Tato diplomová práce se zabývá portfoliem, nástrojem pro rozvoj sebehodnocení žáků, v hodinách anglického jazyka. Teoretická část se zaměřuje na představení potřebných pojmů, jako je hodnocení a evaluace, sebehodnocení, portfolio v kontextu všeobecného vzdělávání i výuky anglického jazyka. Dále práce předkládá kritický vhled do těchto pojmů. Praktická část představuje akční výzkum, jehož cílem je začlenit Evropské jazykové portfolio do výuky anglického jazyka na druhém stupni základní školy a celý tento proces detailně popsat z pohledu učitele.
Anotace v angličtině
This diploma thesis explores the portfolio, a tool for developing learner self-assessment, in English language classes. The theoretical part focuses on the introduction of necessary terms such as assessment and evaluation, self-assessment, portfolio in the context of both general education and English language teaching. Furthermore, the thesis proposes a critical insight on these terms. The practical part presents an action research with the aim to incorporate the European Language Portfolio into a lower-secondary English classroom and to describe the whole process in detail from a teacher's perspective
Klíčová slova
Evropské jazykové portfolio, portfolio, sebehodnocení, zvědomování sebehodnocení, krátkodobé cíle, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
European Language Portfolio, portfolio, self-assessment, self-assessment awareness, short-term aims, action research
Rozsah průvodní práce
115 s. (148 423 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá portfoliem, nástrojem pro rozvoj sebehodnocení žáků, v hodinách anglického jazyka. Teoretická část se zaměřuje na představení potřebných pojmů, jako je hodnocení a evaluace, sebehodnocení, portfolio v kontextu všeobecného vzdělávání i výuky anglického jazyka. Dále práce předkládá kritický vhled do těchto pojmů. Praktická část představuje akční výzkum, jehož cílem je začlenit Evropské jazykové portfolio do výuky anglického jazyka na druhém stupni základní školy a celý tento proces detailně popsat z pohledu učitele.
Anotace v angličtině
This diploma thesis explores the portfolio, a tool for developing learner self-assessment, in English language classes. The theoretical part focuses on the introduction of necessary terms such as assessment and evaluation, self-assessment, portfolio in the context of both general education and English language teaching. Furthermore, the thesis proposes a critical insight on these terms. The practical part presents an action research with the aim to incorporate the European Language Portfolio into a lower-secondary English classroom and to describe the whole process in detail from a teacher's perspective
Klíčová slova
Evropské jazykové portfolio, portfolio, sebehodnocení, zvědomování sebehodnocení, krátkodobé cíle, akční výzkum
Klíčová slova v angličtině
European Language Portfolio, portfolio, self-assessment, self-assessment awareness, short-term aims, action research
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat problematikou sebehodnocení žáků v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části nejprve zasadí zkoumanou problematiku do širšího kontextu výuky anglického jazyka na základním stupni vzdělávání. Dále diplomantka představí historii a současnost Evropského jazykového portfolia, tj. specifického sebehodnotícího nástroje pro podporu učení se cizím jazykům včetně anglického. Následně bude diskutovat konkrétní strategie a techniky zavádějící Evropské jazykové portfolio do výuky anglického jazyka na 2. stupni základní školy.
V rámci empirické části diplomantka realizuje akční výzkum v jedné třídě vybrané základní školy, jejímž cílem bude zavést Evropské jazykové portfolio do výuky angličtiny. Diplomantka připraví a implementuje akční plán, jehož efektivitu následně vyhodnotí.
Zásady pro vypracování
Diplomantka se ve své práci bude zabývat problematikou sebehodnocení žáků v hodinách anglického jazyka na druhém stupni základní školy. V teoretické části nejprve zasadí zkoumanou problematiku do širšího kontextu výuky anglického jazyka na základním stupni vzdělávání. Dále diplomantka představí historii a současnost Evropského jazykového portfolia, tj. specifického sebehodnotícího nástroje pro podporu učení se cizím jazykům včetně anglického. Následně bude diskutovat konkrétní strategie a techniky zavádějící Evropské jazykové portfolio do výuky anglického jazyka na 2. stupni základní školy.
V rámci empirické části diplomantka realizuje akční výzkum v jedné třídě vybrané základní školy, jejímž cílem bude zavést Evropské jazykové portfolio do výuky angličtiny. Diplomantka připraví a implementuje akční plán, jehož efektivitu následně vyhodnotí.
Seznam doporučené literatury
Bohuslavová, Libuše, Věra Janíková, and Jana Táborská. 2007. Evropské jazykové portfolio: European Language Portfolio = Europäisches Sprachenportfolio = Portfolio Européen De Langues. Praha: Klett.
Brown, H. Douglas, and Priyanvada Abeywickrama. 2010. Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Second edition. White Plains, NY: Pearson.
Brychová, Alice, Věra Janíková, and Kamila Sladkovská. 2012. Evropské jazykové portfolio v praxi. 1. vydání. Praha: NÚV
Creswell, John W. 2013. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Delhi, India: PHI Learning Private Limited.
Dörnyei, Z. 2007. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Fisher, Robert. 2004. Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Pedagogická Praxe. Praha: Portál.
Greger, David, Jaroslava Simonová, Martin Chvál and Jana Straková ed. 2020. Když výzkum mění praxi: deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Hansen Čechová, Barbara. 2009. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.
Kolář, Zdeněk, and Renata Šikulová. 2009. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Pedagogika. Praha: Grada.
Little, D. (2008). Preparing teachers to use the European Language Portfolio: Arguments, materials and resources. Graz: European Centre for Modern Languages.
Little, D., Goullier, Hughes, G. 2011. THE EUROPEAN LANGUAGE PORTFOLIO: THE STORY SO FAR (1991–2011). Council of Europe. Retrieved from https://rm.coe.int/16804595a7
Little, D., and Perclová, R. 2001. The European Language Portfolio: a guide for teachers and teacher trainers. Strasbourg: Council of Europe
Maňák, Josef, and Vlastimil Švec. 2004. Cesty pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 1. Brno: Paido.
Perclová, Radka. 2001. Evropské jazykové portfolio: Pro žáky a žákyně ve věku 11-15 Let v České republice. Praha: Fortuna.
Píšová, Michaela. 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Richterová, Bohdana, Alena Seberová, Hana Kubíčková, Ondřej Sekera, Hana Cisovská, and Žaneta Šimlová. 2020. Akční výzkum v teorii a praxi. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Slavík, Jan. 1999. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. Pedagogická Praxe. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bohuslavová, Libuše, Věra Janíková, and Jana Táborská. 2007. Evropské jazykové portfolio: European Language Portfolio = Europäisches Sprachenportfolio = Portfolio Européen De Langues. Praha: Klett.
Brown, H. Douglas, and Priyanvada Abeywickrama. 2010. Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Second edition. White Plains, NY: Pearson.
Brychová, Alice, Věra Janíková, and Kamila Sladkovská. 2012. Evropské jazykové portfolio v praxi. 1. vydání. Praha: NÚV
Creswell, John W. 2013. Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Delhi, India: PHI Learning Private Limited.
Dörnyei, Z. 2007. Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Fisher, Robert. 2004. Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování. 2. vyd. Pedagogická Praxe. Praha: Portál.
Greger, David, Jaroslava Simonová, Martin Chvál and Jana Straková ed. 2020. Když výzkum mění praxi: deset příběhů učitelů a akademiků zapojených do akčního výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Hansen Čechová, Barbara. 2009. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.
Kolář, Zdeněk, and Renata Šikulová. 2009. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Pedagogika. Praha: Grada.
Little, D. (2008). Preparing teachers to use the European Language Portfolio: Arguments, materials and resources. Graz: European Centre for Modern Languages.
Little, D., Goullier, Hughes, G. 2011. THE EUROPEAN LANGUAGE PORTFOLIO: THE STORY SO FAR (1991–2011). Council of Europe. Retrieved from https://rm.coe.int/16804595a7
Little, D., and Perclová, R. 2001. The European Language Portfolio: a guide for teachers and teacher trainers. Strasbourg: Council of Europe
Maňák, Josef, and Vlastimil Švec. 2004. Cesty pedagogického výzkumu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 1. Brno: Paido.
Perclová, Radka. 2001. Evropské jazykové portfolio: Pro žáky a žákyně ve věku 11-15 Let v České republice. Praha: Fortuna.
Píšová, Michaela. 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Richterová, Bohdana, Alena Seberová, Hana Kubíčková, Ondřej Sekera, Hana Cisovská, and Žaneta Šimlová. 2020. Akční výzkum v teorii a praxi. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Slavík, Jan. 1999. Hodnocení v současné škole: Východiska a nové metody pro praxi. Pedagogická Praxe. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka krátce představila svoji práci a odpověděla na otázky v posudcích. Její vystoupení bylo na vysoké odborné a jazykové úrovni. Komise se přiklonila k hodnocení A.