Bakalářská práce se bude zabývat problematikou stresu učitelů druhého stupně základních škol v době distanční výuky. Jejím cílem bude zjistit, s jakými stresory se čeští a polští učitelé během pandemie setkali.
V teoretické části práce se budu věnovat především pojmu stres a s ním spojenými výrazy jako stresor, stresové situace, historie výzkumu stresu, jeho příčiny a důsledky. Dále budou přiblíženy pojmy duševní hygiena a syndrom vyhoření. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru, jehož respondenty budou učitelé rodného či cizího jazyka. Cílem tohoto výzkumu bude identifikovat stresory, s nimiž se učitelé setkali, a zjistit, jak s nimi pracují.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis will address the issue of stress among teachers of secondary level of primary schools during distance learning. Its aim will be to determine the stressors Czech and Polish teachers encountered during the pandemic.
The theoretical part of the thesis will primarily focus on the concept of stress and related terms such as stressor, stressful situations, the history of stress research, its causes, and consequences. Furthermore, the concepts of mental hygiene and burnout syndrome will be introduced. The practical part will consist of a qualitative research conducted through semi-structured interviews with teachers of native or foreign languages. The goal of this research will be to identify the stressors that teachers encountered and examine how they deal with them.
Klíčová slova
stres, učitel, výuka, covid-19
Klíčová slova v angličtině
stress, teacher, education, Covid-19
Rozsah průvodní práce
52
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou stresu učitelů druhého stupně základních škol v době distanční výuky. Jejím cílem bude zjistit, s jakými stresory se čeští a polští učitelé během pandemie setkali.
V teoretické části práce se budu věnovat především pojmu stres a s ním spojenými výrazy jako stresor, stresové situace, historie výzkumu stresu, jeho příčiny a důsledky. Dále budou přiblíženy pojmy duševní hygiena a syndrom vyhoření. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru, jehož respondenty budou učitelé rodného či cizího jazyka. Cílem tohoto výzkumu bude identifikovat stresory, s nimiž se učitelé setkali, a zjistit, jak s nimi pracují.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis will address the issue of stress among teachers of secondary level of primary schools during distance learning. Its aim will be to determine the stressors Czech and Polish teachers encountered during the pandemic.
The theoretical part of the thesis will primarily focus on the concept of stress and related terms such as stressor, stressful situations, the history of stress research, its causes, and consequences. Furthermore, the concepts of mental hygiene and burnout syndrome will be introduced. The practical part will consist of a qualitative research conducted through semi-structured interviews with teachers of native or foreign languages. The goal of this research will be to identify the stressors that teachers encountered and examine how they deal with them.
Klíčová slova
stres, učitel, výuka, covid-19
Klíčová slova v angličtině
stress, teacher, education, Covid-19
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou stresu učitelů druhého stupně základních škol v době distanční výuky. Cílem práce bude zjistit, s jakými stresory se čeští a polští učitelé během pandemie setkali.
V teoretické části práce se budu věnovat především pojmu stres. S ním spojené pojmy stresor, stresové situace, historie výzkumu stresu, jeho příčiny a důsledky. Dále budou přiblíženy pojmy duševní hygiena a syndrom vyhoření. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru jehož respondenti budou učitelé rodného či cizího jazyka. Cílem tohoto výzkumu bude identifikovat stresory s kterými se učitelé setkali a zjistit, jak s nimi pracují.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou stresu učitelů druhého stupně základních škol v době distanční výuky. Cílem práce bude zjistit, s jakými stresory se čeští a polští učitelé během pandemie setkali.
V teoretické části práce se budu věnovat především pojmu stres. S ním spojené pojmy stresor, stresové situace, historie výzkumu stresu, jeho příčiny a důsledky. Dále budou přiblíženy pojmy duševní hygiena a syndrom vyhoření. Praktickou část bude tvořit kvalitativní výzkum formou polostrukturovaného rozhovoru jehož respondenti budou učitelé rodného či cizího jazyka. Cílem tohoto výzkumu bude identifikovat stresory s kterými se učitelé setkali a zjistit, jak s nimi pracují.
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 9788026601593.
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 9788074963926.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2.vydání. Praha: Grada, 2018. 310 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4675-3.
HENNIG, Claudius, Gustav KELLER a Jitka VRÁTILOVÁ. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. Pro vaše zdraví. ISBN 80-7169-121-6.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MÍČEK, Libor, Vladimír ZEMAN a Masarykova univerzita. Učitel a stres. Opava: Vade mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
OLECKÁ, Ivana a IVANOVÁ, Kateřina. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87240-33-5.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Seznam doporučené literatury
BUCHWALD, Petra. Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika, 2013. Rádce pro pedagogy. ISBN 9788026601593.
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 9788074963926.
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2.vydání. Praha: Grada, 2018. 310 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4675-3.
HENNIG, Claudius, Gustav KELLER a Jitka VRÁTILOVÁ. Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. Pro vaše zdraví. ISBN 80-7169-121-6.
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
MÍČEK, Libor, Vladimír ZEMAN a Masarykova univerzita. Učitel a stres. Opava: Vade mecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5.
OLECKÁ, Ivana a IVANOVÁ, Kateřina. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, 2010. 44 s. ISBN 978-80-87240-33-5.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila práci z hlediska motivace, cílů, metod a forem práce. Zodpověděla dotazy členů komise.