S knihou po škole: Školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014, s. 199 ISBN 978-80-905807-0-1.
STEEL, Jeannie. Příručka VII. Dílna čtení: Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Praha: Kritické myšlení, 2007. Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
ŠLAPAL, Miloš. Dílna čtení v praxi. Kritické listy: čtvrtletník pro kritické myšlení ve školách. 2007, č. 27, s. 13-20. ISSN 1214-5823.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-807-0505-991.