Ve 21. století již nikdo nemůže popřít význam informačních a komunikačních technologií téměř ve všech aspektech každodenního života, včetně toho, jak pracujeme, nakupujeme, komunikujeme, a dokonce i to, jak vzděláváme sami sebe i mladší generace. Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje řečových dovedností ve výuce anglického jazyka pro studenty středních škol v konceptu blended learning. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy blended learning, komunikativní kompetence, mluvení a ICT. Dále je využívání ICT ve vzdělávání zasazeno do kontextu Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
V praktické části práce je popsán proces plánování hodiny anglického jazyka. Plány vyučovacích hodin včetně aktivit zaměřených na mluvení, při kterých jsou využívány komponenty ICT, jsou uvedeny v přílohách.
Anotace v angličtině
Living in the 21st century, nobody can deny the importance of information and communication technology in almost all aspects of daily life including the way we work, shop, communicate and even educate ourselves as well as the younger generations. This bachelor thesis deals with the opportunities for the development of speaking skills in English language teaching for secondary school students in the concept of blended learning. In the theoretical part, the key
terms blended learning, communicative competence, speaking, and ICT are defined. The use of ICT in education is then put into the context of the Strategy for the Education Policy of The Czech Republic up to 2030+. In the practical part of the thesis, the process of planning an English lesson is described. The lesson plans including speaking activities during which ICT is used can be found in the appendices.
Klíčová slova
kombinovaná výuka, komunikativní kompetence, řečová dovednost mluvení, informační a komunikační technologie
Ve 21. století již nikdo nemůže popřít význam informačních a komunikačních technologií téměř ve všech aspektech každodenního života, včetně toho, jak pracujeme, nakupujeme, komunikujeme, a dokonce i to, jak vzděláváme sami sebe i mladší generace. Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi rozvoje řečových dovedností ve výuce anglického jazyka pro studenty středních škol v konceptu blended learning. V teoretické části jsou vymezeny klíčové pojmy blended learning, komunikativní kompetence, mluvení a ICT. Dále je využívání ICT ve vzdělávání zasazeno do kontextu Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
V praktické části práce je popsán proces plánování hodiny anglického jazyka. Plány vyučovacích hodin včetně aktivit zaměřených na mluvení, při kterých jsou využívány komponenty ICT, jsou uvedeny v přílohách.
Anotace v angličtině
Living in the 21st century, nobody can deny the importance of information and communication technology in almost all aspects of daily life including the way we work, shop, communicate and even educate ourselves as well as the younger generations. This bachelor thesis deals with the opportunities for the development of speaking skills in English language teaching for secondary school students in the concept of blended learning. In the theoretical part, the key
terms blended learning, communicative competence, speaking, and ICT are defined. The use of ICT in education is then put into the context of the Strategy for the Education Policy of The Czech Republic up to 2030+. In the practical part of the thesis, the process of planning an English lesson is described. The lesson plans including speaking activities during which ICT is used can be found in the appendices.
Klíčová slova
kombinovaná výuka, komunikativní kompetence, řečová dovednost mluvení, informační a komunikační technologie
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat příležitosti a podmínky rozvoje řečové dovednosti mluvení ve výuce anglického jazyka u žáků střední školy v konceptu tzv. blended learning. V teoretické části práce nejprve studentka bude definovat blended learning ve výuce anglického jazyka. Dále vymezí pojem řečové dovednosti mluvení a bude diskutovat možnosti a příležitosti jejího rozvoje prostřednictvím integrování ICT do výuky anglického jazyka. V praktické části práce pak studentka navrhne a vytvoří soubor aktivit pro podporu rozvoje mluvení ve výuce anglického jazyka s integrovanými ICT prvky na střední oborné škole/gymnáziu/lyceu.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat příležitosti a podmínky rozvoje řečové dovednosti mluvení ve výuce anglického jazyka u žáků střední školy v konceptu tzv. blended learning. V teoretické části práce nejprve studentka bude definovat blended learning ve výuce anglického jazyka. Dále vymezí pojem řečové dovednosti mluvení a bude diskutovat možnosti a příležitosti jejího rozvoje prostřednictvím integrování ICT do výuky anglického jazyka. V praktické části práce pak studentka navrhne a vytvoří soubor aktivit pro podporu rozvoje mluvení ve výuce anglického jazyka s integrovanými ICT prvky na střední oborné škole/gymnáziu/lyceu.
Seznam doporučené literatury
Bonk C. J. & Graham C. R. 2006. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco: Pfeiffer.
Bygate, M. 1991. Speaking. Oxford: Oxford University Press.
Council of Europe. 2020. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge, U.K.: Press Syndicate of the University of Cambridge.
Garrison D. R. & Vaighan N. D. 2007. Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles and Guidelines. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
Gavora, Peter. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Goh, Ch. Ch. M., Burns, A. 2012. Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press.
Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson Education.
Chráska, M. 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Reimannová, I. 2011. Blended learning ve výuce obchodní angličtiny. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Sharma P. & Barrett B. 2018. Best Practices for Blended Learning: Practical Ideas and Advice for Language Teachers and School Managers Running Blended Learning Courses. Hove: Pavilion Publishing and Media.
Staker H. & Horn M. B. 2012. Classifying K-12 Blended Learning. Mountain View, CA: Innosight Institute.
Taylor, R. 1980. The Computer in the School: Tutor, Tool, Tutee. New York: Teachers College Press.
Thornbury, S. 2005. How To Teach Speaking. Harlow: Pearson.
Zounek, J. and Petr Sudický. 2012. E-Learning: Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
Seznam doporučené literatury
Bonk C. J. & Graham C. R. 2006. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs. San Francisco: Pfeiffer.
Bygate, M. 1991. Speaking. Oxford: Oxford University Press.
Council of Europe. 2020. Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge, U.K.: Press Syndicate of the University of Cambridge.
Garrison D. R. & Vaighan N. D. 2007. Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles and Guidelines. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
Gavora, Peter. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Goh, Ch. Ch. M., Burns, A. 2012. Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press.
Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th ed. Harlow: Pearson Education.
Chráska, M. 2007. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Reimannová, I. 2011. Blended learning ve výuce obchodní angličtiny. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Sharma P. & Barrett B. 2018. Best Practices for Blended Learning: Practical Ideas and Advice for Language Teachers and School Managers Running Blended Learning Courses. Hove: Pavilion Publishing and Media.
Staker H. & Horn M. B. 2012. Classifying K-12 Blended Learning. Mountain View, CA: Innosight Institute.
Taylor, R. 1980. The Computer in the School: Tutor, Tool, Tutee. New York: Teachers College Press.
Thornbury, S. 2005. How To Teach Speaking. Harlow: Pearson.
Zounek, J. and Petr Sudický. 2012. E-Learning: Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila svoji práci a vyjádřila se k otázkám v posudcích. I když její vystoupení bylo na vysoké jazykové úrovni, odborně však některá zdůvodnění nebyla dostatečná. Proto komise potvrdila hodnocení D.