Předmětem této magisterské teze je komparační analýza románů Brave New World a The Hunger Games (tím se zde míní pouze první díl stejnojmenné trilogie) jakožto produktů téhož literárního žánru, dystopie, z nichž každý po svém zpracovává motivy, archetypy a metafory pro tento žánr typické. Cílem tohoto srovnání je dokázat, že mezi těmito zdánlivě zcela vzájemně nesouvisejícími knihami lze nalézt přesvědčivé paralely i přes určité jejich rozdílnosti, a že dystopická tradice je v případě těchto dvou novel silnější než dobový a kulturní kontext. Časové rozpětí mezi Brave New World a The Hunger Games dosahuje téměř osmdesáti let, přesto obě díla poskytují vysilující pohled do společností ovládaných totalitním režimem a založených na útlaku a využívání nižších tříd, kritizují vědu a techniku a zdůrazňují totéž sdělení. Tyto stěžejní podobnosti ústředních motivů umožňují nahlížet na obě novely se záměrem vyhledat mezi nimi další, detailnější spojitosti, například co se týče již zmíněných motivů a archetypů. V tezi ale zároveň dochází i k lokaci a objasnění případných autorských rozdílů, aby se zabránilo napadnutelnosti či neobjektivitě konečného závěru, který z analýzy vyplývá. Z tohoto důvodu práce zkoumá nejen dystopický žánr a daná díla samotná, ale také zohlední spojitost mezi Brave New World a britskou historii a The Hunger Games a historií americkou, čímž vysvětlí jisté spisovatelské osobitosti prevalentní v obou dílech.
Teze je rozdělena do tří teoretickopraktických částí a následné juxtapozice. Prvně dochází k osvětlení vzniku a vývoje dystopického žánru od utopie přes antiutopii po dystopii, jak ji dnešní čtenář zná. Souvisle s tím je vysvětleno, v čem se tyto tři termíny liší a proč Brave New World a The Hunger Games skutečně patří do žánru dystopie, přestože představují světy, v nichž by měla existovat utopie. Dále se práce zaměří na dystopii jako takovou a její hlavní náměty v obou novelách. Zatřetí dojde k poskytnutí dobového a kulturního kontextu předcházejícího a provázejícího vznik obou děl, aby se lépe ozřejmila jistá specifika, která novely odlišují. Nakonec se obě díla do většího detailu porovnají s pomocí několika vybraných klíčových motivů, metafor atd. K tomuto kroku autorka práce přistupuje s přesvědčením, že paralelismus mezi oběma knihami je přece jen výrazně silnější než body, ve kterých se tematicky rozchází, a že i dva spisovatelé z různých dob a kontinentů mohou sdělit tu samou zprávu, přestože nereagují na ten samý impuls.
Anotace v angličtině
In this master's thesis, two dystopian novels, Brave New World and The Hunger Games (referring only to the first volume of the series), are analyzed as individually standing products of the same literary stream which in their own ways adhere to the themes, motifs, and clichés typical for the genre. Subsequently, the two pieces are juxtaposed in terms of similarities as well as differences in order to assess the constancy of the dystopian genre regardless of the time period or the distinct historical and cultural context contributing to the creation of such novels. The intermission between the release of the former book (Brave New World) and the latter book (The Hunger Games) spanning almost 80 years, the two works offer a debilitating insight into oppressive cultures that present themselves as utopian despite being strongly dystopian and laying their foundations on the repression and exploitation of the lower classes. Taking into consideration this initial resemblance of the focal topic which each of the authors chose as the primary and defining point of their respective books, this thesis attempts to trace further parallels between the two pieces when breaking them into smaller categories such as main themes, character archetypes, and the overall message of the storyline. Simultaneously with this effort, however, this paper also aspires to locate and explain any differences emerging in the same aforementioned categories (themes, archetypes, metaphors). That is done by examining how historical context may have shaped the authors' personal (yet culturally motivated) outlook on the dystopian genre in terms of how to portray an oppressed society.
The thesis is divided into three major parts and the juxtaposition itself. Firstly, an insight into the history of dystopia as a literary genre is provided in detail, focusing on its metamorphosis from utopia into antiutopia and, finally, into dystopia as the contemporary reader knows it, all the while establishing that the selected novels do indeed belong to this vast category of literature. Secondly, dystopia is examined more closely through its typical themes, archetypes etc., using the two selected novels as a vivid illustration of these factors in practice. Thirdly, historical context preceding and accompanying the origins of the books is offered in order to classify them as products of their own individual cultures (British and American, respectively), delineating possible reasons for the authors' varying approaches when creating and describing a dystopian world and its society. And lastly, the two novels are put side by side and contrasted in regards to the central motifs employed by each of the authors, concentrating on drawing comparisons as well as distinctions between the two pieces. As such, this paper strives to demonstrate that even two authors of different epochs and cultures can write corresponding works; not because they would respond to the same situation, but in spite of the fact they react to different times and problems and create completely unique worlds and works.
Klíčová slova
dystopie, utopie, dobový kontext, porovnání, Brave New World, The Hunger Games
Klíčová slova v angličtině
dystopia; utopia; historical context; juxtaposition; Brave New World; The Hunger Games
Rozsah průvodní práce
79 s. (25 521 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Předmětem této magisterské teze je komparační analýza románů Brave New World a The Hunger Games (tím se zde míní pouze první díl stejnojmenné trilogie) jakožto produktů téhož literárního žánru, dystopie, z nichž každý po svém zpracovává motivy, archetypy a metafory pro tento žánr typické. Cílem tohoto srovnání je dokázat, že mezi těmito zdánlivě zcela vzájemně nesouvisejícími knihami lze nalézt přesvědčivé paralely i přes určité jejich rozdílnosti, a že dystopická tradice je v případě těchto dvou novel silnější než dobový a kulturní kontext. Časové rozpětí mezi Brave New World a The Hunger Games dosahuje téměř osmdesáti let, přesto obě díla poskytují vysilující pohled do společností ovládaných totalitním režimem a založených na útlaku a využívání nižších tříd, kritizují vědu a techniku a zdůrazňují totéž sdělení. Tyto stěžejní podobnosti ústředních motivů umožňují nahlížet na obě novely se záměrem vyhledat mezi nimi další, detailnější spojitosti, například co se týče již zmíněných motivů a archetypů. V tezi ale zároveň dochází i k lokaci a objasnění případných autorských rozdílů, aby se zabránilo napadnutelnosti či neobjektivitě konečného závěru, který z analýzy vyplývá. Z tohoto důvodu práce zkoumá nejen dystopický žánr a daná díla samotná, ale také zohlední spojitost mezi Brave New World a britskou historii a The Hunger Games a historií americkou, čímž vysvětlí jisté spisovatelské osobitosti prevalentní v obou dílech.
Teze je rozdělena do tří teoretickopraktických částí a následné juxtapozice. Prvně dochází k osvětlení vzniku a vývoje dystopického žánru od utopie přes antiutopii po dystopii, jak ji dnešní čtenář zná. Souvisle s tím je vysvětleno, v čem se tyto tři termíny liší a proč Brave New World a The Hunger Games skutečně patří do žánru dystopie, přestože představují světy, v nichž by měla existovat utopie. Dále se práce zaměří na dystopii jako takovou a její hlavní náměty v obou novelách. Zatřetí dojde k poskytnutí dobového a kulturního kontextu předcházejícího a provázejícího vznik obou děl, aby se lépe ozřejmila jistá specifika, která novely odlišují. Nakonec se obě díla do většího detailu porovnají s pomocí několika vybraných klíčových motivů, metafor atd. K tomuto kroku autorka práce přistupuje s přesvědčením, že paralelismus mezi oběma knihami je přece jen výrazně silnější než body, ve kterých se tematicky rozchází, a že i dva spisovatelé z různých dob a kontinentů mohou sdělit tu samou zprávu, přestože nereagují na ten samý impuls.
Anotace v angličtině
In this master's thesis, two dystopian novels, Brave New World and The Hunger Games (referring only to the first volume of the series), are analyzed as individually standing products of the same literary stream which in their own ways adhere to the themes, motifs, and clichés typical for the genre. Subsequently, the two pieces are juxtaposed in terms of similarities as well as differences in order to assess the constancy of the dystopian genre regardless of the time period or the distinct historical and cultural context contributing to the creation of such novels. The intermission between the release of the former book (Brave New World) and the latter book (The Hunger Games) spanning almost 80 years, the two works offer a debilitating insight into oppressive cultures that present themselves as utopian despite being strongly dystopian and laying their foundations on the repression and exploitation of the lower classes. Taking into consideration this initial resemblance of the focal topic which each of the authors chose as the primary and defining point of their respective books, this thesis attempts to trace further parallels between the two pieces when breaking them into smaller categories such as main themes, character archetypes, and the overall message of the storyline. Simultaneously with this effort, however, this paper also aspires to locate and explain any differences emerging in the same aforementioned categories (themes, archetypes, metaphors). That is done by examining how historical context may have shaped the authors' personal (yet culturally motivated) outlook on the dystopian genre in terms of how to portray an oppressed society.
The thesis is divided into three major parts and the juxtaposition itself. Firstly, an insight into the history of dystopia as a literary genre is provided in detail, focusing on its metamorphosis from utopia into antiutopia and, finally, into dystopia as the contemporary reader knows it, all the while establishing that the selected novels do indeed belong to this vast category of literature. Secondly, dystopia is examined more closely through its typical themes, archetypes etc., using the two selected novels as a vivid illustration of these factors in practice. Thirdly, historical context preceding and accompanying the origins of the books is offered in order to classify them as products of their own individual cultures (British and American, respectively), delineating possible reasons for the authors' varying approaches when creating and describing a dystopian world and its society. And lastly, the two novels are put side by side and contrasted in regards to the central motifs employed by each of the authors, concentrating on drawing comparisons as well as distinctions between the two pieces. As such, this paper strives to demonstrate that even two authors of different epochs and cultures can write corresponding works; not because they would respond to the same situation, but in spite of the fact they react to different times and problems and create completely unique worlds and works.
Klíčová slova
dystopie, utopie, dobový kontext, porovnání, Brave New World, The Hunger Games
Klíčová slova v angličtině
dystopia; utopia; historical context; juxtaposition; Brave New World; The Hunger Games
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je porovnat dvě dystopické novely, Brave New World a The Hunger Games, z hlediska jejich motivů a struktury, a posléze obhájit paralely, které se mezi oběma díly objevují i navzdory jejich rozlišnému dobově-kulturnímu kontextu. Před samotnou juxtapozicí se diplomantka zaměří na literární žánr dystopie a stručně představí jeho historický vývoj v anglicky mluvících zemích. Dále také vymezí pojmy "utopie" a "anti-utopie" s ohledem na jejich novodobé rozlišení v akademické literatuře. Navazující analýza se postupně soustředí na podobnosti mezi Brave New World a The Hunger Games v oblasti klíčových témat (kritika totalitárních politických systémů, zneužití vědy a technologie), archetypů fiktivních postav a metafor, které dané novely provázejí, přičemž dojde k zohlednění tématiky nastíněné v teoretických kapitolách.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je porovnat dvě dystopické novely, Brave New World a The Hunger Games, z hlediska jejich motivů a struktury, a posléze obhájit paralely, které se mezi oběma díly objevují i navzdory jejich rozlišnému dobově-kulturnímu kontextu. Před samotnou juxtapozicí se diplomantka zaměří na literární žánr dystopie a stručně představí jeho historický vývoj v anglicky mluvících zemích. Dále také vymezí pojmy "utopie" a "anti-utopie" s ohledem na jejich novodobé rozlišení v akademické literatuře. Navazující analýza se postupně soustředí na podobnosti mezi Brave New World a The Hunger Games v oblasti klíčových témat (kritika totalitárních politických systémů, zneužití vědy a technologie), archetypů fiktivních postav a metafor, které dané novely provázejí, přičemž dojde k zohlednění tématiky nastíněné v teoretických kapitolách.
Seznam doporučené literatury
Baker, David Weil. 1999. Divulging Utopia: Radical Humanism in Sixteenth-Century England. Amherst: University of Massachusetts Press.
Booker, M. Keith. 1994. Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. Westport: Greenwood Press.
Booker, M. Keith. 1994. The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism. Westport: Greenwood Press.
Booker, M. Keith. 2002. The Post-Utopian Imagination: American Culture in the Long 1950s. Westport: Greenwood Press.
Bruce, Susan. 1999. Three Early Modern Utopias. Oxford: Oxford University Press.
Claeys, Gregory. 2017. Dystopia: A Natural History: A Study of Modern Despotism, Its Antecedents, and Its Literary Diffractions. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Claeys, Gregory. 2010. The Cambridge Companion to Utopian Literature. Cambridge University Press.
DeKoven, Marianne. 2004. Utopia Limited: The Sixties and the Emergence of the Postmodern. Durham: Duke University Press.
Goodwin, Barbara. 2001. The Philosophy of Utopia. London: Routlege.
Gordin, Michael D., Helen Tilley, and Gyan Prakash. 2010. Utopia/Dystopia: Condiions of Historical Possibility. Princeton: Princeton University Press.
Jacoby, Russell. 2005. Picture Imperfect: Utopian Thought for an AntiUtopian Age. New York: Columbia University Press.
Levitas, Ruth. 2010. The Concept of Utopia. Bern: Peter Lang Publishing.
MacKay Demerjian, Louisa. 2016. The Age of Dystopia: One Genre, Our Fears and Our Future. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Molan, Tom. 2000. Scraps of the Untainted Sky: Science Fiction, Utopia, Dystopia. Colorado: Westview Press.
Mumford, Lewis. 1962. The Story of Utopias. New York: Viking Press.
Rothstein, Edward, Herbert Muschamp, and Martin E. Marty. 2003. Visions of Utopia. Oxford: Oxford University Press.
Sargisson, Lucy. 2010. Fool's Gold? Utopianism in the Twenty-First Century. New York: Palgrave Macmillan.
Schmidt, Orville H. 2001. Utopia: Heaven or Hell? New York: Writers Club Press.
Vieira, Fátima. 2013. Dystopia(n) Matters: On the Page, On Screen, On Stage. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Yoran, Hanan. 2010. Between Utopia and Dystopia: Erasmus, Thomas More, and the Humanist Republic of Letters. Plymouth: Lexington Books.
Seznam doporučené literatury
Baker, David Weil. 1999. Divulging Utopia: Radical Humanism in Sixteenth-Century England. Amherst: University of Massachusetts Press.
Booker, M. Keith. 1994. Dystopian Literature: A Theory and Research Guide. Westport: Greenwood Press.
Booker, M. Keith. 1994. The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism. Westport: Greenwood Press.
Booker, M. Keith. 2002. The Post-Utopian Imagination: American Culture in the Long 1950s. Westport: Greenwood Press.
Bruce, Susan. 1999. Three Early Modern Utopias. Oxford: Oxford University Press.
Claeys, Gregory. 2017. Dystopia: A Natural History: A Study of Modern Despotism, Its Antecedents, and Its Literary Diffractions. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Claeys, Gregory. 2010. The Cambridge Companion to Utopian Literature. Cambridge University Press.
DeKoven, Marianne. 2004. Utopia Limited: The Sixties and the Emergence of the Postmodern. Durham: Duke University Press.
Goodwin, Barbara. 2001. The Philosophy of Utopia. London: Routlege.
Gordin, Michael D., Helen Tilley, and Gyan Prakash. 2010. Utopia/Dystopia: Condiions of Historical Possibility. Princeton: Princeton University Press.
Jacoby, Russell. 2005. Picture Imperfect: Utopian Thought for an AntiUtopian Age. New York: Columbia University Press.
Levitas, Ruth. 2010. The Concept of Utopia. Bern: Peter Lang Publishing.
MacKay Demerjian, Louisa. 2016. The Age of Dystopia: One Genre, Our Fears and Our Future. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Molan, Tom. 2000. Scraps of the Untainted Sky: Science Fiction, Utopia, Dystopia. Colorado: Westview Press.
Mumford, Lewis. 1962. The Story of Utopias. New York: Viking Press.
Rothstein, Edward, Herbert Muschamp, and Martin E. Marty. 2003. Visions of Utopia. Oxford: Oxford University Press.
Sargisson, Lucy. 2010. Fool's Gold? Utopianism in the Twenty-First Century. New York: Palgrave Macmillan.
Schmidt, Orville H. 2001. Utopia: Heaven or Hell? New York: Writers Club Press.
Vieira, Fátima. 2013. Dystopia(n) Matters: On the Page, On Screen, On Stage. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Yoran, Hanan. 2010. Between Utopia and Dystopia: Erasmus, Thomas More, and the Humanist Republic of Letters. Plymouth: Lexington Books.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila závěry své dp, včetně srovnání se svými výchozími předpoklady. Zareagovala na otázky k obhajobě i podněty v posudcích. Otázky ohledně metodologie však zůstaly nevyjasněny. Komise se na zákl.obhajoby shodla na hodnocení C