Tato diplomová práce se zabývá rannou výukou anglického jazyka v České republice. Teoretická část započíná zasazením rané výuky do širšího vzdělávacího kontextu, následuje charakteristika dětí v předškolním věku, jejich vývoj a osvojování jazyka. Dále autorka polemizuje nad výhodami a potenciálními riziky rané výuky angličtiny, které jsou založeny na světových i českých výzkumech. Následuje formulace příslušných teoretických východisek rané výuky a principů, které z nich vyplývají. Praktická část práce se skládá z empirického výzkumu, jehož cílem je prostřednictvím strukturovaného pozorování a polo-strukturovaného rozhovoru zjistit, jak a do jaké míry jsou základní didaktické principy pro velmi ranou výuku anglického jazyka respektovány ve výuce angličtiny ve vybraných mateřských a základních školách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teaching English to very young learners in the Czech republic. The theoretical part commences contextualization of very early English teaching, followed by characterization of very young learners', their language acquisition and development. Next section discusses advantages and potential drawbacks of very early English teaching, based on foreign as well as Czech researches. Subsequently, the author formulates underlining theoretical input relevant for very early English teaching, focused on didactic principles. The practical part consists of an empirical research, which with the help of structural observation and semi-structured interview, aims on finding out how and to what extent are the chosen principles for teaching English language to very young learners followed in the practice in chosen nurseries and basic schools.
Klíčová slova
ranná výuka anglického jazyka, předškolní děti, hypotéza kritického období osvojování jazyka, didaktické principy velmi rané výuky, tiché období.
Klíčová slova v angličtině
very early English teaching, very young learners, critical period hypothesis language acquisition, didactic principles of very early English teaching, silent period.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá rannou výukou anglického jazyka v České republice. Teoretická část započíná zasazením rané výuky do širšího vzdělávacího kontextu, následuje charakteristika dětí v předškolním věku, jejich vývoj a osvojování jazyka. Dále autorka polemizuje nad výhodami a potenciálními riziky rané výuky angličtiny, které jsou založeny na světových i českých výzkumech. Následuje formulace příslušných teoretických východisek rané výuky a principů, které z nich vyplývají. Praktická část práce se skládá z empirického výzkumu, jehož cílem je prostřednictvím strukturovaného pozorování a polo-strukturovaného rozhovoru zjistit, jak a do jaké míry jsou základní didaktické principy pro velmi ranou výuku anglického jazyka respektovány ve výuce angličtiny ve vybraných mateřských a základních školách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with teaching English to very young learners in the Czech republic. The theoretical part commences contextualization of very early English teaching, followed by characterization of very young learners', their language acquisition and development. Next section discusses advantages and potential drawbacks of very early English teaching, based on foreign as well as Czech researches. Subsequently, the author formulates underlining theoretical input relevant for very early English teaching, focused on didactic principles. The practical part consists of an empirical research, which with the help of structural observation and semi-structured interview, aims on finding out how and to what extent are the chosen principles for teaching English language to very young learners followed in the practice in chosen nurseries and basic schools.
Klíčová slova
ranná výuka anglického jazyka, předškolní děti, hypotéza kritického období osvojování jazyka, didaktické principy velmi rané výuky, tiché období.
Klíčová slova v angličtině
very early English teaching, very young learners, critical period hypothesis language acquisition, didactic principles of very early English teaching, silent period.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat problematikou rané výuky anglického jazyka v České republice. V teoretické části práce nejprve zasadí ranou výuku do širšího vzdělávacího kontextu a uvede vývojové charakteristiky dítěte v předškolním věku. Dále diplomandka formuluje příslušná teoretická východiska rané výuky a principy, které z nich pro praktickou realizaci této výuky vyplývají. Součástí teoretické části bude i diskuse výhod rané výuky angličtiny a jejích potenciálních rizik. V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, v jehož rámci bude prostřednictvím strukturovaného pozorování zjišťovat, zda je raná výuka angličtiny realizována v souladu s formulovanými principy.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat problematikou rané výuky anglického jazyka v České republice. V teoretické části práce nejprve zasadí ranou výuku do širšího vzdělávacího kontextu a uvede vývojové charakteristiky dítěte v předškolním věku. Dále diplomandka formuluje příslušná teoretická východiska rané výuky a principy, které z nich pro praktickou realizaci této výuky vyplývají. Součástí teoretické části bude i diskuse výhod rané výuky angličtiny a jejích potenciálních rizik. V praktické části práce studentka realizuje vlastní výzkumné šetření, v jehož rámci bude prostřednictvím strukturovaného pozorování zjišťovat, zda je raná výuka angličtiny realizována v souladu s formulovanými principy.
Seznam doporučené literatury
BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 2nd ed. Englewood Cliffs: Prentice-Hall Regents, 1987. ISBN 0-13-701491-0.
CAMERON, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge : Cambridge University Press, 2001,
HALLIWELL, Susan. Teaching English in the Primary Classroom. Pearson Education Limited, 1992.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. 4th edition. Harlow: Longman, 2007. ISBN 9781405853057.
MOURAO, Sandie a Mónica Sofia Marques LOURENÇO (eds.). Early years second language education: international perspectives on theory and practice. New York: Routledge, 2015. Routledge research in early childhood education. ISBN 978-0-415-70527-1.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.
MOON, Jayne. Children Learning English. Oxford : Macmillan Education, 2005
PHILLIPS, Sarah. Young Learners. Oxford : Oxford University Press, 1993. PINTER, Annamaria. Teaching Young Language Learners. Oxford : Oxford University Press, 2006.
REILLY, V., WARD, S.,M. Very young learners. Oxford : Oxford University Press, 1997.
RICHARS, J.C.; RODGERS, T.S. Approaches and methods in language teaching. New York: CUP, 2001. ISBN 0-521-00843-3
SCOTT, W., A., YTREBERG, L., H. Teaching English to Children. Longman Group UK Limited, 1990.
Seznam doporučené literatury
BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 2nd ed. Englewood Cliffs: Prentice-Hall Regents, 1987. ISBN 0-13-701491-0.
CAMERON, Lynne. Teaching Languages to Young Learners. Cambridge : Cambridge University Press, 2001,
HALLIWELL, Susan. Teaching English in the Primary Classroom. Pearson Education Limited, 1992.
HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. 4th edition. Harlow: Longman, 2007. ISBN 9781405853057.
MOURAO, Sandie a Mónica Sofia Marques LOURENÇO (eds.). Early years second language education: international perspectives on theory and practice. New York: Routledge, 2015. Routledge research in early childhood education. ISBN 978-0-415-70527-1.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.
MOON, Jayne. Children Learning English. Oxford : Macmillan Education, 2005
PHILLIPS, Sarah. Young Learners. Oxford : Oxford University Press, 1993. PINTER, Annamaria. Teaching Young Language Learners. Oxford : Oxford University Press, 2006.
REILLY, V., WARD, S.,M. Very young learners. Oxford : Oxford University Press, 1997.
RICHARS, J.C.; RODGERS, T.S. Approaches and methods in language teaching. New York: CUP, 2001. ISBN 0-521-00843-3
SCOTT, W., A., YTREBERG, L., H. Teaching English to Children. Longman Group UK Limited, 1990.