Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím vybraných technik bazální stimulace u seniorů s poruchou příjmu potravy a tekutin, přijatých na standardní interní oddělení. Teoretická část práce popisuje koncept bazální stimulace se zaměřením na metody orální, somatické orofaciální stimulace a bodové orofaciální stimulace "dle C. Moralese". Věkově vymezuje geriatrického pacienta. Výzkumná část je zaměřena na účinek techniky orální, somatické orofaciální a bodové orofaciální stimulace "dle C. Moralese" a jejich přínos pro tyto pacienty. Praktickým výstupem je vytvoření potřebné dokumentace pro vedení těchto technik stimulace a vytvoření edukačního materiálu určeného pečujícím osobám o tyto pacienty, převážně rodinným příslušníkům. Práce se zabývá i reálnou využitelností metod orální stimulace a somatické orofaciální stimulace v běžném provozu daného standardního oddělení.
Anotace v angličtině
The present bachelor's thesis deals with the practical use of selected basal stimulation techniques in older adults with eating and drinking disorder admitted to the standard department of internal medicine. The theoretical part of the thesis describes the concept of basal stimulation focusing on the Castillo Morales methods of oral, somatic orofacial stimulation and orofacial focal point stimulation, and defines the age of geriatric patients. The research part focuses on the effect of the Castillo Morales technique of oral, somatic orofacial and orofacial focal point stimulation, and their benefits for these patients. The practical output is the development of required documentation for conducting these stimulation techniques and the development of the training material designed for carers for these patients, family members for the most part. The thesis also deals with real-life feasibility of oral stimulation and somatic orofacial stimulation methods in normal operation of the standard department.
Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím vybraných technik bazální stimulace u seniorů s poruchou příjmu potravy a tekutin, přijatých na standardní interní oddělení. Teoretická část práce popisuje koncept bazální stimulace se zaměřením na metody orální, somatické orofaciální stimulace a bodové orofaciální stimulace "dle C. Moralese". Věkově vymezuje geriatrického pacienta. Výzkumná část je zaměřena na účinek techniky orální, somatické orofaciální a bodové orofaciální stimulace "dle C. Moralese" a jejich přínos pro tyto pacienty. Praktickým výstupem je vytvoření potřebné dokumentace pro vedení těchto technik stimulace a vytvoření edukačního materiálu určeného pečujícím osobám o tyto pacienty, převážně rodinným příslušníkům. Práce se zabývá i reálnou využitelností metod orální stimulace a somatické orofaciální stimulace v běžném provozu daného standardního oddělení.
Anotace v angličtině
The present bachelor's thesis deals with the practical use of selected basal stimulation techniques in older adults with eating and drinking disorder admitted to the standard department of internal medicine. The theoretical part of the thesis describes the concept of basal stimulation focusing on the Castillo Morales methods of oral, somatic orofacial stimulation and orofacial focal point stimulation, and defines the age of geriatric patients. The research part focuses on the effect of the Castillo Morales technique of oral, somatic orofacial and orofacial focal point stimulation, and their benefits for these patients. The practical output is the development of required documentation for conducting these stimulation techniques and the development of the training material designed for carers for these patients, family members for the most part. The thesis also deals with real-life feasibility of oral stimulation and somatic orofacial stimulation methods in normal operation of the standard department.
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury, sběr informací a popis současného stavu řešené problematiky.
2. Stanovení cílů a metodiky práce.
3. Příprava a realizace výzkumného šetření dle stanovené metodiky.
4. Analýza a interpretace získaných dat.
5. Zhodnocení výsledků práce.
Seznam doporučené literatury
1. CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-105-0.
2. FÁBIANOVÁ, Adelaida. Orofaciálna a bazálna stimulácia u detí s psychomotorickým oneskorením v ranom veku. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2014. ISBN 978-80-7311-145-8.
3. FRIEDLOVÁ, Karolína. BAZÁLNÍ STIMULACE: Skriptum pro akreditovaný vzdělávací program, základní kurz bazální stimulace, základní modul I., 10.vyd., FRÝDEK-MÍSTEK: INSTITUT Bazální stimulace s.r.o., 2011.
4. FRIEDLOVÁ, Karolína. BAZÁLNÍ STIMULACE: Skriptum pro akreditovaný vzdělávací program, nástavbový kurz bazální stimulace, nástavbový modul II., 8.vyd.,
FRÝDEK-MÍSTEK: INSTITUT Bazální stimulace s.r.o., 2011.
5. FRIEDLOVÁ, Karolína. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2015. ISBN 978-80-904668-9-0.
6. TOPINKOVÁ, Eva. Geriatrie pro praxi. Praha: Galén, 2010. ISBN 9788072623655.
Seznam doporučené literatury
1. CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-105-0.
2. FÁBIANOVÁ, Adelaida. Orofaciálna a bazálna stimulácia u detí s psychomotorickým oneskorením v ranom veku. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2014. ISBN 978-80-7311-145-8.
3. FRIEDLOVÁ, Karolína. BAZÁLNÍ STIMULACE: Skriptum pro akreditovaný vzdělávací program, základní kurz bazální stimulace, základní modul I., 10.vyd., FRÝDEK-MÍSTEK: INSTITUT Bazální stimulace s.r.o., 2011.
4. FRIEDLOVÁ, Karolína. BAZÁLNÍ STIMULACE: Skriptum pro akreditovaný vzdělávací program, nástavbový kurz bazální stimulace, nástavbový modul II., 8.vyd.,
FRÝDEK-MÍSTEK: INSTITUT Bazální stimulace s.r.o., 2011.
5. FRIEDLOVÁ, Karolína. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, 2015. ISBN 978-80-904668-9-0.
6. TOPINKOVÁ, Eva. Geriatrie pro praxi. Praha: Galén, 2010. ISBN 9788072623655.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Hodnocení vedoucího: A
Hodnocení oponenta: B
Doplňující otázky k obhajobě:
1. Jak probíhala zmíněná "pilotáž na stanici" (viz s. 47)?
2. Co by se dalo podle Vás dělat, aby tento efektivní "styl" péče byl v praxi více rozšířen a nebyl zdravotníky zatracován?