Disertační práce se zabývá racionální ignorancí voličů a výsledkem veřejné volby v České republice. Úvodní teoretická kapitola vymezuje předpoklady racionality voličů, racionální ignoranci a racionální iracionalitu. Dále je zpracována rešerše determinantů, které ovlivňují vybrané volební preference občanů. Vybranými preferencemi jsou volební neúčast a hlasování občanů pro mainstreamové a antisystémové politické strany. Na základě zpracované literární rešerše jsou vybrány klíčové determinanty volebních preferencí, jejichž vliv je zkoumán v prostředí České republiky.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the rational ignorance of voters and the outcome of public elections in the Czech Republic. The introductory theoretical chapter defines the assumptions of voter rationality, rational ignorance and rational irrationality. Next, a search of determinants that influence selected electoral preferences of citizens is elaborated. The selected preferences are voter non-participation and citizens' voting for mainstream and anti-system political parties. Based on the literature search, the key determinants of electoral preferences are selected and their influence is examined in the Czech Republic.
Klíčová slova
Racionalita, racionální ignorance, volič, volební preference, politická strana.
Klíčová slova v angličtině
Rationality, rational ignorance, voter, voting preferences, political party.
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá racionální ignorancí voličů a výsledkem veřejné volby v České republice. Úvodní teoretická kapitola vymezuje předpoklady racionality voličů, racionální ignoranci a racionální iracionalitu. Dále je zpracována rešerše determinantů, které ovlivňují vybrané volební preference občanů. Vybranými preferencemi jsou volební neúčast a hlasování občanů pro mainstreamové a antisystémové politické strany. Na základě zpracované literární rešerše jsou vybrány klíčové determinanty volebních preferencí, jejichž vliv je zkoumán v prostředí České republiky.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the rational ignorance of voters and the outcome of public elections in the Czech Republic. The introductory theoretical chapter defines the assumptions of voter rationality, rational ignorance and rational irrationality. Next, a search of determinants that influence selected electoral preferences of citizens is elaborated. The selected preferences are voter non-participation and citizens' voting for mainstream and anti-system political parties. Based on the literature search, the key determinants of electoral preferences are selected and their influence is examined in the Czech Republic.
Klíčová slova
Racionalita, racionální ignorance, volič, volební preference, politická strana.
Klíčová slova v angličtině
Rationality, rational ignorance, voter, voting preferences, political party.
Zásady pro vypracování
-
Zásady pro vypracování
-
Seznam doporučené literatury
-
Seznam doporučené literatury
-
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student za použití powerpointové prezentace představil téma své disertační práce. V úvodu hovořil o teoretických východiscích, z nichž vyplývá cíl disertační práce. Součástí prezentace bylo i představení výzkumných metod a použitých zdrojů dat. Druhá část prezentace obsahovala výsledky disertačního výzkumu (potvrzení či zamítnutí hypotéz) a jejich odůvodnění. V závěru nechyběly praktické přínosy a implikace, možná doporučení pro teorii i praxi.
Následovalo představení posudků jednotlivých oponentů. Dotazy, jež byly položeny, jsou uvedeny v posudcích. Na tyto dotazy student odpověděl uspokojivě.
V rámci veřejné rozpravy k disertační práci byly prezentovány tyto dotazy a komentáře:
1. Odporúčam, aby sa intrepretovali výsledky skôr ako osobná precepcia respondentov a nie ako ich reálne správanie.
2. Ku informovanosti a schopnosti vyhodnotenia informácií sa v súčasnosti pridáva aj schopnost odolávať manipuláciám. Do budúceho výskumu odporúčam preto zahrnúť čo najviac prvky dôvery v inštitúcie.
Další dotazy jsou zaznamenány na dotazových lístcích. Na všechny dotazy student reagoval a uspokojivě na ně odpověděl, aktivně se zapojoval do diskuse se členy komise.