Tato práce se zabývá problematikou materiálních didaktických prostředků pro žáky s dyslexií, používané ve výuce agličtiny jako cizího jazyka na prvním a druhém stupni základní školy. Popisuje dostupné didaktické pomůcky, jak jsou používány učiteli a jaký mají přínos pro žáky. Práce rovněž věnuje kritériím, která učitelé používají pro výběr konkrétních didaktických pomůcek.
Anotace v angličtině
This work deals with the issues of material teaching aids for pupils with dyslexia, used in teaching English as a foreign language in a primary and lower secondary school. It describes the teaching aids available, how the teachers use them and what benefits they bring to the learners. The work also engages in what criteria the teachers use when selecting a particular teaching aid.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, didaktické pomůcky, učení se cizímu jazyku, výuka angličtiny jako cizího jazyka, žák, legislativa, kurikulum, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
specific learning difficulty, dyslexia, teaching aids, learning a foreign language, teaching English as a foreign language, pupil, legislation, curricula, semi-structured interview
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
AN
Anotace
Tato práce se zabývá problematikou materiálních didaktických prostředků pro žáky s dyslexií, používané ve výuce agličtiny jako cizího jazyka na prvním a druhém stupni základní školy. Popisuje dostupné didaktické pomůcky, jak jsou používány učiteli a jaký mají přínos pro žáky. Práce rovněž věnuje kritériím, která učitelé používají pro výběr konkrétních didaktických pomůcek.
Anotace v angličtině
This work deals with the issues of material teaching aids for pupils with dyslexia, used in teaching English as a foreign language in a primary and lower secondary school. It describes the teaching aids available, how the teachers use them and what benefits they bring to the learners. The work also engages in what criteria the teachers use when selecting a particular teaching aid.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, dyslexie, didaktické pomůcky, učení se cizímu jazyku, výuka angličtiny jako cizího jazyka, žák, legislativa, kurikulum, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
specific learning difficulty, dyslexia, teaching aids, learning a foreign language, teaching English as a foreign language, pupil, legislation, curricula, semi-structured interview
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat problematikou materiálních didaktických prostředků ve výuce angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení, především s dyslexií. Nejprve definuje základní pojmy (specifické poruchy učení, dyslexie) ve vzájemném vztahu. Po krátkém historickém exkursu studentka představí současný pohled na dyslexii optikou legislativy, kurikulárních dokumentů a výzkumu. Stěžejní kapitola bude věnována tomu, jak dyslexie ovlivňuje procesy osvojování cizího jazyka, resp. angličtiny, a jaké materiální didaktické prostředky tyto procesy podporují.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní empirické šetření na základní škole s cílem zjistit, jak učitelé angličtiny vybírají materiální didaktické prostředky pro výuku žáků s dyslexií a jak s nimi pracují. Pro realizaci výzkumného šetření studentka využije polostrukturovaný rozhovor.
Zásady pro vypracování
Studentka se ve své práci bude zabývat problematikou materiálních didaktických prostředků ve výuce angličtiny u žáků se specifickými poruchami učení, především s dyslexií. Nejprve definuje základní pojmy (specifické poruchy učení, dyslexie) ve vzájemném vztahu. Po krátkém historickém exkursu studentka představí současný pohled na dyslexii optikou legislativy, kurikulárních dokumentů a výzkumu. Stěžejní kapitola bude věnována tomu, jak dyslexie ovlivňuje procesy osvojování cizího jazyka, resp. angličtiny, a jaké materiální didaktické prostředky tyto procesy podporují.
V praktické části práce studentka realizuje vlastní empirické šetření na základní škole s cílem zjistit, jak učitelé angličtiny vybírají materiální didaktické prostředky pro výuku žáků s dyslexií a jak s nimi pracují. Pro realizaci výzkumného šetření studentka využije polostrukturovaný rozhovor.
Seznam doporučené literatury
Broomfield, Hilary, and Margaret Combley. Overcoming Dyslexia. London: Whurr Publishers, 2003.
Brown, Zeta. Inclusive Education. Perspectives on pedagogy, policy and practice. Abingdon: Routledge, 2016.
Daloiso, Michele. Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. Oxford: OUP, 2017.
Harmer, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson, 2007.
Hurtová, Dana, Iva Strnadová, a Marta Šigutová. Anglický nápadníček. Oxford: OUP, 2006.
Layton, Lyn, and Karen Deeny. Sound Practice: Phonological Awareness in the Classroom. London: Fulton (David) Publishers Ltd., 2002.
Maňák, J. Nárys didaktiky. 1. vyd. Masarykova univerzita v Brně - Pedagogická fakulta: Brno, 1995.
Matějček, Zdeněk. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha: H&H, 1993.
Mitchell, David. What Really Works in Special and Inclusive Education: Using evidence-based teaching strategies. Abingdon: Routledge, 2020.
Nijakowska, Joanna. Individual Differences in Language Learners with Dyslexia. In: Pawlak, Mirosław. (Eds.). New Perspectives on Individual Differences in Language Learning and Teaching. Berlin – Heidelberg: Springer‑Verlag, 2012, s. 349–362.
Ott, Philomena. How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford : Heinemann Educational Books, 1997.
Scrivener, Jim. Learning Teaching. The Essential Guide to English Language Teaching. London: Macmillan Education, 2011.
Broomfield, Hilary, and Margaret Combley. Overcoming Dyslexia. London: Whurr Publishers, 2003.
Brown, Zeta. Inclusive Education. Perspectives on pedagogy, policy and practice. Abingdon: Routledge, 2016.
Daloiso, Michele. Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. Oxford: OUP, 2017.
Harmer, Jeremy. The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson, 2007.
Hurtová, Dana, Iva Strnadová, a Marta Šigutová. Anglický nápadníček. Oxford: OUP, 2006.
Layton, Lyn, and Karen Deeny. Sound Practice: Phonological Awareness in the Classroom. London: Fulton (David) Publishers Ltd., 2002.
Maňák, J. Nárys didaktiky. 1. vyd. Masarykova univerzita v Brně - Pedagogická fakulta: Brno, 1995.
Matějček, Zdeněk. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha: H&H, 1993.
Mitchell, David. What Really Works in Special and Inclusive Education: Using evidence-based teaching strategies. Abingdon: Routledge, 2020.
Nijakowska, Joanna. Individual Differences in Language Learners with Dyslexia. In: Pawlak, Mirosław. (Eds.). New Perspectives on Individual Differences in Language Learning and Teaching. Berlin – Heidelberg: Springer‑Verlag, 2012, s. 349–362.
Ott, Philomena. How to Detect and Manage Dyslexia. Oxford : Heinemann Educational Books, 1997.
Scrivener, Jim. Learning Teaching. The Essential Guide to English Language Teaching. London: Macmillan Education, 2011.
Studentka představila svoji práci a odpověděla na otázky v posudcích. Její vystoupení bylo na odpovídající úrovni. Nedostatky v metodologii nebylo možné odstranit, proto komise potvrdila hodnocení C.