Práce je věnována jihoslovanské kinematografii 50. a 60. let 20. století. Představuje nejvýznamnější filmová díla a autory, kteří se svou tvorbou zapsali do filmových dějin. Téma je zaměřené především na oblast Chorvatska a Srbska, ale pojednává i o kinematografii makedonské, bosenské, černohorské a slovinské. Vymezené období je stěžejním pro jugoslávskou kinematografii a její produkci. Práce je stručným přehledem filmové produkce, režisérů a historie, která je nedílnou součástí při rozvoji jakéhokoliv druhu umění. Zabývá se partyzánským filmem, socialistickými a neorealistickými tendencemi, moderní novou vlnou, sociálním realismem a v neposlední řadě také tzv. černou vlnou.
Anotace v angličtině
The work is devoted to South Slavic cinematography of the 50s and 60s of the 20th century. It presents the most imporant film works and authors who have entered to the film history with their work. Main topic is focused on the area of Croatia and Serbia, but also discusses Macedonian, Bosnian, Montenegrin and Slovenian cinematography. The defined period is crucial for Yugoslav cinematography and its production. The work is a brief overview of film production, directors and history, which is an integral part of any kind of art. It deals with partisan film, socialist and neoreslist tendencies, modern new wave, social realism and, last but not least, with the so-called black wave.
Klíčová slova
kinematografie, Jugoslávie, 20. století, partyzáni, crni talas (černá vlna)
Klíčová slova v angličtině
cinematography, Yugoslavia, 20th century, Partisans, crni talas (black wave)
Rozsah průvodní práce
123 s. (264 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je věnována jihoslovanské kinematografii 50. a 60. let 20. století. Představuje nejvýznamnější filmová díla a autory, kteří se svou tvorbou zapsali do filmových dějin. Téma je zaměřené především na oblast Chorvatska a Srbska, ale pojednává i o kinematografii makedonské, bosenské, černohorské a slovinské. Vymezené období je stěžejním pro jugoslávskou kinematografii a její produkci. Práce je stručným přehledem filmové produkce, režisérů a historie, která je nedílnou součástí při rozvoji jakéhokoliv druhu umění. Zabývá se partyzánským filmem, socialistickými a neorealistickými tendencemi, moderní novou vlnou, sociálním realismem a v neposlední řadě také tzv. černou vlnou.
Anotace v angličtině
The work is devoted to South Slavic cinematography of the 50s and 60s of the 20th century. It presents the most imporant film works and authors who have entered to the film history with their work. Main topic is focused on the area of Croatia and Serbia, but also discusses Macedonian, Bosnian, Montenegrin and Slovenian cinematography. The defined period is crucial for Yugoslav cinematography and its production. The work is a brief overview of film production, directors and history, which is an integral part of any kind of art. It deals with partisan film, socialist and neoreslist tendencies, modern new wave, social realism and, last but not least, with the so-called black wave.
Klíčová slova
kinematografie, Jugoslávie, 20. století, partyzáni, crni talas (černá vlna)
Klíčová slova v angličtině
cinematography, Yugoslavia, 20th century, Partisans, crni talas (black wave)
Zásady pro vypracování
Práce představí nejdůležitější tvůrce a díla jihoslovanské kinematografie v 50. a 60. letech 20. století. Student/ka se zaměří na díla jazykově srbo-chorvatské, které představují hlavní proud jugoslávské kinematografie v tomto období. Ke zpracování tématu využije literaturu biografickou, autobiografickou a hlavní odborná díla a časopisy zaměřující se na filmovou produkci v socialistické Jugoslávii. Práce si všimne klasické jugoslávské filmové tvorby v 50. letech (socialistický realismus, neorealismus) a následně modernistických tendencí v jihoslovanském filmu v letech šedesátých (tzv. černá vlna, avantgarda). Vypracování tématu předpokládá studijní pobyty v Chorvatsku, příp. Srbsku s ohledem na dostupnost potřebné literatury.
Zásady pro vypracování
Práce představí nejdůležitější tvůrce a díla jihoslovanské kinematografie v 50. a 60. letech 20. století. Student/ka se zaměří na díla jazykově srbo-chorvatské, které představují hlavní proud jugoslávské kinematografie v tomto období. Ke zpracování tématu využije literaturu biografickou, autobiografickou a hlavní odborná díla a časopisy zaměřující se na filmovou produkci v socialistické Jugoslávii. Práce si všimne klasické jugoslávské filmové tvorby v 50. letech (socialistický realismus, neorealismus) a následně modernistických tendencí v jihoslovanském filmu v letech šedesátých (tzv. černá vlna, avantgarda). Vypracování tématu předpokládá studijní pobyty v Chorvatsku, příp. Srbsku s ohledem na dostupnost potřebné literatury.
Seznam doporučené literatury
GILIĆ, Nikica. Uvod u povijest hrvatskog igranog filma. Zagreb: Leykam international, 2010.
GOULDING, Daniel. Liberated Cinema: the Yugoslav Experience 1945-2001. Bloomington: Indiana University Press, 2002.
JAKIŠA, Miranda - GILIĆ, Nikica. Partisans in Yugoslavia: Literature, Film and Visual Culture. Bielefeld, 2015.
KOLEŠNIK, Liljana - PRELOG, Petar. Moderna umjetnost u Hrvatskoj 1898.-1975. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2012.
LEVI, Pavle. Disintegration in Frames: Aesthetics and Ideology in Yugoslav and Post-Yugoslav Cinema. Stanford University Press, 2017.
LIEM, Mira - LIEM, Antonin. The Most Important Art: Eastern European Film After 1945. University of California Press, 1977.
PETERLIĆ, Ante. Iz povijesti hrvatske filmologije i filma. Zagreb: Leykam international, 2012.
PETERLIĆ, Ante a kol. Ante Babaja. Zagreb: Nakladni zavod Globus, 2002.
POLIMAC, Nenad a kol. Branko Bauer. Zagreb: Cekade, 1985.
ŠKRABALO, Ivo. 101. godina filma u Hrvatskoj: 1896-1997: pregled povijesti hrvatske kinematografie. Zagreb: Nakladni zavod Globus, 1998.
ŠKRABALO, Ivo. Hrvatska filmska povijest ukratko (1896-2006). Zagreb: Hrvatski filmski savez, 2008.
ŠKRABALO, Ivo. Dvanaest filmskih portreta. Zagreb: V.B.Z. i Hrvatski filmski savez, 2006.
TURKOVIĆ, Hrvoje. Film: zabava, žanr, stil. Zagreb: Hrvatski filmski savez, 2004.
Seznam doporučené literatury
GILIĆ, Nikica. Uvod u povijest hrvatskog igranog filma. Zagreb: Leykam international, 2010.
GOULDING, Daniel. Liberated Cinema: the Yugoslav Experience 1945-2001. Bloomington: Indiana University Press, 2002.
JAKIŠA, Miranda - GILIĆ, Nikica. Partisans in Yugoslavia: Literature, Film and Visual Culture. Bielefeld, 2015.
KOLEŠNIK, Liljana - PRELOG, Petar. Moderna umjetnost u Hrvatskoj 1898.-1975. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2012.
LEVI, Pavle. Disintegration in Frames: Aesthetics and Ideology in Yugoslav and Post-Yugoslav Cinema. Stanford University Press, 2017.
LIEM, Mira - LIEM, Antonin. The Most Important Art: Eastern European Film After 1945. University of California Press, 1977.
PETERLIĆ, Ante. Iz povijesti hrvatske filmologije i filma. Zagreb: Leykam international, 2012.
PETERLIĆ, Ante a kol. Ante Babaja. Zagreb: Nakladni zavod Globus, 2002.
POLIMAC, Nenad a kol. Branko Bauer. Zagreb: Cekade, 1985.
ŠKRABALO, Ivo. 101. godina filma u Hrvatskoj: 1896-1997: pregled povijesti hrvatske kinematografie. Zagreb: Nakladni zavod Globus, 1998.
ŠKRABALO, Ivo. Hrvatska filmska povijest ukratko (1896-2006). Zagreb: Hrvatski filmski savez, 2008.
ŠKRABALO, Ivo. Dvanaest filmskih portreta. Zagreb: V.B.Z. i Hrvatski filmski savez, 2006.
TURKOVIĆ, Hrvoje. Film: zabava, žanr, stil. Zagreb: Hrvatski filmski savez, 2004.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Představení diplomové práce: cíle, prameny, metody
2. Posudky vedoucího práce a jejího oponenta
3. Reakce diplomantky
4. Závěrečná rozprava