Práce se zabývá vlivem změny konstrukčních parametrů vozidla a dráhy na jízdní odpor z oblouku. Série simulací v prostředí Simpack sleduje pokles rychlosti vozidla při průjezdu obloukem, ze které se určí jízdní odpor, i veličiny charakterizující pohyb dvojkolí. Výsledek jízdního odporu se mj. porovnává s hodnotou "wear number", generovanou samotným simulačním programem. Pro možné porovnání vlivu jednotlivých parametrů se zavádí pojem regresní koeficient. Nechybí ani teoretická část rozboru jízdy dvojkolí obloukem, vzniku skluzových rychlostí a silového působení. Jsou zde uvedeny empirické vztahy, které se používají pro určení velikosti jízdního odporu, a přehled konstrukčních opatření vozidel vhodných pro jízdu oblouky malých poloměrů.
Anotace v angličtině
The work deals with the problem of how the vehicle and the track construction parameters changes influence the running resistance in curves. Sequence of simulations in the Simpack environment examines the decrease of the vehicle rapidity during the curve pass. The drop of the vehicle rapidity defines the running resistance and the other dimensions that characterise the axle and the wheels movement. The result of the resistance is compared with the wear number, that is generated by the simulation program. For the possible comparison of different parameters influence a regression coefficient has been applied. There is also a theoretical part of passing the curve analysis, skidding speed occurance and the force impact. There are empiric relations mentioned that are used to define running resistance. Also there is a summary of construction arrangements of the vehicles suitable for passing the small curves.
Klíčová slova
jízdní odpor z oblouku, simulace, Simpack, konstrukční parametry vozidla, regresní koeficient, wear number
Klíčová slova v angličtině
running resistence in a curve, simulation, Simpack, vehicle construction parameters, regression coefficient, wear number
Rozsah průvodní práce
79
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vlivem změny konstrukčních parametrů vozidla a dráhy na jízdní odpor z oblouku. Série simulací v prostředí Simpack sleduje pokles rychlosti vozidla při průjezdu obloukem, ze které se určí jízdní odpor, i veličiny charakterizující pohyb dvojkolí. Výsledek jízdního odporu se mj. porovnává s hodnotou "wear number", generovanou samotným simulačním programem. Pro možné porovnání vlivu jednotlivých parametrů se zavádí pojem regresní koeficient. Nechybí ani teoretická část rozboru jízdy dvojkolí obloukem, vzniku skluzových rychlostí a silového působení. Jsou zde uvedeny empirické vztahy, které se používají pro určení velikosti jízdního odporu, a přehled konstrukčních opatření vozidel vhodných pro jízdu oblouky malých poloměrů.
Anotace v angličtině
The work deals with the problem of how the vehicle and the track construction parameters changes influence the running resistance in curves. Sequence of simulations in the Simpack environment examines the decrease of the vehicle rapidity during the curve pass. The drop of the vehicle rapidity defines the running resistance and the other dimensions that characterise the axle and the wheels movement. The result of the resistance is compared with the wear number, that is generated by the simulation program. For the possible comparison of different parameters influence a regression coefficient has been applied. There is also a theoretical part of passing the curve analysis, skidding speed occurance and the force impact. There are empiric relations mentioned that are used to define running resistance. Also there is a summary of construction arrangements of the vehicles suitable for passing the small curves.
Klíčová slova
jízdní odpor z oblouku, simulace, Simpack, konstrukční parametry vozidla, regresní koeficient, wear number
Klíčová slova v angličtině
running resistence in a curve, simulation, Simpack, vehicle construction parameters, regression coefficient, wear number
Zásady pro vypracování
V klasické trakční mechanice je odpor z jízdy vozidla obloukem klasifikován jako jedna ze složek odporu traťového a je udáván v závislosti na poloměru traťového oblouku. Z podstaty problému však vyplývá, že tento jízdní odpor je ovlivněn také řadou dalších faktorů, ať už jde o konstrukční parametry vozidla nebo o provozní podmínky. Cílem této práce je provedení analýzy vlivu vybraných faktorů na velikost odporu z jízdy vozidla obloukem, a to s využitím simulačních výpočtů jízdy vozidla.
Vypracujte:
teoretický rozbor vzniku a působení odporu z jízdy vozidla obloukem koleje;
výpočtový model pro simulaci jízdy kolejového vozidla obloukem koleje;
návrh postupu pro hodnocení výsledků simulačních výpočtů za účelem stanovení odporu z jízdy vozidla obloukem koleje;
citlivostní analýzu vlivu vybraných faktorů na velikost odporu z jízdy vozidla obloukem koleje;
zhodnocení získaných výsledků.
Zásady pro vypracování
V klasické trakční mechanice je odpor z jízdy vozidla obloukem klasifikován jako jedna ze složek odporu traťového a je udáván v závislosti na poloměru traťového oblouku. Z podstaty problému však vyplývá, že tento jízdní odpor je ovlivněn také řadou dalších faktorů, ať už jde o konstrukční parametry vozidla nebo o provozní podmínky. Cílem této práce je provedení analýzy vlivu vybraných faktorů na velikost odporu z jízdy vozidla obloukem, a to s využitím simulačních výpočtů jízdy vozidla.
Vypracujte:
teoretický rozbor vzniku a působení odporu z jízdy vozidla obloukem koleje;
výpočtový model pro simulaci jízdy kolejového vozidla obloukem koleje;
návrh postupu pro hodnocení výsledků simulačních výpočtů za účelem stanovení odporu z jízdy vozidla obloukem koleje;
citlivostní analýzu vlivu vybraných faktorů na velikost odporu z jízdy vozidla obloukem koleje;
zhodnocení získaných výsledků.
Seznam doporučené literatury
[1] ZELENKA, J., MICHÁLEK, T.: Teorie vozidel. 1. vydání, 78 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-652-3.
[2] MICHÁLEK, T., ZELENKA, J.: Trakční mechanika. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2018. ISBN 978-80-7560-175-9.
[3] ROCHARD, B.P., SCHMID, F.: A review of methods to measure and calculate train resistances. In: Proc IMechE, Part F: J Rail and Rapid Transit 2000; 214: 185-199.
[4] LUKASZEWICZ, P.: Running resistance of ore trains in Sweden. In: IHHA Specialist Technical Session (STS), Kiruna, Sweden, 2007: 111-120.
[5] KRÁLÍK, M.: Hodnocení jízdních odporů kontejnerových vlaků. Bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2018.
[6] Uživatelská dokumentace k programovému systému SIMPACK.
Seznam doporučené literatury
[1] ZELENKA, J., MICHÁLEK, T.: Teorie vozidel. 1. vydání, 78 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-652-3.
[2] MICHÁLEK, T., ZELENKA, J.: Trakční mechanika. 1. vydání, 104 s. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2018. ISBN 978-80-7560-175-9.
[3] ROCHARD, B.P., SCHMID, F.: A review of methods to measure and calculate train resistances. In: Proc IMechE, Part F: J Rail and Rapid Transit 2000; 214: 185-199.
[4] LUKASZEWICZ, P.: Running resistance of ore trains in Sweden. In: IHHA Specialist Technical Session (STS), Kiruna, Sweden, 2007: 111-120.
[5] KRÁLÍK, M.: Hodnocení jízdních odporů kontejnerových vlaků. Bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2018.
[6] Uživatelská dokumentace k programovému systému SIMPACK.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přednesl obhajobu své diplomové práce ve vhodném rozsahu. Student zodpověděl otázky vedoucího i oponenta práce.
Zkušební komise měla další připomínky a dotazy k práci, na které student reagoval a odpovídal. Zkušební komise měla několik výhrad k prezentované práci, z čehož vylývá hodnocení obhajoby.