V teto bakalarske praci je predstavena problematika rozvoje recove dovednosti cetni s porozumenim u zaku s dyslexii v hodinach anglickeho jazyka. Teoreticka cast pojednava o dyslexii, jejich znacich a zacich trpicich dyslexii. Dale se v ni objevuje problematika cteni s porozumenim v anglickem jazyce a zpusoby jeho vyucovani. V posledni casti je rozebrana ucebnice jako didakticky prostredek a zpusoby jeji evaluace. Prakticka cast se sklada z hodnoceni jednotlivych cviceni na cteni s porozumenim v ucebnici More 2, druha edice. Na zaklade informaci v teoreticke casti, byla vytvorena hodnotici kriteria, ktera urcuji jeji vhodnost pro vyucovani cteni s porozumenim zaky s dyslexii. Na konci prakticke casti se objevuji tri z hodnocenych cviceni s navrhem jejich mozne modifikace tak, aby splnovaly dane naroky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the problematics of the development of reading comprehension and how pupils with dyslexia are being addressed during the process in the classroom. The theoretical part elaborates on dyslexia, its features, and dyslexic learners. It also introduces reading comprehension as a skill, its context in the English language, and approaches of how it should be taught. The final part of the theoretical part discusses the problematic of textbook and its evaluation. The objective of the practical part is to create a checklist of criteria, based on the theoretical part, and evaluate the reading comprehension exercises in the textbook More 2, second edition. Based on the criteria, its suitability for teaching reading comprehension to pupils with dyslexia will be judged. In the final part of the practical section of the thesis, there are proposed possible modifications of three of the evaluated exercises.
Klíčová slova
Dyslexie, cteni s porozumenim, ucebnice, hodnoceni, cviceni pro cteni s porozumenim, seznam kriterii
V teto bakalarske praci je predstavena problematika rozvoje recove dovednosti cetni s porozumenim u zaku s dyslexii v hodinach anglickeho jazyka. Teoreticka cast pojednava o dyslexii, jejich znacich a zacich trpicich dyslexii. Dale se v ni objevuje problematika cteni s porozumenim v anglickem jazyce a zpusoby jeho vyucovani. V posledni casti je rozebrana ucebnice jako didakticky prostredek a zpusoby jeji evaluace. Prakticka cast se sklada z hodnoceni jednotlivych cviceni na cteni s porozumenim v ucebnici More 2, druha edice. Na zaklade informaci v teoreticke casti, byla vytvorena hodnotici kriteria, ktera urcuji jeji vhodnost pro vyucovani cteni s porozumenim zaky s dyslexii. Na konci prakticke casti se objevuji tri z hodnocenych cviceni s navrhem jejich mozne modifikace tak, aby splnovaly dane naroky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the problematics of the development of reading comprehension and how pupils with dyslexia are being addressed during the process in the classroom. The theoretical part elaborates on dyslexia, its features, and dyslexic learners. It also introduces reading comprehension as a skill, its context in the English language, and approaches of how it should be taught. The final part of the theoretical part discusses the problematic of textbook and its evaluation. The objective of the practical part is to create a checklist of criteria, based on the theoretical part, and evaluate the reading comprehension exercises in the textbook More 2, second edition. Based on the criteria, its suitability for teaching reading comprehension to pupils with dyslexia will be judged. In the final part of the practical section of the thesis, there are proposed possible modifications of three of the evaluated exercises.
Klíčová slova
Dyslexie, cteni s porozumenim, ucebnice, hodnoceni, cviceni pro cteni s porozumenim, seznam kriterii
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou rozvoje řečové dovednosti čtení s porozuměním u žáků s dyslexií. V teoretické části představí charakteristiky a potřeby žáka s dyslexií, definuje řečovou dovednost čtení s porozuměním a zasadí ji do širšího kontextu na základě relevantních dokumentů, a také bude prezentovat způsoby jejího rozvoje ve vztahu k vybrané skupině žáků. V závěru teoretické části představí učebnici jako didaktický prostředek a rozebere způsoby jejich analýzy a evaluace. V praktické části studentka ohodnotí aktivity rozvíjející čtení s porozuměním ve vztahu k žákům s dyslexií ve vybrané učebnici anglického jazyka, a to na základě vydefinovaných kritérií vyplývajících z teoretické části.
Zásady pro vypracování
Studentka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou rozvoje řečové dovednosti čtení s porozuměním u žáků s dyslexií. V teoretické části představí charakteristiky a potřeby žáka s dyslexií, definuje řečovou dovednost čtení s porozuměním a zasadí ji do širšího kontextu na základě relevantních dokumentů, a také bude prezentovat způsoby jejího rozvoje ve vztahu k vybrané skupině žáků. V závěru teoretické části představí učebnici jako didaktický prostředek a rozebere způsoby jejich analýzy a evaluace. V praktické části studentka ohodnotí aktivity rozvíjející čtení s porozuměním ve vztahu k žákům s dyslexií ve vybrané učebnici anglického jazyka, a to na základě vydefinovaných kritérií vyplývajících z teoretické části.
Seznam doporučené literatury
Gavora, Peter. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Kasíková, Hana, Straková Jana. 2011. Diverzita a diferenciace v základním vzdělání. Praha: Karolinium.
Kasíková, Hana, Valenta, Josef. 1994. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace a kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
Pechancová, Blanka, Smrčková, Andrea. 1998. Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny. (Metodická příručka a pracovní listy). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Smith, J. Colin, Laslett, Robert. 1992. Effective Classroom Management: A Teacher’s guide. London: Routledge.
Štigutová, Marta. Výuka angličtiny u dětí s dyslexií. 2002. Ostrava: Ostravská univerzita.
Tomlinson, A. Carol. 1999. The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. Alexandria, VA, USA: ASCD
Weiner, Maryellen. 2013. Learner-Centered Teaching: Five Key Changes to Practice. John Wiley & Sons.
Zelinková, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 2005. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Seznam doporučené literatury
Gavora, Peter. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Kasíková, Hana, Straková Jana. 2011. Diverzita a diferenciace v základním vzdělání. Praha: Karolinium.
Kasíková, Hana, Valenta, Josef. 1994. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace a kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku.
Pechancová, Blanka, Smrčková, Andrea. 1998. Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny. (Metodická příručka a pracovní listy). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Smith, J. Colin, Laslett, Robert. 1992. Effective Classroom Management: A Teacher’s guide. London: Routledge.
Štigutová, Marta. Výuka angličtiny u dětí s dyslexií. 2002. Ostrava: Ostravská univerzita.
Tomlinson, A. Carol. 1999. The Differentiated Classroom: Responding to the Needs of All Learners. Alexandria, VA, USA: ASCD
Weiner, Maryellen. 2013. Learner-Centered Teaching: Five Key Changes to Practice. John Wiley & Sons.
Zelinková, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. 2005. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svoji práci a vyjádřila se k otázkám v posudcích. Diskutovala s komisí na vysoké odborné i jazykové úrovni, komise se přiklonila k hodnocení B.