Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením jedné vybrané učebnice z pohledu rozvoje výslovnosti u žáků nižšího stupně základních škol. Teoretická část nejprve představuje hlavní fonologické pojmy, které jsou používány v celé práci. Poté představuje cílovou skupinu, tj. žáky nižšího stupně základních škol s teorií, jak vyučovat a jak se učit výslovnost, což později slouží k vytvoření kritérií pro praktickou část. V té jsou učebnice analyzovány podle kritérií ve čtyřech fázích - za prvé, aktivity rozvíjející jednotlivé zvuky z hlediska znalostní dimenze a dimenze kognitivních procesů, poté aktivity rozvíjející intonaci a slovní přízvuk. Poslední fáze zjišťuje, zda učebnice vede žáky k očekávaným výstupům, které jsou zapsány v RVP a CEFR Companion Volume.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the evaluation of one selected textbook from the perspective of developing pronunciation in primary learners. The theoretical part firstly introduces major phonological terms which are later used throughout the whole thesis. After that it introduces the target group, that is the primary learners with a theory of how to teach and learn pronunciation which later serves for creating criteria for the practical part in which the textbooks are analysed by the criteria in four stages - firstly, the activities developing individual sounds from the perspective of knowledge dimension and cognitive process dimension, then activities developing intonation and word stress. The last stage covers whether the textbook leads the learners towards the expected outputs stated in RVP and CEFR Companion Volume.
Klíčová slova
Výslovnost, aktivity pro rozvoj výslovnosti, suprasegmentální prostředky, srozumitelnost, učebnice, hodnocení, kritéria.
Tato bakalářská práce se zabývá hodnocením jedné vybrané učebnice z pohledu rozvoje výslovnosti u žáků nižšího stupně základních škol. Teoretická část nejprve představuje hlavní fonologické pojmy, které jsou používány v celé práci. Poté představuje cílovou skupinu, tj. žáky nižšího stupně základních škol s teorií, jak vyučovat a jak se učit výslovnost, což později slouží k vytvoření kritérií pro praktickou část. V té jsou učebnice analyzovány podle kritérií ve čtyřech fázích - za prvé, aktivity rozvíjející jednotlivé zvuky z hlediska znalostní dimenze a dimenze kognitivních procesů, poté aktivity rozvíjející intonaci a slovní přízvuk. Poslední fáze zjišťuje, zda učebnice vede žáky k očekávaným výstupům, které jsou zapsány v RVP a CEFR Companion Volume.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the evaluation of one selected textbook from the perspective of developing pronunciation in primary learners. The theoretical part firstly introduces major phonological terms which are later used throughout the whole thesis. After that it introduces the target group, that is the primary learners with a theory of how to teach and learn pronunciation which later serves for creating criteria for the practical part in which the textbooks are analysed by the criteria in four stages - firstly, the activities developing individual sounds from the perspective of knowledge dimension and cognitive process dimension, then activities developing intonation and word stress. The last stage covers whether the textbook leads the learners towards the expected outputs stated in RVP and CEFR Companion Volume.
Klíčová slova
Výslovnost, aktivity pro rozvoj výslovnosti, suprasegmentální prostředky, srozumitelnost, učebnice, hodnocení, kritéria.
Student se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti. V úvodu teoretické části práce nejprve zasadí zkoumanou problematiku do kontextu rozvoje komunikační kompetence žáků 1. stupně základní školy. Po stručném představení systému anglické výslovnosti bude následovat diskuse o cílech, obsahu a prostředcích výuky výslovnosti vybrané věkové skupiny žáků. Teoretickou část uzavře kapitola zaměřená na hodnocení učebnic anglického jazyka, jejímž vyústěním bude soubor kritérií pro hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti.
V praktické části práce student realizuje empirické šetření formou obsahové analýzy učebnic. Cílem šetření je zjistit, zda tři vybrané učebnice podporují rozvoj výslovnosti žáků, na které aspekty výslovnosti se zaměřují a jaké prostředky k tomu využívají.
Zásady pro vypracování
Student se ve své bakalářské práci bude zabývat problematikou hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti. V úvodu teoretické části práce nejprve zasadí zkoumanou problematiku do kontextu rozvoje komunikační kompetence žáků 1. stupně základní školy. Po stručném představení systému anglické výslovnosti bude následovat diskuse o cílech, obsahu a prostředcích výuky výslovnosti vybrané věkové skupiny žáků. Teoretickou část uzavře kapitola zaměřená na hodnocení učebnic anglického jazyka, jejímž vyústěním bude soubor kritérií pro hodnocení učebnic z hlediska výslovnosti.
V praktické části práce student realizuje empirické šetření formou obsahové analýzy učebnic. Cílem šetření je zjistit, zda tři vybrané učebnice podporují rozvoj výslovnosti žáků, na které aspekty výslovnosti se zaměřují a jaké prostředky k tomu využívají.
Seznam doporučené literatury
Kelly, Gerald. How to teach pronunciation, Pearson Education Limited, 2000.
Jack Richards: "Evaluating a Text Book" Accessed January 20, 2019, https://www.professorjackrichards.com/evaluating-text-book/.
Laroy, Clement. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 1995.
Kenworthy, Joanne. Teaching English pronunciation. London: Longman, 1987.
Baker, Ann. Introducing English pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
Giegerich, Heinz J. English Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Jenkins, Jennifer. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Roach, Peter. English phonetics and phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Mohammadi, Mohammad, Heidar Abdi. Textbook Evaluation: A Case Study. Procedia: Social and Behavioral Sciences 98, 2014.
Goh, Christine Chuen Meng, Anne Burns. Teaching Speaking. New York: Cambridge University Press, 2012.
Richards, Jack C. and Willy A. Renandya, et. al. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. New York: Cambridge University Press, 2002.
Richards, Jack C. and Anne Burns, et. al. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press, 2012.
Celce-Murcia et al. Teaching Pronunciation (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Celce-Mursia, Marianne, Donna Brinton and Marguerite Ann Snow, et. al. Teaching English as a second or foreign language. Boston: National Geographic Learning, 2014.
Ambrozová, Martina. "English Pronunciation Difficulties among Czech Students: Causes and Compensation Strategies" Published Bachelor Thesis, Tomas Bata University in Zlín, 2014.
Seznam doporučené literatury
Kelly, Gerald. How to teach pronunciation, Pearson Education Limited, 2000.
Jack Richards: "Evaluating a Text Book" Accessed January 20, 2019, https://www.professorjackrichards.com/evaluating-text-book/.
Laroy, Clement. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press, 1995.
Kenworthy, Joanne. Teaching English pronunciation. London: Longman, 1987.
Baker, Ann. Introducing English pronunciation. Cambridge: Cambridge University Press, 1982.
Giegerich, Heinz J. English Phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
Jenkins, Jennifer. The phonology of English as an international language. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Roach, Peter. English phonetics and phonology. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Mohammadi, Mohammad, Heidar Abdi. Textbook Evaluation: A Case Study. Procedia: Social and Behavioral Sciences 98, 2014.
Goh, Christine Chuen Meng, Anne Burns. Teaching Speaking. New York: Cambridge University Press, 2012.
Richards, Jack C. and Willy A. Renandya, et. al. Methodology in language teaching: an anthology of current practice. New York: Cambridge University Press, 2002.
Richards, Jack C. and Anne Burns, et. al. The Cambridge guide to pedagogy and practice in second language teaching. New York: Cambridge University Press, 2012.
Celce-Murcia et al. Teaching Pronunciation (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Celce-Mursia, Marianne, Donna Brinton and Marguerite Ann Snow, et. al. Teaching English as a second or foreign language. Boston: National Geographic Learning, 2014.
Ambrozová, Martina. "English Pronunciation Difficulties among Czech Students: Causes and Compensation Strategies" Published Bachelor Thesis, Tomas Bata University in Zlín, 2014.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou přepracovanou práci, a ve výborné obhajobě dokázal zcela přesvědčivě zodpovědět všechny otázky v posudcích. komise se přiklonila k hodnocení B.