Informace o kvalifikační práci Restaurování oltářního obrazu sv. Barbory na plátně z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli a historické a současné metody scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením na metodu "bridging"
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování oltářního obrazu sv. Barbory na plátně z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli a historické a současné metody scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením na metodu "bridging"
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the altarpiece oil painting of st. Barbara on canvas from the church of st. John the Baptist in Radomyšl and historical and contemporary methods of tear mending in canvas support of easel paintings with a focus on the "bridging" method
Název dle studenta
Restaurování oltářního obrazu sv. Barbory na plátně z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli a historické a současné metody scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením na metodu "bridging"
Název dle studenta v angličtině
Conservation of the altarpiece oil painting of St. Barbara on canvas from the church of St. John the Baptist in Radomyšl and historical and contemporary methods of tear mending in canvas support of easel paintings with a focus on the bridging method
Diplomová práce v první části představuje komplexní restaurátorský zásah včetně podrobných průzkumů na oltářním obrazu sv. Barbory z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Jedná se o olejomalbu na lněném plátně od Františka Julia Luxe z poloviny 18. století. Druhá část diplomové práce se věnuje historickým a současným metodám scelování trhlin v plátně malířských děl. Shromažďuje informace o vývoji metod a o materiálech používaných v praxi. Představuje literaturu a publikované články související s tématem. V rámci experimentální části byla blíže zkoumána metoda bridgingu, která byla kriticky zhodnocena na základě několika faktorů včetně zátěžových jednoosých zkouškách v tahu.
Anotace v angličtině
The practical part of this diploma thesis presents a comprehensive conservation intervention, including detailed surveys of the altarpiece of St. Barbara from the church of St. John the Baptist in Radomyšl. It is an oil painting on linen canvas by František Julius Lux from the middle of the 18th century. The theoretical part deals with historical and contemporary methods of tear mending in canvas support of easel paintings. It collects information about the development of methods and materials used in practice, features literature and published articles related to the topic. In the experimental part, the bridging method was examined in more detail, which was critically evaluated on the basis of several factors, including uniaxial tensile stress tests.
Klíčová slova
restaurování závěsného obrazu, olej na plátně, polovina 18. století, sv. Barbora, František Julius Lux, restaurátorská dokumentace, trhliny v plátně obrazu, scelování trhlin, rentoaláž, záplata, nit na nit, chirurgické šití, vláknitá cupanina, bridging, BEVA 371, Acrylkleber 498 HV
Klíčová slova v angličtině
Conservation of the altarpiece oil painting of St. Barbara on canvas from the church of St. John the Baptist in Radomyšl and historical and contemporary methods of tear mending in canvas support of easel paintings with a focus on the bridging method
Rozsah průvodní práce
257
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce v první části představuje komplexní restaurátorský zásah včetně podrobných průzkumů na oltářním obrazu sv. Barbory z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Jedná se o olejomalbu na lněném plátně od Františka Julia Luxe z poloviny 18. století. Druhá část diplomové práce se věnuje historickým a současným metodám scelování trhlin v plátně malířských děl. Shromažďuje informace o vývoji metod a o materiálech používaných v praxi. Představuje literaturu a publikované články související s tématem. V rámci experimentální části byla blíže zkoumána metoda bridgingu, která byla kriticky zhodnocena na základě několika faktorů včetně zátěžových jednoosých zkouškách v tahu.
Anotace v angličtině
The practical part of this diploma thesis presents a comprehensive conservation intervention, including detailed surveys of the altarpiece of St. Barbara from the church of St. John the Baptist in Radomyšl. It is an oil painting on linen canvas by František Julius Lux from the middle of the 18th century. The theoretical part deals with historical and contemporary methods of tear mending in canvas support of easel paintings. It collects information about the development of methods and materials used in practice, features literature and published articles related to the topic. In the experimental part, the bridging method was examined in more detail, which was critically evaluated on the basis of several factors, including uniaxial tensile stress tests.
Klíčová slova
restaurování závěsného obrazu, olej na plátně, polovina 18. století, sv. Barbora, František Julius Lux, restaurátorská dokumentace, trhliny v plátně obrazu, scelování trhlin, rentoaláž, záplata, nit na nit, chirurgické šití, vláknitá cupanina, bridging, BEVA 371, Acrylkleber 498 HV
Klíčová slova v angličtině
Conservation of the altarpiece oil painting of St. Barbara on canvas from the church of St. John the Baptist in Radomyšl and historical and contemporary methods of tear mending in canvas support of easel paintings with a focus on the bridging method
Zásady pro vypracování
Kompletní průzkum a restaurování oltářního obrazu sv. Barbory z kostela sv. Jana Křtitele z Radomyšle. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah zahrnující zpracování a vyhodnocení výsledků průzkumu, na jejichž základě bude vypracován záměr na restaurování. Průběh restaurátorského zásahu bude vycházet ze záměru na restaurování a bude podrobně dokumentován podle standardů pro restaurátorské dokumentace, která bude nedílnou součástí závěrečné práce. Součástí bude i studie na téma scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením alternativní metody k rentoaláži. Cílem práce bude shromáždit informace o vývoji scelování trhlin, o historických i současných materiálech a metodách používaných v praxi. Práce přinese ucelený pohled na tuto tematiku, představí literaturu a publikované články související s tématem a pomůže v orientaci při případném výběru vhodné metody scelování trhlin při restaurování malířských děl. Zároveň blíže popíše a kriticky zhodnotí metodu scelování "bridging".
Zásady pro vypracování
Kompletní průzkum a restaurování oltářního obrazu sv. Barbory z kostela sv. Jana Křtitele z Radomyšle. Bude se jednat o komplexní restaurátorský zásah zahrnující zpracování a vyhodnocení výsledků průzkumu, na jejichž základě bude vypracován záměr na restaurování. Průběh restaurátorského zásahu bude vycházet ze záměru na restaurování a bude podrobně dokumentován podle standardů pro restaurátorské dokumentace, která bude nedílnou součástí závěrečné práce. Součástí bude i studie na téma scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením alternativní metody k rentoaláži. Cílem práce bude shromáždit informace o vývoji scelování trhlin, o historických i současných materiálech a metodách používaných v praxi. Práce přinese ucelený pohled na tuto tematiku, představí literaturu a publikované články související s tématem a pomůže v orientaci při případném výběru vhodné metody scelování trhlin při restaurování malířských děl. Zároveň blíže popíše a kriticky zhodnotí metodu scelování "bridging".
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Techniky malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. 3., upr. vyd. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek ? STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Paintings. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
Seznam doporučené literatury
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Techniky malby. Díl I., Malířský a konzervační materiál. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-624-X.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl II., Průzkum a restaurování obrazů. Vyd. 2. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-623-1.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. 3., upr. vyd. Praha: Společnost pro technologie ochrany památek ? STOP, 2013. ISBN 978-80-86657-17-2
ZELINGER, Jiří, Petr KOTLÍK a Eva ŠIMŮNKOVÁ. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1982.
KUBIČKA, Roman a Jiří ZELINGER. Výkladový slovník: malířství, grafika, restaurování. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-9046-7.
NICOLAUS, Knut. The Restoration of Paintings. Cologne: Könemann, 1999. ISBN 3-89508-922.
STONER, Joyce Hill a Rebecca Anne RUSHFIELD. The conservation of easel paintings. New York, NY: Routledge, 2012. ISBN 9780080941691.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student během své prezentace diplomové práce seznámil komisi se základními výsledky laboratorních testů a restaurování objektu. Na všechny dotazy komise odpověděl správně a s přehledem. Na základě výsledku státní závěrečné zkoušky komise navrhuje studentovi udělit Studentskou cenu rektora I. stupně.