V diplomové práci se analyzuje schopnost české vlády respektovat zásady krizového managementu a krizové komunikace a fungování Vlády ČR v době nouzového stavu při pandemii Covid-19 od 12. března 2020 do 11. dubna 2021. K vysvětlení vztahu mezi vládou, státem a podnikateli byl použit Pestoffův trojúhelník. Analýza jednání je vysvětlena pomocí modelu A-A-A (aréna, aktéři, agenda). S využitím pěti výzkumů CVVM bylo analýzou zjištěno, že vláda porušovala zásady. Nejvíce porušovala princip důvěryhodnosti a princip přesnosti a stručnosti. Komunikaci podryla opakovaná výměna ministra zdravotnictví a ani odborníci v lékařských vědách a postu ministra zdravotnictví nebyli schopni se shodnout na tom, co jsou účinná opatření. Vláda tedy nepostupovala v souladu se všemi zásadami krizového managementu a krizové komunikace.
Anotace v angličtině
The master thesis analyses the ability of the Czech government to respect the principles of crisis management and crisis communication and the functioning of the Government of the Czech Republic during the covid-19 pandemic state of emergency from 12 March 2020 to 11 April 2021. The Pestoff Triangle was used to explain the relationship between government, state and business. The analysis of the negotiations is explained by model A-A-A (arena, actors, agenda). Using five CVVM researches, the analysis found that the government was in breach of the principles. It most violated the principle of credibility and the principle of accuracy and brevity. Communication was undermined by the repeated replacement of the Minister of Health, and even experts in medical sciences and the post of Minister of Health
were unable to agree on what effective measures are. Therefore, the government did not act in accordance with all the principles of crisis management and crisis communication.
V diplomové práci se analyzuje schopnost české vlády respektovat zásady krizového managementu a krizové komunikace a fungování Vlády ČR v době nouzového stavu při pandemii Covid-19 od 12. března 2020 do 11. dubna 2021. K vysvětlení vztahu mezi vládou, státem a podnikateli byl použit Pestoffův trojúhelník. Analýza jednání je vysvětlena pomocí modelu A-A-A (aréna, aktéři, agenda). S využitím pěti výzkumů CVVM bylo analýzou zjištěno, že vláda porušovala zásady. Nejvíce porušovala princip důvěryhodnosti a princip přesnosti a stručnosti. Komunikaci podryla opakovaná výměna ministra zdravotnictví a ani odborníci v lékařských vědách a postu ministra zdravotnictví nebyli schopni se shodnout na tom, co jsou účinná opatření. Vláda tedy nepostupovala v souladu se všemi zásadami krizového managementu a krizové komunikace.
Anotace v angličtině
The master thesis analyses the ability of the Czech government to respect the principles of crisis management and crisis communication and the functioning of the Government of the Czech Republic during the covid-19 pandemic state of emergency from 12 March 2020 to 11 April 2021. The Pestoff Triangle was used to explain the relationship between government, state and business. The analysis of the negotiations is explained by model A-A-A (arena, actors, agenda). Using five CVVM researches, the analysis found that the government was in breach of the principles. It most violated the principle of credibility and the principle of accuracy and brevity. Communication was undermined by the repeated replacement of the Minister of Health, and even experts in medical sciences and the post of Minister of Health
were unable to agree on what effective measures are. Therefore, the government did not act in accordance with all the principles of crisis management and crisis communication.
Mimořádné události, které vedou k vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu, např. záplavy a epidemie, se vyznačují potřebou komplexního krizového managementu, neboť zasahují rozsáhlé území a vyžadují spolupráci a součinnost velkého množství aktérů. Může se přitom jednat o nové situace, s jejichž zvládáním nebyla doposud žádná zkušenost, jako tomu bylo v případě pandemie Covid-19 v roce 2020. Orgány krizového řízení jsou tak nuceny se řídit jen principy krizového řízení používané teorií krizového managementu a krizové komunikace, nemají-li přesný plán na zvládnutí situace. Cílem práce je formou případové studie zhodnotit řešení krizové situace vyvolané onemocněním Covid-19 v České republice v průběhu nouzového stavu a před jeho vyhlášením a poukázat tak na správné a chybné postupy klíčových orgánů krizového managementu ve srovnání s teorií krizového managementu a krizové komunikace.
Osnova:
- Krizové řízení v ČR
- Pandemie a pandemické plány
- Případová studie
Zásady pro vypracování
Mimořádné události, které vedou k vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu, např. záplavy a epidemie, se vyznačují potřebou komplexního krizového managementu, neboť zasahují rozsáhlé území a vyžadují spolupráci a součinnost velkého množství aktérů. Může se přitom jednat o nové situace, s jejichž zvládáním nebyla doposud žádná zkušenost, jako tomu bylo v případě pandemie Covid-19 v roce 2020. Orgány krizového řízení jsou tak nuceny se řídit jen principy krizového řízení používané teorií krizového managementu a krizové komunikace, nemají-li přesný plán na zvládnutí situace. Cílem práce je formou případové studie zhodnotit řešení krizové situace vyvolané onemocněním Covid-19 v České republice v průběhu nouzového stavu a před jeho vyhlášením a poukázat tak na správné a chybné postupy klíčových orgánů krizového managementu ve srovnání s teorií krizového managementu a krizové komunikace.
Osnova:
- Krizové řízení v ČR
- Pandemie a pandemické plány
- Případová studie
Seznam doporučené literatury
NOVÁK, M. aj. Úvod do studia politiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2019. 783 s. ISBN 978-80-7419-263-0.
POTŮČEK, M. aj. Veřejná politika. Praha: C.H. Beck, 2016. 336 s. ISBN 978-80-7400-591-6.
SALFELLNER, H. Španělská chřipka: příběh pandemie z roku 1918. Praha: Vitalis, 2018. 167 s. 978-80-7253-332-9.
YIN, R. K. Case Study Research and Applications: Design and Methods. London: SAGE Publications, 2017. 350 pp. ISBN 978-1506336169.
VILÁŠEK, J. aj. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum, 2014. 189 s. 978-80-246-2477-8.
Seznam doporučené literatury
NOVÁK, M. aj. Úvod do studia politiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2019. 783 s. ISBN 978-80-7419-263-0.
POTŮČEK, M. aj. Veřejná politika. Praha: C.H. Beck, 2016. 336 s. ISBN 978-80-7400-591-6.
SALFELLNER, H. Španělská chřipka: příběh pandemie z roku 1918. Praha: Vitalis, 2018. 167 s. 978-80-7253-332-9.
YIN, R. K. Case Study Research and Applications: Design and Methods. London: SAGE Publications, 2017. 350 pp. ISBN 978-1506336169.
VILÁŠEK, J. aj. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum, 2014. 189 s. 978-80-246-2477-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila členy komise se svou diplomovou prací na téma: Nouzový stav v důsledku pandemie Covid-19 v České republice: případová studie.
Studentka odpověděla na otázky vedoucího práce a oponenta:
Asi nejzdařilejší částí případové studie je rozbor nejednotné krizové komunikace, kde je patrné, že změny na postu ministra zdravotnictví byly kontraproduktivní; nepřinesly lepší komunikaci, ačkoliv akademický neodborník byl nahrazen docentem a profesory. Jak lze vysvětlit toto selhání?
Jaký je váš názor na stupeň přípravy zaměstnanců státní správy v oblasti krizového řízení a jaká by byla na základě zkušeností získaných z pandemické krize vaše doporučení pro zlepšení celkového stavu.