Bakalářská práce se zaměřuje na popis ústavního způsobu péče a komunitního bydlení pro OZP v praktickém využití. Zaměřila jsem se na popis výhod a nevýhod, které vyplývají z ústavního způsobu péče nebo komunitní domácnosti pro lidi se zdravotním postižením. Výhody a nevýhody jsou popsané na opravdovém životě Tomáše, který má bohaté zkušenosti s ústavní péčí a komunitní domácností.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje důležité pojmy, týkající se zpracovávané problematiky. Jedná se o pojmy ústavní péče, popis lidí s postižením, definice nemoci DMO - dětské mozkové obrny a popis Domova pod hradem Žampach.
Praktická část bakalářské práce bude zpracována pomocí metody kvalitativního výzkumu, prostřednictvím interview, zúčastněného pozorování a za pomoci analýzy dokumentů. Cílem práce bude popis výhod a nevýhod ústavního způsobu péče a ODZP - komunitní domácnosti - dospělí, kterou přinesl nový trend transformace. Tyto výhody
a nevýhody budou popsány z pohledu opravdového života člověka s kvadruplegií.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the description and explanation of the discipline of multi-criteria decision making and the use of the AHP method with Saaty's procedure for the selection of a CNC machining center for a selected company. The first part of the work is focused on decision making, the second part on multi-criteria decision making and in the last part of this work the AHP method with Saaty's procedure is applied to a practical example of the decision-making process.
Klíčová slova
Dětská mozková obrna, komunitní bydlení, kvadruplegie, osoba se zdravotním postižením, ústavní péče
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy disease, community housing, quadriplegia, disabeled people, institutional care
Rozsah průvodní práce
62
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na popis ústavního způsobu péče a komunitního bydlení pro OZP v praktickém využití. Zaměřila jsem se na popis výhod a nevýhod, které vyplývají z ústavního způsobu péče nebo komunitní domácnosti pro lidi se zdravotním postižením. Výhody a nevýhody jsou popsané na opravdovém životě Tomáše, který má bohaté zkušenosti s ústavní péčí a komunitní domácností.
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje důležité pojmy, týkající se zpracovávané problematiky. Jedná se o pojmy ústavní péče, popis lidí s postižením, definice nemoci DMO - dětské mozkové obrny a popis Domova pod hradem Žampach.
Praktická část bakalářské práce bude zpracována pomocí metody kvalitativního výzkumu, prostřednictvím interview, zúčastněného pozorování a za pomoci analýzy dokumentů. Cílem práce bude popis výhod a nevýhod ústavního způsobu péče a ODZP - komunitní domácnosti - dospělí, kterou přinesl nový trend transformace. Tyto výhody
a nevýhody budou popsány z pohledu opravdového života člověka s kvadruplegií.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the description and explanation of the discipline of multi-criteria decision making and the use of the AHP method with Saaty's procedure for the selection of a CNC machining center for a selected company. The first part of the work is focused on decision making, the second part on multi-criteria decision making and in the last part of this work the AHP method with Saaty's procedure is applied to a practical example of the decision-making process.
Klíčová slova
Dětská mozková obrna, komunitní bydlení, kvadruplegie, osoba se zdravotním postižením, ústavní péče
Klíčová slova v angličtině
Cerebral palsy disease, community housing, quadriplegia, disabeled people, institutional care
Zásady pro vypracování
Má bakalářská práce se zaměřuje na vznik ústavní péče od počátku svého vzniku, která vznikla díky Jedličkově ústavu, který se této problematice a těmto lidem s handicapem zabýval. V práci bych se také chtěla zaměřit na porovnání ústavního způsobu péče a komunitního bydlení pro osoby se zdravotním postižením. Výhody a nevýhody, které služby pro OZP přinášejí. Od Jedličkova ústavu bych plynule navázala na Domov pod hradem Žampach, který je domovem pro osoby se zdravotním postižením, ve kterém bydlel i Tomáš Rybička, hlavní hrdina mé práce. V praktické části své práce bych se zaměřila na mapování Tomášova života, kvadruplegika, který si prošel jak ústavním způsobem péče tak nově i komunitním bydlením. Popis nejen kvadruplegika, ale také profesionálního malíře obrazů a velkého bojovníka. Data budou zjišťována pomocí rozhovorů s pracovníky domova, dobrovolníky a Tomáše samotného.
Cílem práce je ukázat na životě Tomáše Rybičky výhody a nevýhody ústavního způsobu péče a komunitního bydlení.
Zásady pro vypracování
Má bakalářská práce se zaměřuje na vznik ústavní péče od počátku svého vzniku, která vznikla díky Jedličkově ústavu, který se této problematice a těmto lidem s handicapem zabýval. V práci bych se také chtěla zaměřit na porovnání ústavního způsobu péče a komunitního bydlení pro osoby se zdravotním postižením. Výhody a nevýhody, které služby pro OZP přinášejí. Od Jedličkova ústavu bych plynule navázala na Domov pod hradem Žampach, který je domovem pro osoby se zdravotním postižením, ve kterém bydlel i Tomáš Rybička, hlavní hrdina mé práce. V praktické části své práce bych se zaměřila na mapování Tomášova života, kvadruplegika, který si prošel jak ústavním způsobem péče tak nově i komunitním bydlením. Popis nejen kvadruplegika, ale také profesionálního malíře obrazů a velkého bojovníka. Data budou zjišťována pomocí rozhovorů s pracovníky domova, dobrovolníky a Tomáše samotného.
Cílem práce je ukázat na životě Tomáše Rybičky výhody a nevýhody ústavního způsobu péče a komunitního bydlení.
Seznam doporučené literatury
GANGALE, Debra C. a Irena ŠÁCHOVÁ. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0534-6.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8
MAREŠOVÁ, Eva, Pavla JOUDOVÁ a Stanislav SEVERA. Dětská mozková obrna: možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3., přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi: výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3989-1.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika: sborník k projektu "Škola pro všechny" realizovaný s podporou Vzdělávací nadace Jana Husa. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
Seznam doporučené literatury
GANGALE, Debra C. a Irena ŠÁCHOVÁ. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0534-6.
KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8
MAREŠOVÁ, Eva, Pavla JOUDOVÁ a Stanislav SEVERA. Dětská mozková obrna: možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3., přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi: výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3989-1.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika: sborník k projektu "Škola pro všechny" realizovaný s podporou Vzdělávací nadace Jana Husa. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Autorka představila téma práce, její cíle, metody a výsledky práce. Zodpověděla otázky členů komise.