Práce je zaměřena na financování vysokých škol v České republice. V první kapitole je popsána struktura školství v České republice a stupně vzdělávací soustavy, důraz je kladen na vysoké školství. Následně je popsáno financování vysokých škol, hlavní pozornost je věnována veřejným vysokým školám. V práci jsou uvedeny změny za posledních deset let jak ve financování škol, tak i statistika počtu studentů na VŠ. Pro konkrétní příklad financování a statistky studentů jsou analyzovány tři vybrané školy. Poslední část je zaměřena na financování vysokých škol ve vybraných zemích.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the way of financing universities and colleges in the Czech Republic. In the first chapter, there is a description of the system of education in the Czech Republic and various levels of education with a particular focus on universities and colleges. The next part describes the way of financing universities and colleges, especially the public ones. The thesis includes changes in the last ten years with respect to the way of financing the schools as well as the statistics of the number of students at universities and colleges. Three particular schools have been analysed to give an example of their financing and the number of students. The last part of the thesis focuses on the way of financing colleges in selected countries.
Klíčová slova
vzdělávací systém, financování vysokých škol, veřejné vysoké školy, porovnání financí, dotace, příspěvky
Klíčová slova v angličtině
educational system, financing of universities, public universities, comparison of financing. subsidies, contributions
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na financování vysokých škol v České republice. V první kapitole je popsána struktura školství v České republice a stupně vzdělávací soustavy, důraz je kladen na vysoké školství. Následně je popsáno financování vysokých škol, hlavní pozornost je věnována veřejným vysokým školám. V práci jsou uvedeny změny za posledních deset let jak ve financování škol, tak i statistika počtu studentů na VŠ. Pro konkrétní příklad financování a statistky studentů jsou analyzovány tři vybrané školy. Poslední část je zaměřena na financování vysokých škol ve vybraných zemích.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the way of financing universities and colleges in the Czech Republic. In the first chapter, there is a description of the system of education in the Czech Republic and various levels of education with a particular focus on universities and colleges. The next part describes the way of financing universities and colleges, especially the public ones. The thesis includes changes in the last ten years with respect to the way of financing the schools as well as the statistics of the number of students at universities and colleges. Three particular schools have been analysed to give an example of their financing and the number of students. The last part of the thesis focuses on the way of financing colleges in selected countries.
Klíčová slova
vzdělávací systém, financování vysokých škol, veřejné vysoké školy, porovnání financí, dotace, příspěvky
Klíčová slova v angličtině
educational system, financing of universities, public universities, comparison of financing. subsidies, contributions
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analyzovat proces financování vysokých škol v České republice a provést komparaci se zahraničím. Práce se bude zabývat financováním veřejných i soukromých vysokých škol.
OSNOVA:
- Teoretické aspekty vysokého školství.
- Problematika financování veřejných a soukromých vysokých škol v historickém kontextu.
- Analýza procesu financování vysokých škol v České republice.
- Komparace financování vysokých škol v České republice a v zahraničí.
- Stanovení návrhů a doporučení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude analyzovat proces financování vysokých škol v České republice a provést komparaci se zahraničím. Práce se bude zabývat financováním veřejných i soukromých vysokých škol.
OSNOVA:
- Teoretické aspekty vysokého školství.
- Problematika financování veřejných a soukromých vysokých škol v historickém kontextu.
- Analýza procesu financování vysokých škol v České republice.
- Komparace financování vysokých škol v České republice a v zahraničí.
- Stanovení návrhů a doporučení.
Seznam doporučené literatury
JANÍK, Tomáš. Institut výzkumu školního vzdělávání 2003-2017, Brno: Masarykova univerzita, 2018, ISBN 978-80-210-8999-0.
MULÁČ, Petr. Financování profesně orientovaných vysokých škol v evropském kontextu, Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5644-8.
NAHODIL, František. Veřejná správa a financování veřejného sektoru. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2014. ISBN 978-80-7380-536-4.
RAJCHLOVÁ, Jaroslava. Financování rozvojové spolupráce, Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016. ISBN 978-80-7509-384-4.
ŘEZNÍČKOVÁ, Kristýna. Financování a hospodaření územních samosprávních celků, Olomouci : Univerzita Palackého, 2019. ISBN 978-80-244-5548-8.
TOMÁŠKOVÁ, Eva. Veřejné finance - ekonomické souvislosti, Brno: Masarykova univerzita, 2015, ISBN 978-80-210-7749-2.
Seznam doporučené literatury
JANÍK, Tomáš. Institut výzkumu školního vzdělávání 2003-2017, Brno: Masarykova univerzita, 2018, ISBN 978-80-210-8999-0.
MULÁČ, Petr. Financování profesně orientovaných vysokých škol v evropském kontextu, Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5644-8.
NAHODIL, František. Veřejná správa a financování veřejného sektoru. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2014. ISBN 978-80-7380-536-4.
RAJCHLOVÁ, Jaroslava. Financování rozvojové spolupráce, Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016. ISBN 978-80-7509-384-4.
ŘEZNÍČKOVÁ, Kristýna. Financování a hospodaření územních samosprávních celků, Olomouci : Univerzita Palackého, 2019. ISBN 978-80-244-5548-8.
TOMÁŠKOVÁ, Eva. Veřejné finance - ekonomické souvislosti, Brno: Masarykova univerzita, 2015, ISBN 978-80-210-7749-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přednesla obhajobu práce s názvem: Financování vysokých škol v České republice. Cílem práce je analyzovat proces financování vysokých škol v České republice a provést komparaci se zahraničím. Práce se zabývá financováním veřejných i soukromých vysokých škol.
Otázky dle posudku vedoucího bakalářské práce:
1. Obrázky č. 11, 16 a 21 uvádějí počty studentů na sledovaných univerzitách. Je z nich patrné, že zatímco ČZU a JAMU mají víceméně stabilní počty studentů, u UPCE je zřetelný poměrně značný pokles počtu studentů, a to v zásadě u všech fakult s výjimkou fakulty zdravotnických studií. Čím si tento vývoj vysvětlujete?
2. I přes pokles počtu studentů je ale u UPCE (dle tabulky č. 9) zřetelný nárůst průměrné částky na jednoho studenta. Jak byste vysvětlila tento trend?
3. Jaký je Váš názor na skutečnost, že na špičce žebříčku prestižních univerzit se nachází univerzity jako Princeton, Harvard nebo Yale, kde ale studenti musí platit školné? Myslíte, že by se tento způsob financování měl zavést i v ČR a proč?
Otázky komise:
1. Na základě čeho jste vybírala vysoké školy pro analýzu?
2. Jak jste určila školné, které uvádíte ve své bakalářské práci?
3. Z jakého důvodu jste neprezentovala kapitolu ''porovnání se zahraničím'', kterou uvádíte ve své práci a jaké má provázání se zbytkem obsahu BP?