Cílem diplomové práce je zjistit, jak se děti ze sociokulturně odlišného prostředí integrují do české společnosti. Teoretická část je členěna do čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na vymezení migrace, popisuje faktory a příčiny, které s touto problematikou souvisí. Druhá kapitola charakterizuje integraci. Popisuje jednotlivá azylová zařízení a jejich funkce. Třetí kapitola se zabývá kulturou, protože se mohou objevit problémy spojené s novým životem. V poslední kapitole teoretické části je charakterizována role sociálního pracovníka. Dále je popsán průběh integrace dětí ze sociokulturně odlišného prostředí. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem při použití výzkumného designu případové studie. Nástrojem jsou polostrukturované rozhovory s dětmi, které žijí v pobytovém středisku. Tyto rozhovory jsou následně komparovány s pedagogy, vychovatelkami a sociálním pracovníkem, kteří s těmito dětmi pracují a mají s touto problematikou zkušenosti.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to figure out how children from socioculturally different backgrounds integrate into Czech society. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter focuses on defining migration and describes factors or causes involved. The second chapter describes their integration into society. It also describes individual asylum facilities and its functions in Czechia. The third chapter describes culture problems because associated with their new life situation. The last chapter of the theoretical section describes the role of the social worker. Then, the process of integrating children from socioculturally different backgrounds is described at the end of theoretical part. The practical part is done by qualitative research using a case study research. The research tools are semi-structured interviews with children who live in a residential centre. These interviews are then compiled with educators, educators and a social worker who work with and have experience with these children.
Klíčová slova
Migrace, integrace, žadatel o mezinárodní ochranu, azylová zařízení, zákony
Klíčová slova v angličtině
Migration, integration, applicant for international protection, asylum facilities, laws
Rozsah průvodní práce
127 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, jak se děti ze sociokulturně odlišného prostředí integrují do české společnosti. Teoretická část je členěna do čtyř kapitol. První kapitola se zaměřuje na vymezení migrace, popisuje faktory a příčiny, které s touto problematikou souvisí. Druhá kapitola charakterizuje integraci. Popisuje jednotlivá azylová zařízení a jejich funkce. Třetí kapitola se zabývá kulturou, protože se mohou objevit problémy spojené s novým životem. V poslední kapitole teoretické části je charakterizována role sociálního pracovníka. Dále je popsán průběh integrace dětí ze sociokulturně odlišného prostředí. Praktická část je provedena kvalitativním výzkumem při použití výzkumného designu případové studie. Nástrojem jsou polostrukturované rozhovory s dětmi, které žijí v pobytovém středisku. Tyto rozhovory jsou následně komparovány s pedagogy, vychovatelkami a sociálním pracovníkem, kteří s těmito dětmi pracují a mají s touto problematikou zkušenosti.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to figure out how children from socioculturally different backgrounds integrate into Czech society. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter focuses on defining migration and describes factors or causes involved. The second chapter describes their integration into society. It also describes individual asylum facilities and its functions in Czechia. The third chapter describes culture problems because associated with their new life situation. The last chapter of the theoretical section describes the role of the social worker. Then, the process of integrating children from socioculturally different backgrounds is described at the end of theoretical part. The practical part is done by qualitative research using a case study research. The research tools are semi-structured interviews with children who live in a residential centre. These interviews are then compiled with educators, educators and a social worker who work with and have experience with these children.
Klíčová slova
Migrace, integrace, žadatel o mezinárodní ochranu, azylová zařízení, zákony
Klíčová slova v angličtině
Migration, integration, applicant for international protection, asylum facilities, laws
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá integrací dětí žadatelů o mezinárodní ochranu do české společnosti. Výzkumný vzorek budou tvořit děti pobývající v Pobytovém středisku Kostelec nad Orlicí. Teoretická část se zaměří na problematiku integrace dětí žadatelů o mezinárodní ochranu převážně z legislativního hlediska, vymezí základní termíny. Cílem práce bude zjistit průběh integrace od příjezdu do České republiky do současnosti. Důraz bude kladen na bariéry, se kterými se děti v průběhu integrace setkávají (jazyková, sociokulturní, informační). Při zpracování výzkumné části bude použita případová studie a výzkumným nástrojem budou polostrukturované rozhovory. Získaná data od informantů budou zkomparována s daty od informantů, kteří s těmito dětmi pracují (sociální pracovník, pedagog, ). Důležitý moment bude, zda se tyto pohledy budou shodovat či vyvstanou významné rozdíly.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá integrací dětí žadatelů o mezinárodní ochranu do české společnosti. Výzkumný vzorek budou tvořit děti pobývající v Pobytovém středisku Kostelec nad Orlicí. Teoretická část se zaměří na problematiku integrace dětí žadatelů o mezinárodní ochranu převážně z legislativního hlediska, vymezí základní termíny. Cílem práce bude zjistit průběh integrace od příjezdu do České republiky do současnosti. Důraz bude kladen na bariéry, se kterými se děti v průběhu integrace setkávají (jazyková, sociokulturní, informační). Při zpracování výzkumné části bude použita případová studie a výzkumným nástrojem budou polostrukturované rozhovory. Získaná data od informantů budou zkomparována s daty od informantů, kteří s těmito dětmi pracují (sociální pracovník, pedagog, ). Důležitý moment bude, zda se tyto pohledy budou shodovat či vyvstanou významné rozdíly.
Seznam doporučené literatury
BARŠOVÁ, Andrea a Pavel BARŠA. Přistěhovalectví a liberální stát: imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
BEJČEK, Jan Matěj. Úvod do práce s rodinami migrantů s udělenou mezinárodní ochranou: právní aspekty uprchlictví, specifika sociální práce s rodinami uprchlíků, integrace a vzdělávání dětí a žáků z uprchlických rodin. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-123-2.
BODNÁROVÁ, Daniela. Multi kulti: menšiny v ČR : metodická příručka pro základní školy. Olomouc: Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, 2009. ISBN 978-80-254-5225-7.
ČÁPOVÁ, Zuzana a Monika MARXTOVÁ. Děti z uprchlických rodin. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-76-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
Seznam doporučené literatury
BARŠOVÁ, Andrea a Pavel BARŠA. Přistěhovalectví a liberální stát: imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
BEJČEK, Jan Matěj. Úvod do práce s rodinami migrantů s udělenou mezinárodní ochranou: právní aspekty uprchlictví, specifika sociální práce s rodinami uprchlíků, integrace a vzdělávání dětí a žáků z uprchlických rodin. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-123-2.
BODNÁROVÁ, Daniela. Multi kulti: menšiny v ČR : metodická příručka pro základní školy. Olomouc: Agentura rozvojové a humanitární pomoci Olomouckého kraje, 2009. ISBN 978-80-254-5225-7.
ČÁPOVÁ, Zuzana a Monika MARXTOVÁ. Děti z uprchlických rodin. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-76-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila cíle a závěry své diplomové práce. Zodpověděla dotazy z posudků a otázky členů komise.