Diplomová práce se zabývá vlivem pandemie Covid-19 na středoškolské studenty se specifickou poruchou učení. Nejprve přibližuje průběh počátku pandemie, poté se soustředí na historii specifických poruch učení a na cílovou skupinu práce, tedy na středoškolské studenty se specifickou poruchou učení. Popisuje problematiku samotných poruch učení, jejich příčiny, diagnostiku a reedukaci. Kvalitativní výzkum k této práci vychází ze skupinových rozhovorů se studenty středních školy, kteří mají alespoň jednu specifickou poruchu učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the impact of the Covid-19 pandemic on high school students with specific learning disabilities. First, it describes the course of the beginning of the pandemic, then it focuses on the history of specific learning disabilities and the target group of work, i.e. high school students with specific learning disabilities. It describes the issue of learning disabilities, their causes, diagnosis and reeducation. Qualitative research for this work is based on group interviews with high school students who have at least one specific learning disability.
Specific learning disabilities, high school student, Covid-19, pandemic, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyscalculia, dysmusia, dyspinxia, dyspraxia
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vlivem pandemie Covid-19 na středoškolské studenty se specifickou poruchou učení. Nejprve přibližuje průběh počátku pandemie, poté se soustředí na historii specifických poruch učení a na cílovou skupinu práce, tedy na středoškolské studenty se specifickou poruchou učení. Popisuje problematiku samotných poruch učení, jejich příčiny, diagnostiku a reedukaci. Kvalitativní výzkum k této práci vychází ze skupinových rozhovorů se studenty středních školy, kteří mají alespoň jednu specifickou poruchu učení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the impact of the Covid-19 pandemic on high school students with specific learning disabilities. First, it describes the course of the beginning of the pandemic, then it focuses on the history of specific learning disabilities and the target group of work, i.e. high school students with specific learning disabilities. It describes the issue of learning disabilities, their causes, diagnosis and reeducation. Qualitative research for this work is based on group interviews with high school students who have at least one specific learning disability.
Specific learning disabilities, high school student, Covid-19, pandemic, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, dyscalculia, dysmusia, dyspinxia, dyspraxia
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na aktuální téma – Vliv pandemie na středoškolské studenty maturitních oborů se specifickou poruchou učení. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou. V teoretické části budou vysvětleny základní pojmy – specifické poruchy učení (SPU), jejich příčiny a projevy, historický kontext SPU a diagnostika. Dalšími tématy bude popis cílové skupiny – středoškolských studentů a podoba distanční výuky. Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií metodou rozhovoru. Bude zjišťovat spokojenost s distanční výukou, její výhody či nevýhody a jaké rozdíly pociťují studenti v porovnání s prezenční výukou. Cílem diplomové práce bude popsat a zhodnotit aktuální podobu distanční výuky vzhledem k potřebám studentů se specifickými poruchami učení.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky zaměřena na aktuální téma – Vliv pandemie na středoškolské studenty maturitních oborů se specifickou poruchou učení. Práce bude rozdělena klasicky na teoretickou a praktickou. V teoretické části budou vysvětleny základní pojmy – specifické poruchy učení (SPU), jejich příčiny a projevy, historický kontext SPU a diagnostika. Dalšími tématy bude popis cílové skupiny – středoškolských studentů a podoba distanční výuky. Praktická část bude zpracována kvalitativní metodologií metodou rozhovoru. Bude zjišťovat spokojenost s distanční výukou, její výhody či nevýhody a jaké rozdíly pociťují studenti v porovnání s prezenční výukou. Cílem diplomové práce bude popsat a zhodnotit aktuální podobu distanční výuky vzhledem k potřebám studentů se specifickými poruchami učení.
Seznam doporučené literatury
DAVIS, Ronald D. a Eldon M. BRAUN. The gift of dyslexia: why some of the smartest people can't read-- and how they can learn. Updated; rev. and expanded; Updated Perigee trade pbk. ed. New York, N.Y.: Penguin Group, 2010. ISBN 0399535667.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-802-6209-829.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Vyd. 5. Praha: Portál, 2000. Speciální pedagogika. ISBN 80-7178-481-8.
Seznam doporučené literatury
DAVIS, Ronald D. a Eldon M. BRAUN. The gift of dyslexia: why some of the smartest people can't read-- and how they can learn. Updated; rev. and expanded; Updated Perigee trade pbk. ed. New York, N.Y.: Penguin Group, 2010. ISBN 0399535667.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-802-6209-829.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2.
POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4369-1.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Vyd. 5. Praha: Portál, 2000. Speciální pedagogika. ISBN 80-7178-481-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka přistoupila k obhajobě dipl. práce připravená. Reagovala aktivně na otázky členů komise, odpověděla na otázky vedoucího práce i oponenta z posudků.