Informace o kvalifikační práci Restaurování části renesančního štukového epitafu rodiny Hodějovských z Hodějova v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci. Techniky zlacení renesančního štuku.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování části renesančního štukového epitafu rodiny Hodějovských z Hodějova v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci. Techniky zlacení renesančního štuku
Hlavní téma v angličtině
Restoration of a part of the Renaissance stucco epitaph of the Hodějovský family from Hodějov in the Church of the Nativity of St. John the Baptist in Český Rudolec. Techniques of gilding Renaissance stucco.
Název dle studenta
Restaurování části renesančního štukového epitafu rodiny Hodějovských z Hodějova v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci. Techniky zlacení renesančního štuku.
Název dle studenta v angličtině
The restoration of the part of the Renaissance stucco epitaph of the family Hodějovský from Hodějov in the church of the Birth of St. John the Baptist in Český Rudolec. The Renaissance stucco gilding techniques.
Diplomová práce se věnuje dvěma tématům; první z nich se zabývá průzkumem a následným restaurováním části epitafu rodiny Jana Hodějovského z Hodějova situovaném v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci, druhá část pojednává o renesančních technikách zlacení. Realizace obou prací proběhla prostřednictvím projektu NAKI II Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě.
Epitaf se řadí mezi významné památky renesančního štukatérství zejména z hlediska rozsahu dochování původní polychromie, která byla po několik staletí ukryta pod silnou vrstvou omítkových nátěrů. V praktické části bude představen postup komplexního restaurátorského zásahu, jemuž předcházelo důkladné zkoumání díla formou mezioborového výzkumu. V souvislosti se situací prostředí v interiéru kostela bylo provedeno monitorování mikroklimatu kostela, jehož výstupem jsou návrhy možných opatření související s preventivní péčí o památku. Koncepce zásahu byla mimo jiné založena na principech odlišnosti nových doplňků; zajímavostí restaurátorského přístupu je technika rozpoznatelnosti barevné retuše v UV fluorescenci, která spočívá ve využití zinkové běloby.
Cílem teoretické práce bylo přiblížit techniky renesančního zlacení na štukovém podkladu prostřednictvím rešerše dohledaných zdrojů a praktických zkoušek. Realizace postupů zlacení se z velké části opírala o výsledky z průzkumů renesančních štukových děl probádaných v rámci projektu. Experiment se zaměřuje především na techniky olejového zlacení (mordant, mixtion), které byly pro zmíněný materiál užívány nejběžněji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with two topics; the first deals with the survey and subsequent restoration of part of the epitaph of the family of Jan Hodějovský from Hodějov located in the Church of the Nativity of St. John the Baptist in Český Rudolec, and the second part deals with Renaissance gilding techniques. The realization of both works took place through the project NAKI II Renaissance and Mannerist stucco in Bohemia and Moravia.
The epitaph ranks among the important monuments of Renaissance stucco, especially in terms of the extent of preservation of the original polychromy which was hidden for several centuries under a thick layer of plaster coatings. In the practical part, the procedure of a complex restoration intervention will be presented. It was preceded by the thorough examination of the work in the form of interdisciplinary research. In connection with the situation of the environment in the interior, the microclimate of the church was monitored, the output of which are proposals for possible measures related to the preventive care of the monument. The concept of the intervention was based, among other things, on the principles of the difference of the new accessories; an interesting aspect of the restoration approach is the technique of recognizability of color retouch in UV fluorescence which consists in the use of zinc white.
The aim of the theoretical part was to introduce the techniques of Renaissance gilding on a stucco base through the search of traced sources and practical tests. The implementation of the gilding procedures was largely based on the results of the surveys of the Renaissance stucco works investigated within the project. The experiment focuses primarily on oil gilding techniques (mordant, mixtion) which were most commonly used for the mentioned material.
Renaissance, gilding, epitaph, polychromy, stucco, climatic conditions, thermography, zinc white
Rozsah průvodní práce
250 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje dvěma tématům; první z nich se zabývá průzkumem a následným restaurováním části epitafu rodiny Jana Hodějovského z Hodějova situovaném v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci, druhá část pojednává o renesančních technikách zlacení. Realizace obou prací proběhla prostřednictvím projektu NAKI II Renesanční a manýristické štukatérství v Čechách a na Moravě.
Epitaf se řadí mezi významné památky renesančního štukatérství zejména z hlediska rozsahu dochování původní polychromie, která byla po několik staletí ukryta pod silnou vrstvou omítkových nátěrů. V praktické části bude představen postup komplexního restaurátorského zásahu, jemuž předcházelo důkladné zkoumání díla formou mezioborového výzkumu. V souvislosti se situací prostředí v interiéru kostela bylo provedeno monitorování mikroklimatu kostela, jehož výstupem jsou návrhy možných opatření související s preventivní péčí o památku. Koncepce zásahu byla mimo jiné založena na principech odlišnosti nových doplňků; zajímavostí restaurátorského přístupu je technika rozpoznatelnosti barevné retuše v UV fluorescenci, která spočívá ve využití zinkové běloby.
Cílem teoretické práce bylo přiblížit techniky renesančního zlacení na štukovém podkladu prostřednictvím rešerše dohledaných zdrojů a praktických zkoušek. Realizace postupů zlacení se z velké části opírala o výsledky z průzkumů renesančních štukových děl probádaných v rámci projektu. Experiment se zaměřuje především na techniky olejového zlacení (mordant, mixtion), které byly pro zmíněný materiál užívány nejběžněji.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with two topics; the first deals with the survey and subsequent restoration of part of the epitaph of the family of Jan Hodějovský from Hodějov located in the Church of the Nativity of St. John the Baptist in Český Rudolec, and the second part deals with Renaissance gilding techniques. The realization of both works took place through the project NAKI II Renaissance and Mannerist stucco in Bohemia and Moravia.
The epitaph ranks among the important monuments of Renaissance stucco, especially in terms of the extent of preservation of the original polychromy which was hidden for several centuries under a thick layer of plaster coatings. In the practical part, the procedure of a complex restoration intervention will be presented. It was preceded by the thorough examination of the work in the form of interdisciplinary research. In connection with the situation of the environment in the interior, the microclimate of the church was monitored, the output of which are proposals for possible measures related to the preventive care of the monument. The concept of the intervention was based, among other things, on the principles of the difference of the new accessories; an interesting aspect of the restoration approach is the technique of recognizability of color retouch in UV fluorescence which consists in the use of zinc white.
The aim of the theoretical part was to introduce the techniques of Renaissance gilding on a stucco base through the search of traced sources and practical tests. The implementation of the gilding procedures was largely based on the results of the surveys of the Renaissance stucco works investigated within the project. The experiment focuses primarily on oil gilding techniques (mordant, mixtion) which were most commonly used for the mentioned material.
Renaissance, gilding, epitaph, polychromy, stucco, climatic conditions, thermography, zinc white
Zásady pro vypracování
Praktická část práce se bude zabývat restaurováním figurální části štukového epitafu s intaktně dochovanou renesanční polychromií v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci. Bude se jednat o komplexní resturátorský zásah, včetně restaurování polychromie. Součástí diplomově práce bude dále zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu. Průběh restaurování bude pečlivě dokumentován dle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace.
Teoretická část zahrnuje komplexní zpracování problematiky zlacení na omítkovém podkladu (se zaměřením na renesanční štuk). Práce bude vycházet z dohledané odborné literatury, z dříve provedených chemicko-technologických průzkumů, restaurátorských průzkumů renesančních štukových děl. Na základě analýz bude popsána receptura a specifika zlacení na renesančních štucích a následně bude vytvořena technologická kopie vybraných postupů zlacení, na které budou názorně předvedeny jednotlivé technologické fáze zlacení.
Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce, konzultanty, zástupci NPÚ, a budou probíhat pod dohledem pedagogů-restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Zásady pro vypracování
Praktická část práce se bude zabývat restaurováním figurální části štukového epitafu s intaktně dochovanou renesanční polychromií v kostele Narození sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci. Bude se jednat o komplexní resturátorský zásah, včetně restaurování polychromie. Součástí diplomově práce bude dále zpracování a vyhodnocení restaurátorského průzkumu. Průběh restaurování bude pečlivě dokumentován dle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace.
Teoretická část zahrnuje komplexní zpracování problematiky zlacení na omítkovém podkladu (se zaměřením na renesanční štuk). Práce bude vycházet z dohledané odborné literatury, z dříve provedených chemicko-technologických průzkumů, restaurátorských průzkumů renesančních štukových děl. Na základě analýz bude popsána receptura a specifika zlacení na renesančních štucích a následně bude vytvořena technologická kopie vybraných postupů zlacení, na které budou názorně předvedeny jednotlivé technologické fáze zlacení.
Práce budou průběžně konzultovány s vedoucím práce, konzultanty, zástupci NPÚ, a budou probíhat pod dohledem pedagogů-restaurátorů. Použité postupy a technologie budou voleny na základě důkladných zkoušek.
Seznam doporučené literatury
AMOROSO, G., FASSINA, V. Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection. Amsterdam: Elsevier Science Publishers B. V., 1983.
BRANDI, Cesare, ŠPAČEK, Jiří. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999.
DVOŘÁK, Max. Katechismus památkové péče. 2. české vyd., Praha: Národní památkový ústav, 2004.
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
FILKA, J. Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
HAVLICEK, Karin. Vergoldung mit Blattgold: Schritt für Schritt. DVA Dt.Verlags-Anstalt, 2010.
HENRY, Alison. Stone Conservation: Principles and Practice. Dorset: Donhead Publishing, 2006.
KARNET, M. Štukatérství. Praha, 1961.
KOLLER, Manfred. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
KOPECKÁ, Ivana, NEJEDLÝ, Vratislav. Průzkum historických materiálů, analytické metody pro restaurování a památkovou péči. Praha: Grada, 2005.
KOTLÍK, Petr a kol., Stavební materiály historických objektů, Skripta VŠCHT, 1999.
LOSOS, Ludvík. Pozlacování a polychromie. Praha: Grada, 2005.
MORA, Paolo, MORA, L. a Paul PHILIPPOT. Conservation of wall paintings. London: Butterworths, 1984.
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008.
DOEHNE, Eric Ferguson a Clifford A. PRICE. Stone conservation: an overview of current research. 2nd ed. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 2010.
RIEGL, Alois, HLOBIL, Ivo a Ivan KRUIS, ed. Moderní památková péče. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracoviště, 2003.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I: Malířský a konzervační materiál. Praha: Paseka, 2003.
SLÁNSKÝ, Bohuslav, Technika malby. Díl II: Průzkum a restaurování obrazů. Praha: Paseka, 2003.
SPOUSTA, Vladimír a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001.
STOP: časopis společnosti pro technologie ochrany památek. Průzkum a restaurování barevné vrstvy: odborný seminář, 6. září 2001, Národní muzeum. Praha: STOP, 2001.
SUCHOMEL, Miloš. Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2., Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988, 1990.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. Praha: STOP - Společnost pro technologie ochrany památek, 1999.
ŠTULC, Josef, Ivana MAXOVÁ a Miloš SUCHOMEL. Péče o kamenné sochařské a stavební památky. Praha: Státní ústav památkové péče, 1998. Odborné a metodické publikace, sv. 16.
TŘESOHLAVÁ, Magdaléna. Problematika polychromie na kameni a její restaurování. Podoba povrchových úprav kamenných sochařských památek v exteriéru na území českých zemí a problematika jejich restaurování. Teorická diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2010. [Vedoucí práce Doc. Jaroslav J. Alt, akad. mal.]
VANĚČEK, Ivan. Nástěnné malby. Praha: STOP - Společnost pro technologie ochrany památek, 2000.
MUNOZ VINAS, Salvador, POLÁKOVÁ Martina a Jaroslav ALT(ed.). Současná teorie konzervování. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015
WAGNER, Václav. Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha: Národní památkový ústav, 2005.
ZELINGER, Jiří. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. 2. vyd., Praha: Academia, 1987
Seznam doporučené literatury
AMOROSO, G., FASSINA, V. Stone decay and Conservation Atmospheric Pollution, Cleaning, Consolidation and Protection. Amsterdam: Elsevier Science Publishers B. V., 1983.
BRANDI, Cesare, ŠPAČEK, Jiří. Teorie restaurování. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999.
DVOŘÁK, Max. Katechismus památkové péče. 2. české vyd., Praha: Národní památkový ústav, 2004.
ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
FILKA, J. Metodika tvorby diplomové práce. Brno, 2002.
HAVLICEK, Karin. Vergoldung mit Blattgold: Schritt für Schritt. DVA Dt.Verlags-Anstalt, 2010.
HENRY, Alison. Stone Conservation: Principles and Practice. Dorset: Donhead Publishing, 2006.
KARNET, M. Štukatérství. Praha, 1961.
KOLLER, Manfred. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, in: maltechnik Restauro 85 /1979), s. 14-40 (přeloženo v rámci projektu DPC).
KOPECKÁ, Ivana, NEJEDLÝ, Vratislav. Průzkum historických materiálů, analytické metody pro restaurování a památkovou péči. Praha: Grada, 2005.
KOTLÍK, Petr a kol., Stavební materiály historických objektů, Skripta VŠCHT, 1999.
LOSOS, Ludvík. Pozlacování a polychromie. Praha: Grada, 2005.
MORA, Paolo, MORA, L. a Paul PHILIPPOT. Conservation of wall paintings. London: Butterworths, 1984.
Péče o architektonické dědictví I. II. III, kolektiv autorů, IDEA Servis, Praha 2008.
DOEHNE, Eric Ferguson a Clifford A. PRICE. Stone conservation: an overview of current research. 2nd ed. Los Angeles: Getty Conservation Institute, 2010.
RIEGL, Alois, HLOBIL, Ivo a Ivan KRUIS, ed. Moderní památková péče. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracoviště, 2003.
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby. Díl I: Malířský a konzervační materiál. Praha: Paseka, 2003.
SLÁNSKÝ, Bohuslav, Technika malby. Díl II: Průzkum a restaurování obrazů. Praha: Paseka, 2003.
SPOUSTA, Vladimír a kol., Vádemékum autora odborné a vědecké práce, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2001.
STOP: časopis společnosti pro technologie ochrany památek. Průzkum a restaurování barevné vrstvy: odborný seminář, 6. září 2001, Národní muzeum. Praha: STOP, 2001.
SUCHOMEL, Miloš. Záchrana kamenných soch. Díl 1. a 2., Praha: Státní ústav památkové péče a ochrany přírody, 1988, 1990.
ŠIMŮNKOVÁ, Eva a Tatjana BAYEROVÁ. Pigmenty. Praha: STOP - Společnost pro technologie ochrany památek, 1999.
ŠTULC, Josef, Ivana MAXOVÁ a Miloš SUCHOMEL. Péče o kamenné sochařské a stavební památky. Praha: Státní ústav památkové péče, 1998. Odborné a metodické publikace, sv. 16.
TŘESOHLAVÁ, Magdaléna. Problematika polychromie na kameni a její restaurování. Podoba povrchových úprav kamenných sochařských památek v exteriéru na území českých zemí a problematika jejich restaurování. Teorická diplomová práce. Univerzita Pardubice. Litomyšl, 2010. [Vedoucí práce Doc. Jaroslav J. Alt, akad. mal.]
VANĚČEK, Ivan. Nástěnné malby. Praha: STOP - Společnost pro technologie ochrany památek, 2000.
MUNOZ VINAS, Salvador, POLÁKOVÁ Martina a Jaroslav ALT(ed.). Současná teorie konzervování. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015
WAGNER, Václav. Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana. Praha: Národní památkový ústav, 2005.
ZELINGER, Jiří. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. 2. vyd., Praha: Academia, 1987
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka úspěšně představila svou diplomovou práci formou ppt prezentace a reagovala na dotazy zkoušejících i drobné připomínky oponenta a vedoucího práce. Na základě kvality práce a průběhu obhajoby komise navrhuje studentku na udělení Ceny rektora II. stupně.