Tato diplomová práce se zabývá problematikou výuky výslovnosti v hodinách anglického jazyka na konkrétním gymnáziu se specifickým zaměřením na využití učebnice při výuce výslovnosti. Teoretická část se nejprve zabývá obecnou definicí anglické výslovnosti s hlavním cílem detailněji popsat výuku výslovnosti. Dále se teoretická část zabývá učebnicí, nejprve je teorie zaměřena obecně na jako materiální didaktický prostředek, poté je pozornost zaměřena na specifika cizojazyčné učebnice. Praktická část obsahuje případovou studii učitelů angličtiny vybraného gymnázia. Nejprve je zanalyzována učebnice, která je na gymnáziu používána, s cílem zhodnotit jaké příležitosti k osvojování výslovnosti jsou v učebnici nabízeny. Dále jsou realizované rozhovory s učiteli, kteří tuto učebnici používají s hlavním cílem zjištění toho, jak učitelé tuto učebnici hodnotí a jak ji používají při výuce výslovnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of teaching pronunciation in English lessons at a particular grammar school with a specific focus on the use of textbooks in teaching pronunciation. The theoretical part first comments on the general definition of English pronunciation with the main goal of describing pronunciation teaching. Furthermore, the theoretical part introduces the term 'textbook'. Firstly, the theory is focused generally on the textbook as a material didactic tool, then attention is then focused on the specifics of a foreign language textbook. The practical part contains a case study of English teachers at a selected grammar school. To begin with, the textbook that is used at the school is analysed with the aim of evaluating what opportunities for pronunciation teaching are offered in the textbook. Furthermore, interviews were conducted with teachers who use this textbook, with the main goal of finding out how teachers evaluate this textbook and how they use it in teaching pronunciation.
Pronunciation, English teaching, English pronunciation, pronunciation teaching, textbook, textbook evaluation
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou výuky výslovnosti v hodinách anglického jazyka na konkrétním gymnáziu se specifickým zaměřením na využití učebnice při výuce výslovnosti. Teoretická část se nejprve zabývá obecnou definicí anglické výslovnosti s hlavním cílem detailněji popsat výuku výslovnosti. Dále se teoretická část zabývá učebnicí, nejprve je teorie zaměřena obecně na jako materiální didaktický prostředek, poté je pozornost zaměřena na specifika cizojazyčné učebnice. Praktická část obsahuje případovou studii učitelů angličtiny vybraného gymnázia. Nejprve je zanalyzována učebnice, která je na gymnáziu používána, s cílem zhodnotit jaké příležitosti k osvojování výslovnosti jsou v učebnici nabízeny. Dále jsou realizované rozhovory s učiteli, kteří tuto učebnici používají s hlavním cílem zjištění toho, jak učitelé tuto učebnici hodnotí a jak ji používají při výuce výslovnosti.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the issue of teaching pronunciation in English lessons at a particular grammar school with a specific focus on the use of textbooks in teaching pronunciation. The theoretical part first comments on the general definition of English pronunciation with the main goal of describing pronunciation teaching. Furthermore, the theoretical part introduces the term 'textbook'. Firstly, the theory is focused generally on the textbook as a material didactic tool, then attention is then focused on the specifics of a foreign language textbook. The practical part contains a case study of English teachers at a selected grammar school. To begin with, the textbook that is used at the school is analysed with the aim of evaluating what opportunities for pronunciation teaching are offered in the textbook. Furthermore, interviews were conducted with teachers who use this textbook, with the main goal of finding out how teachers evaluate this textbook and how they use it in teaching pronunciation.
Pronunciation, English teaching, English pronunciation, pronunciation teaching, textbook, textbook evaluation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou výuky výslovnosti v hodinách anglického jazyka na gymnáziích. Diplomandka nejprve v teoretické části definuje komunikační kompetenci jako cíl cizojazyčné výuky. Dále bude diskutovat současné cíle výuky výslovnosti obecně, včetně výslovnostní normy, i ve vztahu k výuce angličtiny na základní škole v České republice. Teoretická část pak následně stručně představí systém anglické slovní zásoby a shrne současný pohled na výuku výslovnosti. V další části diplomandka uvede materiální i nemateriální didaktické prostředky vhodné pro výuku výslovnosti u žáků základních škol.
Praktická část bude obsahovat kolaborativní akční výzkum, který bude zkoumat efekt intervence, jejímž cílem bude posílení výuky výslovnosti ve výuce angličtiny. Ve vybrané třídě bude provedena diagnostika současného stavu (pozorování, rozhovor s učitelem a s žáky, analýza učebnice). Po uplynutí doby, kdy bude v hodinách aplikovaná daná intervence zahrnující konkrétní strategie, techniky a materiální didaktické prostředky, se změří efekt intervence (pozorování, rozhovor s učitelem a žáky, analýza materiálů). Měření ukáže, zda se výuka výslovnosti stala pravidelnou součástí výuky anglického jazyka, a i na fakt, zda se například proměnila skladba didaktických prostředků, či postoje učitele a žáků.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou výuky výslovnosti v hodinách anglického jazyka na gymnáziích. Diplomandka nejprve v teoretické části definuje komunikační kompetenci jako cíl cizojazyčné výuky. Dále bude diskutovat současné cíle výuky výslovnosti obecně, včetně výslovnostní normy, i ve vztahu k výuce angličtiny na základní škole v České republice. Teoretická část pak následně stručně představí systém anglické slovní zásoby a shrne současný pohled na výuku výslovnosti. V další části diplomandka uvede materiální i nemateriální didaktické prostředky vhodné pro výuku výslovnosti u žáků základních škol.
Praktická část bude obsahovat kolaborativní akční výzkum, který bude zkoumat efekt intervence, jejímž cílem bude posílení výuky výslovnosti ve výuce angličtiny. Ve vybrané třídě bude provedena diagnostika současného stavu (pozorování, rozhovor s učitelem a s žáky, analýza učebnice). Po uplynutí doby, kdy bude v hodinách aplikovaná daná intervence zahrnující konkrétní strategie, techniky a materiální didaktické prostředky, se změří efekt intervence (pozorování, rozhovor s učitelem a žáky, analýza materiálů). Měření ukáže, zda se výuka výslovnosti stala pravidelnou součástí výuky anglického jazyka, a i na fakt, zda se například proměnila skladba didaktických prostředků, či postoje učitele a žáků.
Seznam doporučené literatury
Celce-Murcia, Marianne, Donna M. Brinton, Janet M. Goodwin, and Barry Griner. 2014. Teaching Pronunciation: a Course Book and Reference Guide. Cambridge: Cambridge University Press.
Laroy, Clement. 2014. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.
Kelly, Gerald. 2000. How To Teach Pronunciation. Pearson Education Limited.
Jones, Rodney H. 1997. "Beyond ?listen and Repeat?: Pronunciation Teaching Materials and Theories of Second Language Acquisition." System 25 (1): 103-12.
Field, Kit. 2005. Issues in Modern Foreign Languages Teaching. London: RoutledgeFalmer.
Olson, Daniel J. 2014. "Phonetics and Technology in the Classroom: A Practical Approach to Using Speech Analysis Software in Second-language Pronunciation Instruction." Hispania 97 (1): 47-68.
Seznam doporučené literatury
Celce-Murcia, Marianne, Donna M. Brinton, Janet M. Goodwin, and Barry Griner. 2014. Teaching Pronunciation: a Course Book and Reference Guide. Cambridge: Cambridge University Press.
Laroy, Clement. 2014. Pronunciation. Oxford: Oxford University Press.
Kelly, Gerald. 2000. How To Teach Pronunciation. Pearson Education Limited.
Jones, Rodney H. 1997. "Beyond ?listen and Repeat?: Pronunciation Teaching Materials and Theories of Second Language Acquisition." System 25 (1): 103-12.
Field, Kit. 2005. Issues in Modern Foreign Languages Teaching. London: RoutledgeFalmer.
Olson, Daniel J. 2014. "Phonetics and Technology in the Classroom: A Practical Approach to Using Speech Analysis Software in Second-language Pronunciation Instruction." Hispania 97 (1): 47-68.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci a adekvátně reagovala na otázky komise a na otázky vznesené v posudcích. Vzhledem k výkonu u obhajoby se komise shodla na hodnocení C.