Bakalářská práce se zabývá restaurováním tří odlišných malířských děl na papírové podložce tempery či kvaše Ukamenování svatého Štěpána jáhna, tempery s názvem Sursum corda od Václava Hradeckého a suchého pastelu Návrh k fresce od Jana Preislera, dále komplexním restaurováním prvků ze souboru Dětenického betlému vyrobených kombinovanou technikou, především ze dřeva a papírmašé.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the restoration of three different painting artworks on paper support tempera or gouache Stoning of St. Stephen the dean, tempera named Sursum corda from Václav Hradecký and Draft for fresco by Jan Preisler, also the complex restoration of elements of Dětenice Bethelehem set made of combined technique, especially wood and papier-mâché.
Klíčová slova
Restaurování, papír, tempera, Václav Hradecký, suchý pastel, Jan Preisler, betlém, papírmašé
Klíčová slova v angličtině
Restoration, paper, tempera, Václav Hradecký, dry pastel, Jan Preisler, Bethlehem, papier-mâché
Rozsah průvodní práce
201 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá restaurováním tří odlišných malířských děl na papírové podložce tempery či kvaše Ukamenování svatého Štěpána jáhna, tempery s názvem Sursum corda od Václava Hradeckého a suchého pastelu Návrh k fresce od Jana Preislera, dále komplexním restaurováním prvků ze souboru Dětenického betlému vyrobených kombinovanou technikou, především ze dřeva a papírmašé.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the restoration of three different painting artworks on paper support tempera or gouache Stoning of St. Stephen the dean, tempera named Sursum corda from Václav Hradecký and Draft for fresco by Jan Preisler, also the complex restoration of elements of Dětenice Bethelehem set made of combined technique, especially wood and papier-mâché.
Klíčová slova
Restaurování, papír, tempera, Václav Hradecký, suchý pastel, Jan Preisler, betlém, papírmašé
Klíčová slova v angličtině
Restoration, paper, tempera, Václav Hradecký, dry pastel, Jan Preisler, Bethlehem, papier-mâché
Zásady pro vypracování
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování souboru malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
-olejomalby na papíru, podlepeném plátnem a na dřev. napínacím rámu Václava Hradeckého "Sursum corda" inv. č. O 2404, nedatováno, klem roku 1900, rozměry 955 x 1370 mm pro Muzeum umění v Olomouci, společně s Bc. Klárou Schmidtovou, studentkou IV. ročníku ARUDP;
-suchého pastelu na papírové podložce Jana Preislera, "Náčrt k fresce", inv. č. G 920, nedatováno, asi 1903 (?), rozměry pastelu 285 x 455 mm, adjustováno ve dvoudílné papírové paspartě, pro Městskou galerii v Litomyšli;
-kvaše na papírové podložce "Ukamenování sv. Štěpána jáhna", panel č. 63, nesignováno, autor neznámý, nedatováno, asi přelom 19. a 20. století, rozměry malby 437 x 595 mm, dílo je majetkem FR UPa a pochází z Prackova;
-polychromovaných artefaktů z papírmaše, čtyř pohyblivých figurek s vnitřní dřevěnou konstrukcí bez inv. č. nebo jiného značení (dva hudci o výškách 210 a 185 mm, ponocný hlásný o výšce 180 mm, "Štípák" o výšce 200 mm se špalkem, statická figurka Ježíška o výšce 70 mm s dřevěnými jesličkami a draperiemi) a terénu ozn. T26 zcela vlevo (480 x 360 mm) z Dětenického mechanického betlému, doba vzniku 1891 1914, autor Vincenc Novotný, pro Miluši Volákovou, soukromou majitelku.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Zásady pro vypracování
Bakalářskou prací diplomantka dokládá schopnost provést kompletní restaurování souboru malířských děl na papírových podložkách nebo jejich určených částech, a to konkrétně:
-olejomalby na papíru, podlepeném plátnem a na dřev. napínacím rámu Václava Hradeckého "Sursum corda" inv. č. O 2404, nedatováno, klem roku 1900, rozměry 955 x 1370 mm pro Muzeum umění v Olomouci, společně s Bc. Klárou Schmidtovou, studentkou IV. ročníku ARUDP;
-suchého pastelu na papírové podložce Jana Preislera, "Náčrt k fresce", inv. č. G 920, nedatováno, asi 1903 (?), rozměry pastelu 285 x 455 mm, adjustováno ve dvoudílné papírové paspartě, pro Městskou galerii v Litomyšli;
-kvaše na papírové podložce "Ukamenování sv. Štěpána jáhna", panel č. 63, nesignováno, autor neznámý, nedatováno, asi přelom 19. a 20. století, rozměry malby 437 x 595 mm, dílo je majetkem FR UPa a pochází z Prackova;
-polychromovaných artefaktů z papírmaše, čtyř pohyblivých figurek s vnitřní dřevěnou konstrukcí bez inv. č. nebo jiného značení (dva hudci o výškách 210 a 185 mm, ponocný hlásný o výšce 180 mm, "Štípák" o výšce 200 mm se špalkem, statická figurka Ježíška o výšce 70 mm s dřevěnými jesličkami a draperiemi) a terénu ozn. T26 zcela vlevo (480 x 360 mm) z Dětenického mechanického betlému, doba vzniku 1891 1914, autor Vincenc Novotný, pro Miluši Volákovou, soukromou majitelku.
Tato bakalářská práce zahrnuje veškeré restaurátorské činnosti na určených uměleckých dílech tj. pracovní postupy, spojených s průzkumem, konzervováním, očištěním povrchů a restaurováním původních maleb a kreseb i včetně příslušného technologického průzkumu jednotlivých děl, záznamu jejích stavů, dokumentování provedených zásahů a vyhotovení restaurátorské dokumentace ve smyslu pravidel, stanovených FR UP pro psaní bakalářských prací.
Na dílech provede diplomantka restaurátorský průzkum podložek, techniky malby a kresby, případně lakových vrstev nebo fixativů, dále pak zjištění stavu dochování děl, druhotných zásahů a rozbor poškození. Na základě restaurátorských a laboratorních průzkumů následně vypracuje detailní návrhy na restaurování, které budou schválené vedoucím práce a pověřenými zástupci majitelů děl. Na základě schválených návrhů provede diplomantka restaurování, kdy veškeré postupy budou průběžně konzultované a odsouhlasené vedoucím práce, oponentem a zástupci majitelů. Na závěr diplomantka odděleně vyhotoví jednotlivé restaurátorské dokumentace v písemné archivní podobě a na CD pro předání majitelům.
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Durovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922
Živná Lucie, Diplomová práce 2014 2015, Suchý pastel, FR UPa;
Coufalová Barbora, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Domčíková Petra, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Šikolová Kateřina, Diplomová práce 2016, Problematika restaurování objektů z papírmašé
Seznam doporučené literatury
Prof. B. Slánský, Techniky malby I. díl
Šimůnková E., Bayerová T., Pigmenty, Stop Praha, 1999;
Šimůnková E., Karhan J.,Pigmenty, barviva a metody jejich identifikace, Stop Praha, 1993;
Durovič M. a kol., Restaurování a konzervování archiválií a knih, ISBN 80-7185-383-6, Paseka, Praha 2002;
Kubička R., Zellinger J., Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, ISBN 0-247-9046-7, Grada 2004;
Knut Nicolaus, The Restauration of Painting, Könemann, ISBN 3-89508-922
Živná Lucie, Diplomová práce 2014 2015, Suchý pastel, FR UPa;
Coufalová Barbora, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Domčíková Petra, Restaurování vybraných papírových malovaných, kolorovaných a tištěných částí Dětenického betlému, diplomová práce 2015, FR UPa;
Šikolová Kateřina, Diplomová práce 2016, Problematika restaurování objektů z papírmašé
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka má dobrý všeobecný přehled a dostatečně se orientuje v dané problematice. Studentka ne vždy reagovala na dotazy pohotově a správně. V odpovědích byla patrná značná nejistota. Týká se to zejména zkoušky z dějin umění. Praktická náplň bakalářské práce - restaurování - byla provedena na vysoké profesionální úrovni, přestože její rozsah byl značný.