Diplomová práce se zaměřuje na specifika životní situace rodin s dítětem s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny oblasti spojené s PAS včetně diagnostiky, klasifikace, etiologie či prevalence. Pozornost je dále věnována charakteristikám a deficitům v chování se zaměřením na triádu problémových oblastí. V neposlední řadě se teoretická část zabývá rodinou dítěte s PAS v souvislosti s její resiliencí. Empirická část se opírá o kvalitativní přístup, jehož designem jsou případové studie rodin. Primární metodou je polostrukturovaný rozhovor, který sekundárně doplňuje zúčastněné pozorování. Výsledky empirické části jsou shrnuty na konci práce včetně návrhů a opatření.
Anotace v angličtině
This diploma paper focuses on the life situation specifics of families with Autism Spectrum Disorder (ASD). In the theoretical part, there are details connected to the disorder including the diagnostics, classification, etiology, and prevalence. This work then deals with the characteristics and deficits in behavior, with the emphasis on the triad of problematic areas. Finally, the theory concerns the ASD child's family in terms of their resilience. The practical part of the paper is established upon the qualitative research that is designed as case studies of the families. The primary method is an half-structured interview that is secondarily complemented by participant observations. The results of the practical part are summarized at the end of this paper, including the suggestions and precautions.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra (PAS), rodina, rodinná resilience
Klíčová slova v angličtině
Autism Spectrum Disorder (ASD), family, family resilience
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na specifika životní situace rodin s dítětem s poruchou autistického spektra. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vymezeny oblasti spojené s PAS včetně diagnostiky, klasifikace, etiologie či prevalence. Pozornost je dále věnována charakteristikám a deficitům v chování se zaměřením na triádu problémových oblastí. V neposlední řadě se teoretická část zabývá rodinou dítěte s PAS v souvislosti s její resiliencí. Empirická část se opírá o kvalitativní přístup, jehož designem jsou případové studie rodin. Primární metodou je polostrukturovaný rozhovor, který sekundárně doplňuje zúčastněné pozorování. Výsledky empirické části jsou shrnuty na konci práce včetně návrhů a opatření.
Anotace v angličtině
This diploma paper focuses on the life situation specifics of families with Autism Spectrum Disorder (ASD). In the theoretical part, there are details connected to the disorder including the diagnostics, classification, etiology, and prevalence. This work then deals with the characteristics and deficits in behavior, with the emphasis on the triad of problematic areas. Finally, the theory concerns the ASD child's family in terms of their resilience. The practical part of the paper is established upon the qualitative research that is designed as case studies of the families. The primary method is an half-structured interview that is secondarily complemented by participant observations. The results of the practical part are summarized at the end of this paper, including the suggestions and precautions.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra (PAS), rodina, rodinná resilience
Klíčová slova v angličtině
Autism Spectrum Disorder (ASD), family, family resilience
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou rodiny dítěte s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce je poukázat na možnosti a limity v každodenním životě rodičů a blízkých rodinných příslušníků, kteří žijí v domácnosti s dítětem s PAS. Práce se věnuje historii i současnému stavu řešené problematiky. Dále jsou v teoretické části vymezeny jednotlivé poruchy autistického spektra včetně jejich diagnostiky, prevalence a etiologie. Práce popisuje také triádu problémových oblastí společnou pro všechny poruchy autistického spektra. V neposlední řadě se teoretická část zabývá péčí a výchovou dítěte s PAS či službami, které jsou rodinám s dítětem s PAS poskytovány. Empirická část si klade za cíl analýzu každodenního života rodiny s dítětem s PAS. Designem kvalitativního výzkumu je případová studie a metodou sběru dat hloubkový polostrukturovaný rozhovor s rodiči či blízkými rodinnými příslušníky dítěte s PAS, dále se speciálními pedagogy a osobními asistentkami.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou rodiny dítěte s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem práce je poukázat na možnosti a limity v každodenním životě rodičů a blízkých rodinných příslušníků, kteří žijí v domácnosti s dítětem s PAS. Práce se věnuje historii i současnému stavu řešené problematiky. Dále jsou v teoretické části vymezeny jednotlivé poruchy autistického spektra včetně jejich diagnostiky, prevalence a etiologie. Práce popisuje také triádu problémových oblastí společnou pro všechny poruchy autistického spektra. V neposlední řadě se teoretická část zabývá péčí a výchovou dítěte s PAS či službami, které jsou rodinám s dítětem s PAS poskytovány. Empirická část si klade za cíl analýzu každodenního života rodiny s dítětem s PAS. Designem kvalitativního výzkumu je případová studie a metodou sběru dat hloubkový polostrukturovaný rozhovor s rodiči či blízkými rodinnými příslušníky dítěte s PAS, dále se speciálními pedagogy a osobními asistentkami.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
HRDLIČKA, Michal - KOMÁREK, Vladimír ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus?. Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-80-87494-23-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
YAU, Alan. Autism - A Practical Guide for Parents. 2016. ISBN 978-80-906078-1-1.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
HRDLIČKA, Michal - KOMÁREK, Vladimír ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
STRUNECKÁ, Anna. Přemůžeme autismus?. Petrovice: ProfiSales, 2016. ISBN 978-80-87494-23-3.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
YAU, Alan. Autism - A Practical Guide for Parents. 2016. ISBN 978-80-906078-1-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci, seznámila členy komise s jejími cíli, metodologií a závěry a zodpověděla dotazy členů komise aa otázky z posudků.