Práce je věnována problematice estetické výchovy u Friedricha Schillera. Jejím cílem je představit Schillerovu koncepci svobodného a rozumového zdokonalování a přeměny přírodního člověka v člověka mravního prostřednictvím estetiky. V první části práce jsou analyzovány různé komponenty utváření estetického humanismu člověka a v druhé ideální stát, v němž by se měl tento ideál uskutečnit. Rovněž je zkoumán jejich transcendentální vztah, vzájemné působení a interakce. V závěr je vyložen význam krásného a tragického umění a objasněn důvod, proč se Schiller intenzivně zabýval tématem tragédie. V práci jsou také blíže vysvětleny ústřední pojmy jeho estetiky a pedagogiky krásno a hra.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to the topic of aesthetic education by Friedrich Schiller. The goal of this work is to introduce Schiller's concept of free and intellectual improvement and the change of a natural individual into a moral one by the means of aesthetics. The first part analyses different factors of the creation of aesthetic humanism of an individual, while the second part concerns the ideal nation, in which such an ideal could be executed. Their transcendental relationship is portrayed, as well as their mutual influence and functioning. Finally, the meaning of beautiful and tragic art is explained, and the reason why Schiller intensely engaged in tragedy is clarified. This thesis also closely explains the focal concepts of his aesthetics and pedagogy the beautiful and a play.
Klíčová slova
Estetická výchova, umění, zušlechťování člověka, tragédie, hra.
Klíčová slova v angličtině
Aesthetic education, art, the refinement of an individual, tragedy, play.
Rozsah průvodní práce
34 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována problematice estetické výchovy u Friedricha Schillera. Jejím cílem je představit Schillerovu koncepci svobodného a rozumového zdokonalování a přeměny přírodního člověka v člověka mravního prostřednictvím estetiky. V první části práce jsou analyzovány různé komponenty utváření estetického humanismu člověka a v druhé ideální stát, v němž by se měl tento ideál uskutečnit. Rovněž je zkoumán jejich transcendentální vztah, vzájemné působení a interakce. V závěr je vyložen význam krásného a tragického umění a objasněn důvod, proč se Schiller intenzivně zabýval tématem tragédie. V práci jsou také blíže vysvětleny ústřední pojmy jeho estetiky a pedagogiky krásno a hra.
Anotace v angličtině
This thesis is dedicated to the topic of aesthetic education by Friedrich Schiller. The goal of this work is to introduce Schiller's concept of free and intellectual improvement and the change of a natural individual into a moral one by the means of aesthetics. The first part analyses different factors of the creation of aesthetic humanism of an individual, while the second part concerns the ideal nation, in which such an ideal could be executed. Their transcendental relationship is portrayed, as well as their mutual influence and functioning. Finally, the meaning of beautiful and tragic art is explained, and the reason why Schiller intensely engaged in tragedy is clarified. This thesis also closely explains the focal concepts of his aesthetics and pedagogy the beautiful and a play.
Klíčová slova
Estetická výchova, umění, zušlechťování člověka, tragédie, hra.
Klíčová slova v angličtině
Aesthetic education, art, the refinement of an individual, tragedy, play.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na otázku estetického humanismu v těchto souvislostech: 1) člověk jako základ humanismu a jeho nabývání; 2) transcendentální vztah člověka a státu a jejich souvislost; 3) estetická výchova jako cesta k mravnímu člověku; 4) význam tragického umění v Schillerově estetice a jeho mravní vyústění.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na otázku estetického humanismu v těchto souvislostech: 1) člověk jako základ humanismu a jeho nabývání; 2) transcendentální vztah člověka a státu a jejich souvislost; 3) estetická výchova jako cesta k mravnímu člověku; 4) význam tragického umění v Schillerově estetice a jeho mravní vyústění.
Seznam doporučené literatury
Schiller, Friedrich: Estetická výchova. Olomouc: Votobia, 1995.
Schiller, Friedrich: Výbor z filosofických spisů. Praha: Svoboda-Libertas, 1992.
Schiller, Friedrich: Úklady a láska. Praha: Artur, 2011.
Schiller, Friedrich: O tragickém umění. Praha: Oikoymenh, 2005.
Sobotka, Milan: Člověk, práce a sebevědomí: Problém praxe v něm. klasické filosofii. Praha: Svoboda, 1969.
Fichte, Johann Gottlieb: Pojem vzdělance; překl. Vojtěch Gaja. Praha: Svoboda, 1971.
Schiller, Friedrich: On the Aesthetic Education of Man. New York, Mineola: Dover Publications, inc., 2004.
Seznam doporučené literatury
Schiller, Friedrich: Estetická výchova. Olomouc: Votobia, 1995.
Schiller, Friedrich: Výbor z filosofických spisů. Praha: Svoboda-Libertas, 1992.
Schiller, Friedrich: Úklady a láska. Praha: Artur, 2011.
Schiller, Friedrich: O tragickém umění. Praha: Oikoymenh, 2005.
Sobotka, Milan: Člověk, práce a sebevědomí: Problém praxe v něm. klasické filosofii. Praha: Svoboda, 1969.
Fichte, Johann Gottlieb: Pojem vzdělance; překl. Vojtěch Gaja. Praha: Svoboda, 1971.
Schiller, Friedrich: On the Aesthetic Education of Man. New York, Mineola: Dover Publications, inc., 2004.