Sport hraje v dnešní společnosti důležitou roli zejména v rovině fyzické či psychické kondice. Sociální vědci však stále častěji poukazují na jeho socializační funkci. Sportovní aktivity mohou hrát důležitou roli při formování osobnosti dětí a jejich začleňování do společnosti. Ve své diplomové práci se zabývám rolí sportu v procesu socializace a integrace dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Konkrétně se zaměřím na využití sportu při práci se sociálně znevýhodněnými dětmi v Chrudimi. Prostřednictvím studia odborné literatury, pozorování a hloubkových kvalitativních rozhovorů zkoumám význam, reálné možnosti a překážky účasti těchto dětí na sportovních aktivitách. Pokusím se zjistit, jestli sport reálně pomáhá k lepší a snazší socializaci těchto dětí. V neposlední řadě se pokusím navrhnout možnosti, jak sport využít k podpoře těchto dětí.
Anotace v angličtině
Sport plays an important role in today's society, especially in terms of physical or mental condition. However, social scientists are increasingly pointing to its socializing function. Sports activities can play an important role in shaping children's personalities and their beginnings in society. In my diploma thesis I deal with the role of sport in the process of socialization and integration of children from socially disadvantaged backgrounds. Specifically, focus on the use of sports when working with socially disadvantaged children in Chrudim. The study environment of the study of professional literature, observation and in-depth qualitative interviews examines the significance, real possibilities and obstacles of the participation of these children in sports activities. I will try to find out if sport really helps to better and easier socialize these children. Last but not least, try to suggest ways to use sport to support these children.
Klíčová slova
Sport, resocializace, socializace, vyloučené prostředí, děti
Klíčová slova v angličtině
Sport, resocialization, socialization, excluded environment, children
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Sport hraje v dnešní společnosti důležitou roli zejména v rovině fyzické či psychické kondice. Sociální vědci však stále častěji poukazují na jeho socializační funkci. Sportovní aktivity mohou hrát důležitou roli při formování osobnosti dětí a jejich začleňování do společnosti. Ve své diplomové práci se zabývám rolí sportu v procesu socializace a integrace dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Konkrétně se zaměřím na využití sportu při práci se sociálně znevýhodněnými dětmi v Chrudimi. Prostřednictvím studia odborné literatury, pozorování a hloubkových kvalitativních rozhovorů zkoumám význam, reálné možnosti a překážky účasti těchto dětí na sportovních aktivitách. Pokusím se zjistit, jestli sport reálně pomáhá k lepší a snazší socializaci těchto dětí. V neposlední řadě se pokusím navrhnout možnosti, jak sport využít k podpoře těchto dětí.
Anotace v angličtině
Sport plays an important role in today's society, especially in terms of physical or mental condition. However, social scientists are increasingly pointing to its socializing function. Sports activities can play an important role in shaping children's personalities and their beginnings in society. In my diploma thesis I deal with the role of sport in the process of socialization and integration of children from socially disadvantaged backgrounds. Specifically, focus on the use of sports when working with socially disadvantaged children in Chrudim. The study environment of the study of professional literature, observation and in-depth qualitative interviews examines the significance, real possibilities and obstacles of the participation of these children in sports activities. I will try to find out if sport really helps to better and easier socialize these children. Last but not least, try to suggest ways to use sport to support these children.
Klíčová slova
Sport, resocializace, socializace, vyloučené prostředí, děti
Klíčová slova v angličtině
Sport, resocialization, socialization, excluded environment, children
Zásady pro vypracování
Sport hraje v dnešní společnosti důležitou roli zejména v rovině fyzické či psychické kondice. Sociální vědci však stále častěji poukazují na jeho socializační funkci. Sportovní aktivity mohou hrát důležitou roli při formování osobnosti dětí a jejich začleňování do společnosti. Ve své diplomové práci se zabývám rolí sportu v procesu socializace a integrace dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Konkrétně se zaměřím na využití sportu při práci se sociálně znevýhodněnými dětmi v Chrudimi. Prostřednictvím studia odborné literatury, pozorování a hloubkových kvalitativních rozhovorů zkoumám význam, reálné možnosti a překážky účasti těchto dětí na sportovních aktivitách. Pokusím se zjistit, jestli sport reálně pomáhá k lepší a snazší socializaci těchto dětí. V neposlední řadě se pokusím navrhnout možnosti, jak sport využít k podpoře těchto dětí.
Zásady pro vypracování
Sport hraje v dnešní společnosti důležitou roli zejména v rovině fyzické či psychické kondice. Sociální vědci však stále častěji poukazují na jeho socializační funkci. Sportovní aktivity mohou hrát důležitou roli při formování osobnosti dětí a jejich začleňování do společnosti. Ve své diplomové práci se zabývám rolí sportu v procesu socializace a integrace dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Konkrétně se zaměřím na využití sportu při práci se sociálně znevýhodněnými dětmi v Chrudimi. Prostřednictvím studia odborné literatury, pozorování a hloubkových kvalitativních rozhovorů zkoumám význam, reálné možnosti a překážky účasti těchto dětí na sportovních aktivitách. Pokusím se zjistit, jestli sport reálně pomáhá k lepší a snazší socializaci těchto dětí. V neposlední řadě se pokusím navrhnout možnosti, jak sport využít k podpoře těchto dětí.
Seznam doporučené literatury
CZAPÓW Czesław a Stanisław JEDLEWSKI. Resocializační pedagogika. Praha: SPN, 1981. 416 s.
ŠKOVIERA Albín. Resocializační pedagogika – kontexty a trendy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018. 119 s. ISBN 978-80-7560-139-1.
MORAVCOVÁ Ilona a Miloslav PRŮKA. Aktuální problémy resocializační pedagogiky. Pardubice: Univerzity Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-342-3. [CD-ROM]
STANKOWSKI, Adam. Etopedie: úvod do resocializační pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. 557 s. ISBN 80-7042-257-2.
JANÁK, Vladimír (ed.). Tělesná výchova a sport jako sociálně formativní prostředí: sborník z vědeckého semináře pořádaného společensko-vědní sekcí FTVS UK dne 5. 12. 1995. 1997. ISBN 80-7184-435-7.
HENRICHOVÁ, Martina. Neuvěřitelné? vozíčkáři jezdí na kole, tančí nebo skáčou s padákem! Kolektivní sportovní aktivity vozíčkářů v létě 2015 a resocializace hendikepovaných prostřednictvím sportu. AntropoWebzin [online]. 2016, 12(3-4), 67-82 [cit. 2020-03-03]. ISSN 1801- 8807.
KONOPCZYŃSKI, Marek. Pedagigika resocjalizacyjna. Kraków: Impuls, 2014. 206 s. ISBN 978-83-7587-912-4
Seznam doporučené literatury
CZAPÓW Czesław a Stanisław JEDLEWSKI. Resocializační pedagogika. Praha: SPN, 1981. 416 s.
ŠKOVIERA Albín. Resocializační pedagogika – kontexty a trendy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2018. 119 s. ISBN 978-80-7560-139-1.
MORAVCOVÁ Ilona a Miloslav PRŮKA. Aktuální problémy resocializační pedagogiky. Pardubice: Univerzity Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-342-3. [CD-ROM]
STANKOWSKI, Adam. Etopedie: úvod do resocializační pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. 557 s. ISBN 80-7042-257-2.
JANÁK, Vladimír (ed.). Tělesná výchova a sport jako sociálně formativní prostředí: sborník z vědeckého semináře pořádaného společensko-vědní sekcí FTVS UK dne 5. 12. 1995. 1997. ISBN 80-7184-435-7.
HENRICHOVÁ, Martina. Neuvěřitelné? vozíčkáři jezdí na kole, tančí nebo skáčou s padákem! Kolektivní sportovní aktivity vozíčkářů v létě 2015 a resocializace hendikepovaných prostřednictvím sportu. AntropoWebzin [online]. 2016, 12(3-4), 67-82 [cit. 2020-03-03]. ISSN 1801- 8807.
KONOPCZYŃSKI, Marek. Pedagigika resocjalizacyjna. Kraków: Impuls, 2014. 206 s. ISBN 978-83-7587-912-4