Diplomová práce si klade za cíl zmapovat proces převýchovy probíhající ve výchovných ústavech. Práce se bude zabývat prostředky tohoto procesu a jeho následnou efektivitou. V teoretické části bude popsána institucionální výchova jako celek, nadále zde budou popsány jednotlivé typy a druhy zařízení. Část teoretická bude zaměřena také na historický vývoj institucionální výchovy v českých zemích. V návaznosti na institucionální výchovný proces zde budou popsány náležitosti spojené s chodem výchovného ústavu, tedy důležitost a náplň práce jednotlivých pracovníků, spolupráce výchovného ústavu s dalšími orgány a v neposlední řadě legislativní ukotvení v této oblasti. Výzkumné šetření bude prováděno kvantitativně. Metodou sběru dat bude dotazníkové šetření. Výzkumným vzorkem, v důsledku zkoumání rozsahu efektivity tohoto procesu budou umístění mladí dospělí a odborní pracovníci jednotlivých výchovných ústavů a pomáhajících profesí. Cílem výzkumu bude, za pomocí dotazníků, analyzovat a zmapovat výsledek procesu převýchovného působení a jeho efektivitu ve výchovných ústavech z pohledu umístěných mladých dospělých a odborných pracovníků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aims to map the process of re-education that takes place in youth detention centre. The thesis is going to discuss the means of this process and its consequent effectiveness. The theoretical part should describe institutional upbringing as a unit. Later, individual types of institutions should be discussed as well. The theoretical part should also cover the historical development of the institutional upbringing in the Czech lands. In connection to the institutional upbringing, there will be a description of necessities that are associated with the running of the youth detention centre, such as the importance and job requirements of individual employees, cooperation between youth detention centres and other spheres. Lastly, the legislation dealing with the issue should be pres ed as well. The research of the diploma thesis should be quantitative one. In addition, the methodology of data collection should be based on questionnaires. The research sample, i.e. young adults and professional staff of individual institutions, will be placed in educational institutions for the purpose of researching the effectiveness of this process. The aim of the research is to analyse and to map the result of re-education and its effectiveness in youth detention centres from the perspective of young adults and professionals.
Klíčová slova
mladý dospělý, převýchovný proces, výchovný ústav, efektivita, odborný pracovník
Klíčová slova v angličtině
young adult, the re-education process, youth detention centre, effectiveness, professionalss
Rozsah průvodní práce
100 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat proces převýchovy probíhající ve výchovných ústavech. Práce se bude zabývat prostředky tohoto procesu a jeho následnou efektivitou. V teoretické části bude popsána institucionální výchova jako celek, nadále zde budou popsány jednotlivé typy a druhy zařízení. Část teoretická bude zaměřena také na historický vývoj institucionální výchovy v českých zemích. V návaznosti na institucionální výchovný proces zde budou popsány náležitosti spojené s chodem výchovného ústavu, tedy důležitost a náplň práce jednotlivých pracovníků, spolupráce výchovného ústavu s dalšími orgány a v neposlední řadě legislativní ukotvení v této oblasti. Výzkumné šetření bude prováděno kvantitativně. Metodou sběru dat bude dotazníkové šetření. Výzkumným vzorkem, v důsledku zkoumání rozsahu efektivity tohoto procesu budou umístění mladí dospělí a odborní pracovníci jednotlivých výchovných ústavů a pomáhajících profesí. Cílem výzkumu bude, za pomocí dotazníků, analyzovat a zmapovat výsledek procesu převýchovného působení a jeho efektivitu ve výchovných ústavech z pohledu umístěných mladých dospělých a odborných pracovníků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis aims to map the process of re-education that takes place in youth detention centre. The thesis is going to discuss the means of this process and its consequent effectiveness. The theoretical part should describe institutional upbringing as a unit. Later, individual types of institutions should be discussed as well. The theoretical part should also cover the historical development of the institutional upbringing in the Czech lands. In connection to the institutional upbringing, there will be a description of necessities that are associated with the running of the youth detention centre, such as the importance and job requirements of individual employees, cooperation between youth detention centres and other spheres. Lastly, the legislation dealing with the issue should be pres ed as well. The research of the diploma thesis should be quantitative one. In addition, the methodology of data collection should be based on questionnaires. The research sample, i.e. young adults and professional staff of individual institutions, will be placed in educational institutions for the purpose of researching the effectiveness of this process. The aim of the research is to analyse and to map the result of re-education and its effectiveness in youth detention centres from the perspective of young adults and professionals.
Klíčová slova
mladý dospělý, převýchovný proces, výchovný ústav, efektivita, odborný pracovník
Klíčová slova v angličtině
young adult, the re-education process, youth detention centre, effectiveness, professionalss
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat proces převýchovy probíhající ve výchovných ústavech. Práce se bude zabývat prostředky tohoto procesu a jeho následnou efektivitou. V teoretické části bude popsána institucionální výchova jako celek, nadále zde budou popsány jednotlivé typy a druhy zařízení. Část teoretická bude zaměřena také na historický vývoj institucionální výchovy v českých zemích. V návaznosti na institucionální výchovný proces zde budou popsány náležitosti spojené s chodem výchovného ústavu, tedy důležitost a náplň práce jednotlivých pracovníků, spolupráce výchovného ústavu s dalšími orgány a v neposlední řadě legislativní ukotvení v této oblasti. Výzkumné šetření bude prováděno kvantitativně. Metodou sběru dat bude dotazníkové šetření. Výzkumným vzorkem, v důsledku zkoumání rozsahu efektivity tohoto procesu budou umístění mladí dospělí a odborní pracovníci jednotlivých výchovných ústavů a pomáhajících profesí. Cílem výzkumu bude, za pomocí dotazníků zmapovat výsledek procesu převýchovného působení ve výchovných ústavech z pohledu umístěných mladých dospělých a odborných pracovníků.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat proces převýchovy probíhající ve výchovných ústavech. Práce se bude zabývat prostředky tohoto procesu a jeho následnou efektivitou. V teoretické části bude popsána institucionální výchova jako celek, nadále zde budou popsány jednotlivé typy a druhy zařízení. Část teoretická bude zaměřena také na historický vývoj institucionální výchovy v českých zemích. V návaznosti na institucionální výchovný proces zde budou popsány náležitosti spojené s chodem výchovného ústavu, tedy důležitost a náplň práce jednotlivých pracovníků, spolupráce výchovného ústavu s dalšími orgány a v neposlední řadě legislativní ukotvení v této oblasti. Výzkumné šetření bude prováděno kvantitativně. Metodou sběru dat bude dotazníkové šetření. Výzkumným vzorkem, v důsledku zkoumání rozsahu efektivity tohoto procesu budou umístění mladí dospělí a odborní pracovníci jednotlivých výchovných ústavů a pomáhajících profesí. Cílem výzkumu bude, za pomocí dotazníků zmapovat výsledek procesu převýchovného působení ve výchovných ústavech z pohledu umístěných mladých dospělých a odborných pracovníků.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MILLIGAN, I. Residential care is not social work!Social Work Education: The International Journal, Vol. 17. NO.3. 1998. ISSN 0261-5479
SLOMEK, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. 3. vyd. Praha: SPN, 1977.
STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.
ŠKOVIERA A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVANCAR, Z. a BURIANOVÁ J. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: SPN, 1993.
VOCILKA, M. Výchovné ústavy. MŠMT. Praha, 2001.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MILLIGAN, I. Residential care is not social work!Social Work Education: The International Journal, Vol. 17. NO.3. 1998. ISSN 0261-5479
SLOMEK, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.
SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. 3. vyd. Praha: SPN, 1977.
STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-61-3.
ŠKOVIERA A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5.
ŠVANCAR, Z. a BURIANOVÁ J. Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: SPN, 1993.
VOCILKA, M. Výchovné ústavy. MŠMT. Praha, 2001.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou závěrečnou práci, její cíle, metody a závěry. Reagovala na dotazy komise a uznala připomínky v posudcích.