Bakalářská práce zkoumá užití negativní zdvořilosti v obchodní korespondenci. Cílem práce je zmapovat frekvenci užití jazykových prostředků, popsat kontexty, ve kterých se vyskytují, a objasnit jejich funkce. Práce je rozdělena na teoretickou část, kde je na základě odborné literatury představena pragmalingvistická koncepce zdvořilosti autorů Brownová a Levinson a jsou zde zmíněny nejčastější jazykové prostředky negativní zdvořilosti, jejich užití a funkce. Druhá část práce je praktická a zde jsou zkoumány vzorky anglické obchodní korespondence.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the usage of negative politeness strategies in business correspondence. The aim of the paper is to investigate the linguistic usage, its context and function. The paper is divided into a theoretical section, purpose of which is to investigate Brown and Levinson's pragma-linguistic concept of politeness, their use and function. The analytical part consequently examines the linguistic features occurred in the provided sample of business correspondence.
Klíčová slova
zdvořilost, negativní zdvořilostní strategie, nepřímost, modální slovesa, obchodní korespondence
Klíčová slova v angličtině
politeness, negative politeness strategies, indirectness, modal verbs, business correspondence
Rozsah průvodní práce
82 s. (15380 slov)
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce zkoumá užití negativní zdvořilosti v obchodní korespondenci. Cílem práce je zmapovat frekvenci užití jazykových prostředků, popsat kontexty, ve kterých se vyskytují, a objasnit jejich funkce. Práce je rozdělena na teoretickou část, kde je na základě odborné literatury představena pragmalingvistická koncepce zdvořilosti autorů Brownová a Levinson a jsou zde zmíněny nejčastější jazykové prostředky negativní zdvořilosti, jejich užití a funkce. Druhá část práce je praktická a zde jsou zkoumány vzorky anglické obchodní korespondence.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the usage of negative politeness strategies in business correspondence. The aim of the paper is to investigate the linguistic usage, its context and function. The paper is divided into a theoretical section, purpose of which is to investigate Brown and Levinson's pragma-linguistic concept of politeness, their use and function. The analytical part consequently examines the linguistic features occurred in the provided sample of business correspondence.
Klíčová slova
zdvořilost, negativní zdvořilostní strategie, nepřímost, modální slovesa, obchodní korespondence
Klíčová slova v angličtině
politeness, negative politeness strategies, indirectness, modal verbs, business correspondence
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití negativní zdvořilosti v obchodní korespondenci. Studentka nejprve na základě odborné lingvistické literatury představí pragmalingvistickou koncepci zdvořilosti autorů Brownová a Levinson, stručně uvede hlavní typy zdvořilostních strategií, se zaměřením na vydefinování pozitivní a negativní zdvořilosti. Dále podrobně popíše nejčastější jazykové prostředky negativní zdvořilosti, jejich užití a funkce. Následně provede analýzu vybraných vzorků anglické obchodní korespondence s cílem zmapovat frekvenci užití jednotlivých jazykových prostředků, popsat kontexty, ve kterých se vyskytují, a objasnit jejich funkce. Na závěr zhodnotí efektivitu užití strategie negativní zdvořilosti s ohledem na zkoumaný registr a dopad na adresáta.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je prostudovat užití negativní zdvořilosti v obchodní korespondenci. Studentka nejprve na základě odborné lingvistické literatury představí pragmalingvistickou koncepci zdvořilosti autorů Brownová a Levinson, stručně uvede hlavní typy zdvořilostních strategií, se zaměřením na vydefinování pozitivní a negativní zdvořilosti. Dále podrobně popíše nejčastější jazykové prostředky negativní zdvořilosti, jejich užití a funkce. Následně provede analýzu vybraných vzorků anglické obchodní korespondence s cílem zmapovat frekvenci užití jednotlivých jazykových prostředků, popsat kontexty, ve kterých se vyskytují, a objasnit jejich funkce. Na závěr zhodnotí efektivitu užití strategie negativní zdvořilosti s ohledem na zkoumaný registr a dopad na adresáta.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman Blakemore, Diane. 1992. Understanding Utterances: An Introduction to Pragmatics. Oxford: Blackwell Brown, Penelope and Stephen Levinson. 1987. Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press Cruse, Alan. 2000. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press Huddleston, Rodney and Geoffrey K.Pullum. 2000. The Cambrdige Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press Leech, Geoffrey. 1989. Principles of Pragmatics. London and New York: Longman Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford University Press
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Stig Johansson, Geoffrey Leech, Susan Conrad and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman Blakemore, Diane. 1992. Understanding Utterances: An Introduction to Pragmatics. Oxford: Blackwell Brown, Penelope and Stephen Levinson. 1987. Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press Cruse, Alan. 2000. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press Huddleston, Rodney and Geoffrey K.Pullum. 2000. The Cambrdige Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press Leech, Geoffrey. 1989. Principles of Pragmatics. London and New York: Longman Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman Yule, George. 1996. Pragmatics. Oxford University Press