V této práci je nejprve popsána problematika ontologií a sémantického webu. Následně je popsáno objektově orientované programování a jazyk UML, jakožto představitel jazyka pro objektově orientované modelování. Potom je popsána myšlenka modelování systémů pomocí vlastností. Následně je realizována desktopová aplikace umožňující vytváření obecných popisů vlastností a objektů, které tyto vlastnosti implementují.
Anotace v angličtině
In this work is first described ontology problematics and semantic web. Next is described object-oriented programming and the UML language, as representative of language for object-oriented modeling. At the end of the theoretical part is described the idea of modeling of systems using properties. In the practical part is designed and implemented desktop application which allows creating of universal description of properties and objects, which implements these properties.
V této práci je nejprve popsána problematika ontologií a sémantického webu. Následně je popsáno objektově orientované programování a jazyk UML, jakožto představitel jazyka pro objektově orientované modelování. Potom je popsána myšlenka modelování systémů pomocí vlastností. Následně je realizována desktopová aplikace umožňující vytváření obecných popisů vlastností a objektů, které tyto vlastnosti implementují.
Anotace v angličtině
In this work is first described ontology problematics and semantic web. Next is described object-oriented programming and the UML language, as representative of language for object-oriented modeling. At the end of the theoretical part is described the idea of modeling of systems using properties. In the practical part is designed and implemented desktop application which allows creating of universal description of properties and objects, which implements these properties.
Cílem práce je vytvořit vývojové prostředí - aplikaci pro vytváření obecných popisů vlastností a objektů, které tyto vlastnosti implementují. Např. schopnost změnit polohu, a pro popis systémů jako kolekce těchto obecně definovaných vlastností, např. automobil je schopen se pohybovat, převážet náklad atd.). V teoretické části bude analyzována problematika ontologií a objektově orientovaného programování/modelování. V praktické části pak student navrhne vývojové prostředí pro vytváření obecných popisů vlastností a chování a pro popis systémů jako kolekce těchto obecně definovaných vlastností v textové, nebo grafické formě. Poté demonstruje jeho funkčnost při vytváření modelu technického systému.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit vývojové prostředí - aplikaci pro vytváření obecných popisů vlastností a objektů, které tyto vlastnosti implementují. Např. schopnost změnit polohu, a pro popis systémů jako kolekce těchto obecně definovaných vlastností, např. automobil je schopen se pohybovat, převážet náklad atd.). V teoretické části bude analyzována problematika ontologií a objektově orientovaného programování/modelování. V praktické části pak student navrhne vývojové prostředí pro vytváření obecných popisů vlastností a chování a pro popis systémů jako kolekce těchto obecně definovaných vlastností v textové, nebo grafické formě. Poté demonstruje jeho funkčnost při vytváření modelu technického systému.
Seznam doporučené literatury
MERUNKA, Vojtěch. Objektové modelování. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. Informatika studium (Alfa Nakladatelství). ISBN 978-80-87197-04-2.
HOEKSTRA, Rinke. Ontology representation: design patterns and ontologies that make sense. Fairfax, VA: IOS Press, c2009. Frontiers in artificial intelligence and applications, 197. ISBN 978-1607500131.
Seznam doporučené literatury
MERUNKA, Vojtěch. Objektové modelování. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. Informatika studium (Alfa Nakladatelství). ISBN 978-80-87197-04-2.
HOEKSTRA, Rinke. Ontology representation: design patterns and ontologies that make sense. Fairfax, VA: IOS Press, c2009. Frontiers in artificial intelligence and applications, 197. ISBN 978-1607500131.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce se zabývá Modelováním systémů pomocí vlastností. Práce je strukturována přehledně a logicky členěna do jednotlivých kapitol. Po úvodní kapitole seznamující s problematikou ontologií následuje druhá kapitola věnovaná otázkám syntaxe a sémantiky. Práce obsahuje jen drobné jazykové nedostatky v mizivém počtu. Práci považuji za zdařilou z praktického hlediska a poněkud méně jdoucí do hloubky z hlediska teoretického. Cíle práce byly naplněny.
Kontrola plagiátorství upozornila jen na jeden soubor zdrojového kódu (max14% shoda). Shoda byla nalezena s velmi širokým spektrem prací zahrnujících např. Editor rozložení klávesnice pro X Window, Software pro predikci větrných ramp z atmosférického tlaku, Algoritmus Particle Swarm Optimization, Podporné materiály pre výučbu GUI v JavaFX, Procedurální generování hudby atd., takže se o plagiát jistě nejedná, spíše o standardně řešený hlavní soubor Javovské aplikace.
Dle hodnocení oponenta diplomant prokázal, že je schopen samostatně vytvořit originální projekt, své myšlenky realizovat
v softwarové aplikaci a dosáhnout jeho plné funkčnosti. V tomto směru diplomant beze zbytku naplnil zadání DP. Celá diplomová práce je psána srozumitelným, čitelným a uváženým stylem a jazykově je neobvykle kvalitní.
Diplomová práce byla vypracována na výborné úrovni. Položené otázky byly odpovězeny k spokojenosti komise.
Práce byla zkontrolována v systému IS/STAG a nejeví známky plagiátorství.
Komise navrhuje diplomovou práci Bc. Petra Navrátila na Studentskou cenu rektora I. stupně za její vynikající úroveň a za celkový prospěch studia "s vyznamenáním".