Diplomová práce se zabývá problematikou reedukace žáka s narušenou komunikační schopností.
Teoretická část práce se věnuje narušené komunikační schopnosti, zejména pak charakteristice narušené komunikační schopnosti, klasifikaci narušené komunikační schopnosti a průběhu reedukace dětí s narušenou komunikační schopnosti. Dále se práce věnuje řeči a komunikaci, rodině s dítětem s narušenou komunikační schopností a v neposlední řadě logopedické diagnostice, terapii a prevenci.
Praktická část je zaměřena na výzkum, který byl realizovaný v Základní škole a Praktické škole SVÍTÁNÍ, o.p.s., konkrétně v logopedických třídách. V praktické části je využita kvalitativní výzkumná strategie. Konkrétně je využita technika zúčastněného pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů organizace. Hlavní cílem praktické části je zjistit, jakým způsobem probíhá v logopedických třídách Základní školy a Praktické školy SVÍTÁNÍ o.p.s. vyučování a jak toto vyučování přispívá k reedukaci narušené komunikační schopnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of reeducation of a pupil Impaired communication skills.
The theoretical part of the thesis deals with Impaired communication skills, especially the characteristics of Impaired communication skills, classification of Impaired communication skills and reeducation of children with Impaired communication skills. The work also deals with speech and communication, a family with a child with Impaired communication skills and, last but not least, speech therapy diagnostics, therapy and prevention.
The practical part is focused on research, which was carried out in the Primary School and the Practical School SVÍTÁNÍ, specifically in speech therapy classes. The practical part uses a qualitative research stratégy. Specifically, the technique of participatory observation, a semi-structured interview and an analysis of the organization´s documents is used. The main goals of the practical part are to find out how the speech therapy classes of the Primary School and the Practical School SVÍTÁNÍ are organised, and how these classes can contribute to reeducation of Impaired communication skills.
Impaired communication skills, pupil, reeducation, speech therapy, diagnostics, therapy
Rozsah průvodní práce
72 s. (127 845 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou reedukace žáka s narušenou komunikační schopností.
Teoretická část práce se věnuje narušené komunikační schopnosti, zejména pak charakteristice narušené komunikační schopnosti, klasifikaci narušené komunikační schopnosti a průběhu reedukace dětí s narušenou komunikační schopnosti. Dále se práce věnuje řeči a komunikaci, rodině s dítětem s narušenou komunikační schopností a v neposlední řadě logopedické diagnostice, terapii a prevenci.
Praktická část je zaměřena na výzkum, který byl realizovaný v Základní škole a Praktické škole SVÍTÁNÍ, o.p.s., konkrétně v logopedických třídách. V praktické části je využita kvalitativní výzkumná strategie. Konkrétně je využita technika zúčastněného pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy dokumentů organizace. Hlavní cílem praktické části je zjistit, jakým způsobem probíhá v logopedických třídách Základní školy a Praktické školy SVÍTÁNÍ o.p.s. vyučování a jak toto vyučování přispívá k reedukaci narušené komunikační schopnosti.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of reeducation of a pupil Impaired communication skills.
The theoretical part of the thesis deals with Impaired communication skills, especially the characteristics of Impaired communication skills, classification of Impaired communication skills and reeducation of children with Impaired communication skills. The work also deals with speech and communication, a family with a child with Impaired communication skills and, last but not least, speech therapy diagnostics, therapy and prevention.
The practical part is focused on research, which was carried out in the Primary School and the Practical School SVÍTÁNÍ, specifically in speech therapy classes. The practical part uses a qualitative research stratégy. Specifically, the technique of participatory observation, a semi-structured interview and an analysis of the organization´s documents is used. The main goals of the practical part are to find out how the speech therapy classes of the Primary School and the Practical School SVÍTÁNÍ are organised, and how these classes can contribute to reeducation of Impaired communication skills.
Impaired communication skills, pupil, reeducation, speech therapy, diagnostics, therapy
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou reedukace žáka s narušenou komunikační schopností. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude zaměřena na základní východiska problematiky narušené komunikační schopnosti, cílovou skupinu a reedukaci.
Praktická část bude zaměřena na výzkum, který bude realizovaný v Základní škole a Praktické škole SVÍTÁNÍ, o.p.s. a bude zde využita kvalitativní výzkumná strategie. Bude využita technika analýzy dokumentů organizace, zúčastněného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Polostrukturované rozhovory budou realizovány s pracovníky organizace v počtu přibližně pěti respondentů. Cílem bude zjistit, jakým způsobem probíhá ve zvolené organizaci reedukace žáků s narušenou komunikační schopností.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou reedukace žáka s narušenou komunikační schopností. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude zaměřena na základní východiska problematiky narušené komunikační schopnosti, cílovou skupinu a reedukaci.
Praktická část bude zaměřena na výzkum, který bude realizovaný v Základní škole a Praktické škole SVÍTÁNÍ, o.p.s. a bude zde využita kvalitativní výzkumná strategie. Bude využita technika analýzy dokumentů organizace, zúčastněného pozorování a polostrukturovaného rozhovoru. Polostrukturované rozhovory budou realizovány s pracovníky organizace v počtu přibližně pěti respondentů. Cílem bude zjistit, jakým způsobem probíhá ve zvolené organizaci reedukace žáků s narušenou komunikační schopností.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Narušení komunikační schopnosti, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka, RŮŽIČKOVÁ Kamila, AZATYAN Tereza, KAFYAN Ella, ed. Current topics in Czech and Armenian special pedagogical theory and practice. Pardubice: University of Pardubice, 2019. ISBN 978-80-7560-181-0.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Narušení komunikační schopnosti, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
ŠÁNDOROVÁ, Zdenka, RŮŽIČKOVÁ Kamila, AZATYAN Tereza, KAFYAN Ella, ed. Current topics in Czech and Armenian special pedagogical theory and practice. Pardubice: University of Pardubice, 2019. ISBN 978-80-7560-181-0.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou závěrečnou práci, její cíle, metodologii a závěry. Reagovala na otázky členů komise a dotazy z posudků.