Informace o kvalifikační práci Restaurování nástěnné malby na čelní stěně vítězného oblouku v kostele sv. Víta v Zahrádce. Průzkum nástěnných maleb pomocí UV luminiscence
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování nástěnné malby na čelní stěně vítězného oblouku v kostele sv. Víta v Zahrádce. Průzkum nástěnných maleb pomocí UV luminiscence.
Hlavní téma v angličtině
Restoration of mural paintings in the church of the saint Vít in Zahrádka. Research of mural paintings using ultraviolet radiation.
Název dle studenta
Restaurování nástěnné malby na čelní stěně vítězného oblouku v kostele sv. Víta v Zahrádce. Průzkum nástěnných maleb pomocí UV luminiscence
Název dle studenta v angličtině
Restoration of the Wall Painting on the Front Wall of the Triumphal Arch in Church of Saint Vitus in Zahrádka. Research of Wall Paintings By UV luminiscence
Část této diplomové práce prezentuje komplexní restaurátorský zásah provedený na vymezených úsecích středověkých nástěnných maleb v kostele sv. Víta v obci Zahrádka u Ledče. Práce je složena z restaurátorského průzkumu, realizace restaurování a jeho dokumentace, která přibližuje postup provedených prací.
Teoretická část diplomové práce se v rámci rešerše literatury i experimentálního výzkumu zabývá UV fluorescenční fotografií památkových objektů, zejména je cílena na UV fluorescenci vodorozpustných anorganických solí.
Anotace v angličtině
The paof the diploma thesis presents complex restoration treatment carried out on selected parts of medieval wall paintings in St. Vitus Church in village Zahrádka by Ledeč nad Sázavou. This work comprises of restoration research, realisation and dokumentation which describes the proces of realised works.
The theoretical part deals within the literature research and experimental research with UV fluorescence photography of cultural heritage, especially aimed at the UV fluorescence of water-soluble salts.
Část této diplomové práce prezentuje komplexní restaurátorský zásah provedený na vymezených úsecích středověkých nástěnných maleb v kostele sv. Víta v obci Zahrádka u Ledče. Práce je složena z restaurátorského průzkumu, realizace restaurování a jeho dokumentace, která přibližuje postup provedených prací.
Teoretická část diplomové práce se v rámci rešerše literatury i experimentálního výzkumu zabývá UV fluorescenční fotografií památkových objektů, zejména je cílena na UV fluorescenci vodorozpustných anorganických solí.
Anotace v angličtině
The paof the diploma thesis presents complex restoration treatment carried out on selected parts of medieval wall paintings in St. Vitus Church in village Zahrádka by Ledeč nad Sázavou. This work comprises of restoration research, realisation and dokumentation which describes the proces of realised works.
The theoretical part deals within the literature research and experimental research with UV fluorescence photography of cultural heritage, especially aimed at the UV fluorescence of water-soluble salts.
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce byl k provedení práce přidělen úsek nástěnné malby na čelní stěně vítězného oblouku kostela sv. Víta v zaniklé obci Zahrádka u Ledče nad Sázavou. Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor a určení fenoménů jejího poškození. Také provede všechny nezbytné zkoušky restaurátorských postupů, které prověří možnosti nápravy, či omezení zhoršeného stavu díla. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná in situ, v laboratorních podmínkách i z textových pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude téma průzkumu nástěnných maleb pomocí UV světla. Ačkoli jde o téma obecné, bude nicméně silně spjato s restaurováním maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce. V rámci předběžného průzkumu v UV světle byla odhalena specifická luminiscence neznámého materiálu na místech koruny, obličeje a šatu světice na severní stěně lodi. Protože je na těchto místech malba již takřka ztracena, dá se předpokládat přítomnost izolace, či pojiva zapitého do podkladu. Obdobná luminiscence obdobných partií přibližně stejně starých maleb byla navíc zaznamenána při nedávných diplomových pracích Fakulty restaurování UPa v Pošné na Pelhřimovsku a v obci Sankt Martin v regionu Waldviertel v Rakousku. Cílem práce by tak mělo být vnesení více světla do této problematiky porovnáním se zmíněnými malbami a identifikací použitého materiálu, který se touto luminiscencí vyznačuje. Obdobně byla zachycena v objektu luminiscence ve spodních částech zdiva, která, jak se zdá, by mohla být spojena s výskytem vodorozpustných solí. Protože v oblasti restaurování zatím nebylo zpracováno pojednání týkající se specifických luminiscencí jednotlivých solí, mělo by být cílem práce jednoduché zjištění luminiscence nejběžnějších solí, jež se v historických objektech vyskytují. Hlavní otázkou je, zda luminiscence skutečně souvisí s výskytem solí, či je projevem přítomnosti jiného fenoménu, např. biologického napadení. Důležitou částí práce je i definování podmínek vhodného pořízení snímků v UV světle. Tyto podmínky znamenají především výběr vhodného nastavení parametrů focení, jakými jsou především vzdálenost světelného zdroje, citlivost snímání či barevná teplota.
Po formální stránce dodrží diplomant pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Zásady pro vypracování
Diplomovou prací student prokazuje, že je schopen tvůrčím způsobem zpracovat zadané téma s využitím teoretických poznatků a praktických dovedností získaných během studia.
Diplomantce byl k provedení práce přidělen úsek nástěnné malby na čelní stěně vítězného oblouku kostela sv. Víta v zaniklé obci Zahrádka u Ledče nad Sázavou. Diplomantka má nejdříve provést restaurátorský průzkum zacílený jak na originální techniku malby, tak i na rozbor a určení fenoménů jejího poškození. Také provede všechny nezbytné zkoušky restaurátorských postupů, které prověří možnosti nápravy, či omezení zhoršeného stavu díla. V závěru restaurátorského průzkumu musí být diplomantka schopna vyhodnotit všechna zjištění získaná in situ, v laboratorních podmínkách i z textových pramenů. Poté vypracuje detailní verzi návrhu na restaurování, která bude schválena vedoucím práce. Na základě schváleného návrhu provede diplomantka restaurátorský zákrok. Průběh prací bude konzultován jak s vedoucím práce, tak i se zástupcem investora a se zástupci příslušného odborného pracoviště NPÚ. Nedílnou součástí diplomové práce je vyhotovení restaurátorské dokumentace přiděleného úseku malby. Vedoucí práce určí, které součásti této dokumentace se stanou součástí celkové restaurátorské dokumentace, jež bude odevzdána investorovi a na příslušné pracoviště NPÚ.
Předmětem teoretického zkoumání magisterské diplomové práce bude téma průzkumu nástěnných maleb pomocí UV světla. Ačkoli jde o téma obecné, bude nicméně silně spjato s restaurováním maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce. V rámci předběžného průzkumu v UV světle byla odhalena specifická luminiscence neznámého materiálu na místech koruny, obličeje a šatu světice na severní stěně lodi. Protože je na těchto místech malba již takřka ztracena, dá se předpokládat přítomnost izolace, či pojiva zapitého do podkladu. Obdobná luminiscence obdobných partií přibližně stejně starých maleb byla navíc zaznamenána při nedávných diplomových pracích Fakulty restaurování UPa v Pošné na Pelhřimovsku a v obci Sankt Martin v regionu Waldviertel v Rakousku. Cílem práce by tak mělo být vnesení více světla do této problematiky porovnáním se zmíněnými malbami a identifikací použitého materiálu, který se touto luminiscencí vyznačuje. Obdobně byla zachycena v objektu luminiscence ve spodních částech zdiva, která, jak se zdá, by mohla být spojena s výskytem vodorozpustných solí. Protože v oblasti restaurování zatím nebylo zpracováno pojednání týkající se specifických luminiscencí jednotlivých solí, mělo by být cílem práce jednoduché zjištění luminiscence nejběžnějších solí, jež se v historických objektech vyskytují. Hlavní otázkou je, zda luminiscence skutečně souvisí s výskytem solí, či je projevem přítomnosti jiného fenoménu, např. biologického napadení. Důležitou částí práce je i definování podmínek vhodného pořízení snímků v UV světle. Tyto podmínky znamenají především výběr vhodného nastavení parametrů focení, jakými jsou především vzdálenost světelného zdroje, citlivost snímání či barevná teplota.
Po formální stránce dodrží diplomant pravidla psaní diplomových prací, stanovená na FR UPa.
Seznam doporučené literatury
1. Carden, M. L., Use of ultraviolet light as an aid to pigment identification, In: APT Bulletin, Vol. 23, No. 3, s. 26-37, 1991.
2. De la Rie, E. R., Fluorescence of paint and varnish layers, Part I. Studies in Conservation 1982, 27, s. 1-7.
3. De la Rie, E. R., Fluorescence of paint and varnish layers, Part II. Studies in Conservation 1982, 27, s. 65-69.
4. De la Rie, E. R., Fluorescence of paint and varnish layers, Part III. Studies in Conservation 1982, 27, s. 102-108.
5. Diffey, B. L., Sources and measurement of ultraviolet radiation, In: Methods 28, s. 4-13, Elsevier 2002.
6. Dunajská, J., Doplňující průzkum malířské výzdoby presbytáře kostela sv. Víta
v Zahrádce u Ledče nad Sázavou a restaurování referenční plochy středověkých maleb v presbytáři, Diplomová práce, Litomyšl, 2012. Diplomová práce.
7. Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
8. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
9. Mošťák, P., Kostel sv. Víta v Zahrádce; Stavebně historický a architektonický průzkum, Praha 1975.
10. Pereira, L. B., UV fluorescence photography of works of art: replacing the traditional UV cut filters with interference filters. International Journal of Conservation Science 2010, 3, s. 161-166.
11. Saunders, D., Fluorescent lamps: a practical assessment. Studies in Conservation 1987, 11, s. 8691.
12. Titor T., Restaurování spodní části nástěnné malby na východní stěně presbytáře kostela sv. Víta v Zahrádce u Ledče nad Sázavou, Diplomová práce, Litomyšl 2013.
13. Toroň, J., Restaurátorská zpráva a dokumentace o průzkumu v kostele sv. Víta v Zahrádce u Ledče n./S., Praha 1975.
14. Toroň, J., Restaurátorská zpráva, zákresy a fotodokumentace z odkrývání středověkých maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce, Praha 1976.
15. Toroň, J., Zpráva o stavu odkrytých nástěnných maleb v kostele v Zahrádce /Želivská oblast/, Praha 1984.
16. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
17. Všetečková, Z., Kostel sv. Víta v Zahrádce u Ledče; Nástěnné malby, in: Umění XXIX,
č. 5, Praha 1981.
18. Verri, G., etc., Correction of ultraviolet-induced fluorescence spectra for the examination of polychromy. Applied spectroscopy 2008, 62, 12, s. 1295 1302.
19. Cosentino, A., Practical notes on ultraviolet technical photography for art examination. Conservator Património, 2015, 21, s. 53-62.
20. Mairinger, F., The ultraviolet and fluorescence study of paintings and manuscripts', In Radiation in Art and Archeometry, ed. D. C. Creagh and D. A. Bradley, Elsevier, 2000,
s. 56-75.
Seznam doporučené literatury
1. Carden, M. L., Use of ultraviolet light as an aid to pigment identification, In: APT Bulletin, Vol. 23, No. 3, s. 26-37, 1991.
2. De la Rie, E. R., Fluorescence of paint and varnish layers, Part I. Studies in Conservation 1982, 27, s. 1-7.
3. De la Rie, E. R., Fluorescence of paint and varnish layers, Part II. Studies in Conservation 1982, 27, s. 65-69.
4. De la Rie, E. R., Fluorescence of paint and varnish layers, Part III. Studies in Conservation 1982, 27, s. 102-108.
5. Diffey, B. L., Sources and measurement of ultraviolet radiation, In: Methods 28, s. 4-13, Elsevier 2002.
6. Dunajská, J., Doplňující průzkum malířské výzdoby presbytáře kostela sv. Víta
v Zahrádce u Ledče nad Sázavou a restaurování referenční plochy středověkých maleb v presbytáři, Diplomová práce, Litomyšl, 2012. Diplomová práce.
7. Hošek J., Muk J., Omítky historických staveb. Praha 1989.
8. Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings. London 1984.
9. Mošťák, P., Kostel sv. Víta v Zahrádce; Stavebně historický a architektonický průzkum, Praha 1975.
10. Pereira, L. B., UV fluorescence photography of works of art: replacing the traditional UV cut filters with interference filters. International Journal of Conservation Science 2010, 3, s. 161-166.
11. Saunders, D., Fluorescent lamps: a practical assessment. Studies in Conservation 1987, 11, s. 8691.
12. Titor T., Restaurování spodní části nástěnné malby na východní stěně presbytáře kostela sv. Víta v Zahrádce u Ledče nad Sázavou, Diplomová práce, Litomyšl 2013.
13. Toroň, J., Restaurátorská zpráva a dokumentace o průzkumu v kostele sv. Víta v Zahrádce u Ledče n./S., Praha 1975.
14. Toroň, J., Restaurátorská zpráva, zákresy a fotodokumentace z odkrývání středověkých maleb v kostele sv. Víta v Zahrádce, Praha 1976.
15. Toroň, J., Zpráva o stavu odkrytých nástěnných maleb v kostele v Zahrádce /Želivská oblast/, Praha 1984.
16. Vaněček I., Nástěnné malby. VŠCHT Praha 1997.
17. Všetečková, Z., Kostel sv. Víta v Zahrádce u Ledče; Nástěnné malby, in: Umění XXIX,
č. 5, Praha 1981.
18. Verri, G., etc., Correction of ultraviolet-induced fluorescence spectra for the examination of polychromy. Applied spectroscopy 2008, 62, 12, s. 1295 1302.
19. Cosentino, A., Practical notes on ultraviolet technical photography for art examination. Conservator Património, 2015, 21, s. 53-62.
20. Mairinger, F., The ultraviolet and fluorescence study of paintings and manuscripts', In Radiation in Art and Archeometry, ed. D. C. Creagh and D. A. Bradley, Elsevier, 2000,
s. 56-75.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Obhajoba byla výborně strukturovaná, všechny aspekty vytýkané v posudcích byly objasněny s přehledem.