Tato bakalářská práce se zabývá tématem lesních mateřských škol. Teoretická část se okrajově věnuje několika typům alternativního vzdělávání a dále se zaměřuje přímo na lesní mateřské školy. Hlavním cílem této části je shrnout základní charakteristiku těchto institucí, popsat jejich historii a členění. Další kapitoly jsou věnovány samotnému provozu lesních mateřských škol, jejich zázemí a vybavení. Praktická část této bakalářské práce má za úkol popsat a analyzovat motivaci pedagogických pracovníků působících ve vybraných lesních mateřských školách. Výzkumná část práce využívá metody dotazníku a strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Strukturované rozhovory slouží k prohloubení a obohacení dotazníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topics of forest nurseries. In the theoretical part there are described the types of alternative pre-school education and this part also specifically focuses on forest nurseries. The main aim of this part is to summarize and characterize this kind of institutions, describe its history and structure. The main aim of the practical part of this thesis is to describe and analyze the motivation of teachers who work in chosen forest nurseries. There are also discussed the positive and negative aspects of forest nurseries. Research part of the thesis consists of questionnaire and deep interviews with open questions. Structured interviews use to extend the results of questionnaire.
Klíčová slova
Lesní mateřská škola, dítě, alternativní pedagogika, předškolní vzdělávání, venkovní prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Forest nursery, child, alternative education, pre-school education, outdoor environment.
Rozsah průvodní práce
57 s. (106 725 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem lesních mateřských škol. Teoretická část se okrajově věnuje několika typům alternativního vzdělávání a dále se zaměřuje přímo na lesní mateřské školy. Hlavním cílem této části je shrnout základní charakteristiku těchto institucí, popsat jejich historii a členění. Další kapitoly jsou věnovány samotnému provozu lesních mateřských škol, jejich zázemí a vybavení. Praktická část této bakalářské práce má za úkol popsat a analyzovat motivaci pedagogických pracovníků působících ve vybraných lesních mateřských školách. Výzkumná část práce využívá metody dotazníku a strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Strukturované rozhovory slouží k prohloubení a obohacení dotazníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topics of forest nurseries. In the theoretical part there are described the types of alternative pre-school education and this part also specifically focuses on forest nurseries. The main aim of this part is to summarize and characterize this kind of institutions, describe its history and structure. The main aim of the practical part of this thesis is to describe and analyze the motivation of teachers who work in chosen forest nurseries. There are also discussed the positive and negative aspects of forest nurseries. Research part of the thesis consists of questionnaire and deep interviews with open questions. Structured interviews use to extend the results of questionnaire.
Klíčová slova
Lesní mateřská škola, dítě, alternativní pedagogika, předškolní vzdělávání, venkovní prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Forest nursery, child, alternative education, pre-school education, outdoor environment.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude skládat ze tří částí. První část bude spíše obecná a měla by se zaměřovat na fenomén lesních mateřských škol jako takových. Hlavním cílem této části bude popsat historii lesních mateřských škol, zjistit, proč vznikají, když existuje mnoho tradičních mateřských škol, kdy se dostaly do Čech a kolik jich je dnes. Druhá část by měla zkoumat vybrané regiony (okresy Kutná Hora, Kolín, Pardubice a Hradec Králové). Cílem bude navštívit lesní mateřské školy zmíněných okresů, zaměřit se na jejich fungování, a zvláště pak na motivaci pedagogických pracovníků těchto institucí. Objektem zkoumání budou také alternativní pedagogické formy využívané zde, například skupinová činnost, volná hra, tvořivost nebo koncentrace na přírodní materiály. Třetí část bude částí výzkumnou. Výzkumný soubor vytvoří pedagogičtí pracovníci z vybraných lesních mateřských škol. Výzkumné šetření bude mít kvalitativní výzkumný charakter a ke sběru dat bude využita kombinace metod dotazníku a rozhovoru. Cílem výzkumu bude popsat motivaci pedagogických pracovníků k práci v lesních mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude skládat ze tří částí. První část bude spíše obecná a měla by se zaměřovat na fenomén lesních mateřských škol jako takových. Hlavním cílem této části bude popsat historii lesních mateřských škol, zjistit, proč vznikají, když existuje mnoho tradičních mateřských škol, kdy se dostaly do Čech a kolik jich je dnes. Druhá část by měla zkoumat vybrané regiony (okresy Kutná Hora, Kolín, Pardubice a Hradec Králové). Cílem bude navštívit lesní mateřské školy zmíněných okresů, zaměřit se na jejich fungování, a zvláště pak na motivaci pedagogických pracovníků těchto institucí. Objektem zkoumání budou také alternativní pedagogické formy využívané zde, například skupinová činnost, volná hra, tvořivost nebo koncentrace na přírodní materiály. Třetí část bude částí výzkumnou. Výzkumný soubor vytvoří pedagogičtí pracovníci z vybraných lesních mateřských škol. Výzkumné šetření bude mít kvalitativní výzkumný charakter a ke sběru dat bude využita kombinace metod dotazníku a rozhovoru. Cílem výzkumu bude popsat motivaci pedagogických pracovníků k práci v lesních mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
HEDERER, Josef a Hildegard SCHMIDBAUER. Les a praktická ekologická výchova v mateřských školách. Praha: Pražské ekologické centrum, 1996. ISBN 80-901377-0-9.
HESKOVÁ, Marie. Vývoj vztahu člověka a přírody. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2012. ISBN 978-80-87472-29-3.
HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-33-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativníhovýzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JEŘÁBKOVÁ, Blanka. Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0830-X.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1149-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 2., aktualiz. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-7212-537-1.
Seznam doporučené literatury
CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0145-8.
HEDERER, Josef a Hildegard SCHMIDBAUER. Les a praktická ekologická výchova v mateřských školách. Praha: Pražské ekologické centrum, 1996. ISBN 80-901377-0-9.
HESKOVÁ, Marie. Vývoj vztahu člověka a přírody. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2012. ISBN 978-80-87472-29-3.
HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-33-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativníhovýzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JEŘÁBKOVÁ, Blanka. Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0830-X.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1149-5.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 2., aktualiz. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-7212-537-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě bakalářské práce řádně připravena. Představila téma, cíl výzkumu a interpretovala závěr. Zodpověděla dotazy kladené členy komise i v posudcích.