Práce se zabývá experimentálním stanovením potenciálu rekuperace energie na obvodu kol osobních automobilů. V teoretické části se provedlo seznámení s problematikou trakčních výpočtů za účelem zjištění výkonů a energií na kolech osobních automobilů při jízdě. Součástí teoretické části je i rešerše na téma jízdních odporů a parametrů, které jsou určující ke stanovení a odhadu jednotlivých jízdních odporů. V praktické části jsou popsány prostředky používané k následnému měření energií a výkonů na kolech automobilu v reálných situacích v dopravním provozu a je vysvětlena cesta zpracování dat ze získaných prostředků. Celkem se získala data z 2 000 km reálného provozu a data byla statisticky zpracována pro šest nejčastějších situací v provoze a bylo vyčísleno jejich vzájemné poměrové energetické zastoupení.
Anotace v angličtině
The work deals with experimental determination of the potential of kinetic energy of passenger cars to recovery. There was gained knowledge on traction calculations in the theoretical part an in order to determine the power and energy acting on the wheels during driving the car. There was aslo made a recherche on driving resistances and parameters that are important for determining and estimating individual driving resistances. The practical part describes the means used for the subsequent measurement of energy and power acting on the car wheels in real situations in traffic and explains the way of data processing from the obtained experimental data. There were obtained data from 2.000 km of real traffic tracks and the data were statistically processed for the six most common situations.
potencial of energy, regenerative braking, electric vehicle, E-mobility, running resistance, GPS.
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá experimentálním stanovením potenciálu rekuperace energie na obvodu kol osobních automobilů. V teoretické části se provedlo seznámení s problematikou trakčních výpočtů za účelem zjištění výkonů a energií na kolech osobních automobilů při jízdě. Součástí teoretické části je i rešerše na téma jízdních odporů a parametrů, které jsou určující ke stanovení a odhadu jednotlivých jízdních odporů. V praktické části jsou popsány prostředky používané k následnému měření energií a výkonů na kolech automobilu v reálných situacích v dopravním provozu a je vysvětlena cesta zpracování dat ze získaných prostředků. Celkem se získala data z 2 000 km reálného provozu a data byla statisticky zpracována pro šest nejčastějších situací v provoze a bylo vyčísleno jejich vzájemné poměrové energetické zastoupení.
Anotace v angličtině
The work deals with experimental determination of the potential of kinetic energy of passenger cars to recovery. There was gained knowledge on traction calculations in the theoretical part an in order to determine the power and energy acting on the wheels during driving the car. There was aslo made a recherche on driving resistances and parameters that are important for determining and estimating individual driving resistances. The practical part describes the means used for the subsequent measurement of energy and power acting on the car wheels in real situations in traffic and explains the way of data processing from the obtained experimental data. There were obtained data from 2.000 km of real traffic tracks and the data were statistically processed for the six most common situations.
potencial of energy, regenerative braking, electric vehicle, E-mobility, running resistance, GPS.
Zásady pro vypracování
Student se naučí pracovat s trakčními výpočty za účelem určení výkonu a energie na obvodu kol osobních silničních vozidel (přehled problematiky uvede v bakalářské práci).
Student navrhne, na vlastní náklady zprovozní a v práci rámcově popíše (komerčně dostupný) systém zaznamenávající (s dostatečnou přesností) hodnoty, z nichž bude možné určit rychlost, čas, zrychlení (zpomalení) vozidla, sklon na kterém ke zpomalení došlo a konkretizovat příčinu proč ke zpomalení došlo (křižovatka, přechod pro chodce, kolona vozidel atd.).
Student provede v rámci svých soukromých jízd měření a vyhodnotí k jakým zrychlením (zpomalením) a proč v provozu docházelo. Tato statistika uvedená v práci bude dlouhodobá a bude obsahovat alespoň 2000km reálného provozu.
Student provede rešerši literatury pojednávající o jízdních odporech, hmotnostech a součinitelích rotujících hmot osobních silničních automobilů (výsledky uvede v práci).
Na základě výše uvedených bodů bude provedena analýza energie na obvodu kol, která se zmaří v mechanických brzdách automobilu v předem definovaných situacích (zastavení na křižovatce, průjezd kruhovým objezdem, jízda v koloně atd.)
Zásady pro vypracování
Student se naučí pracovat s trakčními výpočty za účelem určení výkonu a energie na obvodu kol osobních silničních vozidel (přehled problematiky uvede v bakalářské práci).
Student navrhne, na vlastní náklady zprovozní a v práci rámcově popíše (komerčně dostupný) systém zaznamenávající (s dostatečnou přesností) hodnoty, z nichž bude možné určit rychlost, čas, zrychlení (zpomalení) vozidla, sklon na kterém ke zpomalení došlo a konkretizovat příčinu proč ke zpomalení došlo (křižovatka, přechod pro chodce, kolona vozidel atd.).
Student provede v rámci svých soukromých jízd měření a vyhodnotí k jakým zrychlením (zpomalením) a proč v provozu docházelo. Tato statistika uvedená v práci bude dlouhodobá a bude obsahovat alespoň 2000km reálného provozu.
Student provede rešerši literatury pojednávající o jízdních odporech, hmotnostech a součinitelích rotujících hmot osobních silničních automobilů (výsledky uvede v práci).
Na základě výše uvedených bodů bude provedena analýza energie na obvodu kol, která se zmaří v mechanických brzdách automobilu v předem definovaných situacích (zastavení na křižovatce, průjezd kruhovým objezdem, jízda v koloně atd.)
Seznam doporučené literatury
Doporučená základní literatura
Jansa F.: Dynamika a energetika elektrické trakce. NADAS, 1980.
Baslar, J., Mrkvička, J.: Trakční vozidla závislá I, 1. vydání, NADAS Praha 1982
Herzáň F., Habarada D., Mrkvička J.: Mechanika dopravy kolejových vozidel, Praha NADAS 1989
Navrátil J.: Vliv vozidlového odporu na trakční výpočty. Bakalářská práce DFJP 2011
Předpis 134/2014/EU
Seznam doporučené literatury
Doporučená základní literatura
Jansa F.: Dynamika a energetika elektrické trakce. NADAS, 1980.
Baslar, J., Mrkvička, J.: Trakční vozidla závislá I, 1. vydání, NADAS Praha 1982
Herzáň F., Habarada D., Mrkvička J.: Mechanika dopravy kolejových vozidel, Praha NADAS 1989
Navrátil J.: Vliv vozidlového odporu na trakční výpočty. Bakalářská práce DFJP 2011
Předpis 134/2014/EU
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazeč při prezentaci seznámil komisi se svou prací, na otázky odpověděl.