Informace o kvalifikační práci Restaurování štukové výzdoby lunety s plastikou Marta v císařském pokoji na zámku v Bučovicích a Technika renesančního štuku stucco romano na vybraných štukových dílech v Čechách a na Moravě
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Restaurování štukové výzdoby lunety s plastikou Marta v císařském pokoji na zámku v Bučovicích a Technika renesančního štuku stucco romano na vybraných štukových dílech v Čechách a na Moravě
Hlavní téma v angličtině
Restoration of the stucco decoration of the lunette with the statue of Mars in the Emperor's Hall at the chateau Bučovice Stucco Romano: A study into the Renaissance stucco technique on selected artworks in Bohemia and Moravia
Název dle studenta
Restaurování štukové výzdoby lunety s plastikou Marta v císařském pokoji na zámku v Bučovicích a Technika renesančního štuku stucco romano na vybraných štukových dílech v Čechách a na Moravě
Název dle studenta v angličtině
Restoration of the stucco decoration of the lunette with the statue of Mars in the Emperor´s Hall at the chateau Bučovice
Stucco Romano: A study into the renaissance stuco technique on selected artworks in Bohemia and Moravia
Diplomová práce je komponována do tří částí, praktické, teoretické a experimentální. Praktická část diplomové práce prezentuje komplexní průzkum a restaurování renesanční terakotové plastiky válečného boha Marta, která je součástí bohaté figurální štukové výzdoby Císařského pokoje na zámku v Bučovicích. V praktické části je popsán průzkum, na něj navazující koncepce zásahu a samotný složitý restaurátorský zásah, který je koncipován jako modelové restaurování, které by bylo možné využít na ostatní plastiky bučovického souboru. Hlavním cílem zásahu bylo kromě očištění a zajištění poškození zásadní redukce zásahu zpoloviny 20. století, který velmi razantním způsobem ovlivnil estetickou podobu díla. Restaurování proto zahrnovalo snímání novodobých bílých nátěrů, sádrových doplňků a přezlacení na starší vrstvy spadající do období vzniku díla nebo spíše na počátek 17. století. Tyto vrstvy se restaurovaly a nově provedené zásahy byly uskutečněny s maximálním ohledem na originál. Díky tomu se podařilo představit plastiku Marta v podobě, ve které se nacházela přibližně v 1. pol. 17. století.
Cílem teoretické části bylo popsat štukovou techniku stucco romano vycházející z římské tradice. Studium techniky se v první fázi opíralo o teoretické poznatky získané studiem historických traktátů a odborné literatury. V druhé fázi se výzkum problematiky opíral o podrobné průzkumy provedené in situ na vybraných štukových památkách. Referenčním objektem k výzkumu byla interiérová výzdoba letohrádku Hvězda v Praze, pro srovnání a diskusi charakteristik podoby štuku byla dále hodnocena štuková výzdoba Rytířského sálu zámku v Nelahozevsi a v tzv. Zachariášově pokoji na zámku v Telči. Průzkumy byly zaměřeny na studium formálních, výtvarných, technologických a materiálových charakteristik, jež byly doplněny o komplexní přírodovědné průzkumy a analýzy odebraných vzorků. Získané poznatky byly využity při podrobnějším popisu techniky římského štuku (stucco romano) a její podoby v tuzemském prostředí, výsledky byly dále aplikovány v rámci laboratorní části práce a při realizaci technologické kopie štukového reliéfu.
Třetí, experimentální část, se zaměřila na materiálové aspekty římského štuku. Laboratorní studie byla zaměřena na hodnocení vybraných vlastností vápenných pojiv, které zásadním způsobem určují vlastnosti tvárných štukových směsí v čerstvém stavu, při zpracování, ale i po zatvrdnutí. Vybraná vápenná pojiva byla studována ve formě vápenných kaší, práce se kvůli rozsahu i zaměření soustředila jen na studium vybraných vlastností čerstvých pojiv. Vlastnosti vápenných kaší byly dále studovány v závislosti na době uležení (max. do 1 roku), neboť doba uležení je pro vlastnosti vápenných kaší zásadním faktorem určujícím vlastnosti pojiv v čerstvém stavu. Výsledky byly částečně využity při praktických testech a při provedení technologické kopie vybraného reliéfu letohrádku Hvězda.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is divided into three sections - practical, theory and experimental. The practical section provides an insight into the comprehensive research into and restoration of the terracotta figure of Goddess Mars, a component of the rich stucco figural decoration of the Emperor's Hall at the chateau in Bučovice. The practical section describes the research, the resulting intervention plan, and the detailed restoration intervention itself which could be eventually applied to the other statues in the Bučovice collection. The main objective of the intervention, apart from cleaning work and damage consolidation, was to significantly reduce the scope of the interventions undertaken during the mid-20th century which had had an extremely negative impact on the aesthetic appearance of the artwork. Thus, the restoration work included the removal of more recent interventions - white paint layers, plaster additions and the re-gilding on layers dating back to the time of the creation of the artwork or, more likely, to the beginning of the 17th century. These layers were restored, and the newly executed interventions were carried out with the greatest respect to the original. Subsequently, it was possible to present the statue of Mars as it looked at around the time of first half of the 17th century.
The aim of the theory section is to characterize the stucco romano stucco technique which has its origins in ancient Roman traditions. During the first phase, studies into this technique were based on theoretical knowledge acquired through studying historical essays and reference literature. Research into the issue of the stucco during the second phase was based on detailed research carried out in situ on selected stucco artworks. The interior decoration of the Hvězda (Star) Summer Palace in Prague served as a reference point and the stucco decoration in the Knight's Hall of the chateau in Nelahozeves and in the so-called Zachary's Chamber in the chateau in Telč served as comparison whilst its characteristics and features were debated. The research centred on studies into the formal, artistic, technological and material characteristics, complemented with a detailed natural-scientific research and analyses of samples taken. The findings served to provide a description of Roman stucco (stucco romano) and its various forms within the Czech environment. Furthermore, the results were utilized in the laboratory section of the thesis and whilst carrying out the technological copy of the stucco relief.
The third, experimental part, deals with the material aspects of the Roman stucco. Laboratory studies centred on assessing selected properties of the lime binders which fundamentally determine the properties of malleable stucco mixtures in their freshly mixed form, workable form and after hardening. The selected lime binders were studied in paste form and, due to the range and focus of the studies, concentrated only on selected properties of freshly mixed binders. The properties of the lime pastes were studied with regards to their curing time (up to 1 year max.) as the curing time is a fundamental factor affecting the properties of lime paste which, in turn, define the properties of freshly mixed binders. To a certain extent, the results were applied during practical testing and whilst executing technological copies of selected relief work at the Hvězda (Star) Summer Palace.
Diplomová práce je komponována do tří částí, praktické, teoretické a experimentální. Praktická část diplomové práce prezentuje komplexní průzkum a restaurování renesanční terakotové plastiky válečného boha Marta, která je součástí bohaté figurální štukové výzdoby Císařského pokoje na zámku v Bučovicích. V praktické části je popsán průzkum, na něj navazující koncepce zásahu a samotný složitý restaurátorský zásah, který je koncipován jako modelové restaurování, které by bylo možné využít na ostatní plastiky bučovického souboru. Hlavním cílem zásahu bylo kromě očištění a zajištění poškození zásadní redukce zásahu zpoloviny 20. století, který velmi razantním způsobem ovlivnil estetickou podobu díla. Restaurování proto zahrnovalo snímání novodobých bílých nátěrů, sádrových doplňků a přezlacení na starší vrstvy spadající do období vzniku díla nebo spíše na počátek 17. století. Tyto vrstvy se restaurovaly a nově provedené zásahy byly uskutečněny s maximálním ohledem na originál. Díky tomu se podařilo představit plastiku Marta v podobě, ve které se nacházela přibližně v 1. pol. 17. století.
Cílem teoretické části bylo popsat štukovou techniku stucco romano vycházející z římské tradice. Studium techniky se v první fázi opíralo o teoretické poznatky získané studiem historických traktátů a odborné literatury. V druhé fázi se výzkum problematiky opíral o podrobné průzkumy provedené in situ na vybraných štukových památkách. Referenčním objektem k výzkumu byla interiérová výzdoba letohrádku Hvězda v Praze, pro srovnání a diskusi charakteristik podoby štuku byla dále hodnocena štuková výzdoba Rytířského sálu zámku v Nelahozevsi a v tzv. Zachariášově pokoji na zámku v Telči. Průzkumy byly zaměřeny na studium formálních, výtvarných, technologických a materiálových charakteristik, jež byly doplněny o komplexní přírodovědné průzkumy a analýzy odebraných vzorků. Získané poznatky byly využity při podrobnějším popisu techniky římského štuku (stucco romano) a její podoby v tuzemském prostředí, výsledky byly dále aplikovány v rámci laboratorní části práce a při realizaci technologické kopie štukového reliéfu.
Třetí, experimentální část, se zaměřila na materiálové aspekty římského štuku. Laboratorní studie byla zaměřena na hodnocení vybraných vlastností vápenných pojiv, které zásadním způsobem určují vlastnosti tvárných štukových směsí v čerstvém stavu, při zpracování, ale i po zatvrdnutí. Vybraná vápenná pojiva byla studována ve formě vápenných kaší, práce se kvůli rozsahu i zaměření soustředila jen na studium vybraných vlastností čerstvých pojiv. Vlastnosti vápenných kaší byly dále studovány v závislosti na době uležení (max. do 1 roku), neboť doba uležení je pro vlastnosti vápenných kaší zásadním faktorem určujícím vlastnosti pojiv v čerstvém stavu. Výsledky byly částečně využity při praktických testech a při provedení technologické kopie vybraného reliéfu letohrádku Hvězda.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is divided into three sections - practical, theory and experimental. The practical section provides an insight into the comprehensive research into and restoration of the terracotta figure of Goddess Mars, a component of the rich stucco figural decoration of the Emperor's Hall at the chateau in Bučovice. The practical section describes the research, the resulting intervention plan, and the detailed restoration intervention itself which could be eventually applied to the other statues in the Bučovice collection. The main objective of the intervention, apart from cleaning work and damage consolidation, was to significantly reduce the scope of the interventions undertaken during the mid-20th century which had had an extremely negative impact on the aesthetic appearance of the artwork. Thus, the restoration work included the removal of more recent interventions - white paint layers, plaster additions and the re-gilding on layers dating back to the time of the creation of the artwork or, more likely, to the beginning of the 17th century. These layers were restored, and the newly executed interventions were carried out with the greatest respect to the original. Subsequently, it was possible to present the statue of Mars as it looked at around the time of first half of the 17th century.
The aim of the theory section is to characterize the stucco romano stucco technique which has its origins in ancient Roman traditions. During the first phase, studies into this technique were based on theoretical knowledge acquired through studying historical essays and reference literature. Research into the issue of the stucco during the second phase was based on detailed research carried out in situ on selected stucco artworks. The interior decoration of the Hvězda (Star) Summer Palace in Prague served as a reference point and the stucco decoration in the Knight's Hall of the chateau in Nelahozeves and in the so-called Zachary's Chamber in the chateau in Telč served as comparison whilst its characteristics and features were debated. The research centred on studies into the formal, artistic, technological and material characteristics, complemented with a detailed natural-scientific research and analyses of samples taken. The findings served to provide a description of Roman stucco (stucco romano) and its various forms within the Czech environment. Furthermore, the results were utilized in the laboratory section of the thesis and whilst carrying out the technological copy of the stucco relief.
The third, experimental part, deals with the material aspects of the Roman stucco. Laboratory studies centred on assessing selected properties of the lime binders which fundamentally determine the properties of malleable stucco mixtures in their freshly mixed form, workable form and after hardening. The selected lime binders were studied in paste form and, due to the range and focus of the studies, concentrated only on selected properties of freshly mixed binders. The properties of the lime pastes were studied with regards to their curing time (up to 1 year max.) as the curing time is a fundamental factor affecting the properties of lime paste which, in turn, define the properties of freshly mixed binders. To a certain extent, the results were applied during practical testing and whilst executing technological copies of selected relief work at the Hvězda (Star) Summer Palace.
Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na techniku štuku stucco romano, kterou byla vytvořena reliéfní a plno plastická sochařská díla v období renesance. Úvodem teoretické částí diplomové práce bude rešerše historických traktátů, literatury a jejích kritické vyhodnocení. Teoretické znalosti vyplívající z rešerše budou komparovány s vysledkami vlastního studia a průzkumů štukových děl in situ doplněné vysledkami exaktních metod průzkumu.
Experimentální část bude zahrnovat studium materiálů a štukových receptur, které byly používané v technikách stucco romano. Na základě získaných poznatků budou provedeny zkoušky těchto receptů za účelem empirického testování. Na závěr bude provedeno kritické shrnutí a zhodnocení výsledků v širším kontextu včetně doporučení pro současnou restaurátorskou praxi. Výsledkem bude technologická studie reliéfu z letohrádku Hvězda zhotovena v měřítku 1:1.
Praktická část bude představovat komplexní restaurátorský zásah provedený na štukové výzdobě lunety s terakotovou plastikou Marta situovanou v císařském pokoji na zámku v Bučovicích. Vlastnímu restaurování bude předcházet samostatné zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského a přírodovědného průzkumu, na jejichž základě bude vypracována koncepce restaurátorského zásahu. Všechny volené materiály, technologie a postupy budou průběžně konzultovány se externími specialisty a zástupci památkové péče. Veškeré práce budou dokumentovány podle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace.
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na techniku štuku stucco romano, kterou byla vytvořena reliéfní a plno plastická sochařská díla v období renesance. Úvodem teoretické částí diplomové práce bude rešerše historických traktátů, literatury a jejích kritické vyhodnocení. Teoretické znalosti vyplívající z rešerše budou komparovány s vysledkami vlastního studia a průzkumů štukových děl in situ doplněné vysledkami exaktních metod průzkumu.
Experimentální část bude zahrnovat studium materiálů a štukových receptur, které byly používané v technikách stucco romano. Na základě získaných poznatků budou provedeny zkoušky těchto receptů za účelem empirického testování. Na závěr bude provedeno kritické shrnutí a zhodnocení výsledků v širším kontextu včetně doporučení pro současnou restaurátorskou praxi. Výsledkem bude technologická studie reliéfu z letohrádku Hvězda zhotovena v měřítku 1:1.
Praktická část bude představovat komplexní restaurátorský zásah provedený na štukové výzdobě lunety s terakotovou plastikou Marta situovanou v císařském pokoji na zámku v Bučovicích. Vlastnímu restaurování bude předcházet samostatné zpracování a vyhodnocení výsledků restaurátorského a přírodovědného průzkumu, na jejichž základě bude vypracována koncepce restaurátorského zásahu. Všechny volené materiály, technologie a postupy budou průběžně konzultovány se externími specialisty a zástupci památkové péče. Veškeré práce budou dokumentovány podle standardů stanovených pro restaurátorské dokumentace.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura:
ARCOLAO, Carla. Le Ricette del Restauro. Malte, intonaci, stucchi dal XV al XIX secolo. Seconda Edizione. Venezia: Saggi Marsilio, 2001.
AMENDOLAGINE, Francesco. Tecniche ed i materiali dello stucco forte nella fonti dal rinascimento alla modernita. In: Lo stucco: cultura, tecnologia, conoscenza: atti del convegno di studi, Bressanone 10-13 luglio 2001, atti del Convegno Scienza e Beni Culturali XVII, 2001, Venice: Arcadia Ricerche. 2001
AMENDOLAGINE, Francesco, ONDA, Silvano, CELEGHIN, Sonia, VISTOLI, Daniele. Lo stucco da Bisanzio a Roma barocca; Ravenna e Emilia Romagna: I segni di una tradizione ininterrotta. Venezia: Marsilio Editori s.p.a., 2000.
ANSELMI Elisabetta, ANTINUCCI CASTELLANO Maria Grazia, CORDARO Michele, MORA Laura, MORA Paolo, MIMMO Mara, RISSOTTO Lidia e Gabriella SARANGELI. Corso sulla Manutenzione di Dipinti Murali, Mosaici e Stucchi, DIMOS. Parte I., Modulo I., Tecniche di Esecuzione e Materiali Costitutivi. Roma: Instituto Centrale per Il Restauro, 1978.
BRANDI Cesare. Teorie restaurování, Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
FOGLIATA, M., SARTOR, L. M., L’ Arte dello stucco. Storia, tecnica, metodologie della tradizione veneziana. Treviso: Antilia, 2004.
KOLLER, Manfred. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, In: Maltechnik Restauro, 85,1979.
KOLLER, Manfred. Stucco and its polychromy: Historical and technical sources and principles of examination and restoration. Zagreb: ICCOM-CC,1978.
KOLLER, Manfred. Stuck und Stuckfassung. Zu ihrer historischen Technologie und Restaurierung. In: Maltechnik Restauro, 3, 1979.
MORA Paolo, ZANDER Giuseppe. Coloriture e Intonaci nel mondo Antico In: Bollettino d'Arte. Intonaci Colore e Coloriture nelledilizia storica. Atti del Convegno. Roma: Ministerio per i Beni e la Attivitá Culturali, 1984.
MORA Laura, MORA Paolo. Conservation of wall paintings, London; Boston: Butterworths, 1984.
NATALI, Carmen - Giuseppe LORENZINI. Le "ricette” degli stucchi in italia settentrionale dal xv al xx secolo In: Lo Stucco Cultura, Tecnologia, Conoscenza; Scienza e beni culturali XVII. 2001, Atti del Convegno di Studi Bressanone 10-13 luglio 2001, SCIENZA E BENI CULTURALI XVII. 2001, Edizioni Arcadia Ricerche. 2001
NEJEDLÝ Vratislav. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, In: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
PASLEY, V. CH. Observations on limes, calcareous cements, mortars, stuccos and concrete. And on puzzolanas, Natural and Artificial. Cambridge Library Collection. Cambridge: University Press, 2014.
PRACCHI, Valeria. Pratiche costruttivi storiche: Manufatti in Stucco e strutture lignee di copertura in edifici lombardi. Como: Nodo Libri, 2008.
SLÁNSKÝ Bohuslav. Technika malby I. – Malířský a konzervační materiál, Paseka, Praha – Litomyšl, 2003.
MUŇOZ VIŇAS SALVADOR., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015.
ZAMPERINI Alessandra. Stucchi. Capolavori sconosciuti nella storia dell’arte. Roma: Sassi Editore S.r.l., 2012.
ZELINGER Jíří, HEIDINGSFELD Viktor, KOTLÍK Petr, ŠIMUNKOVÁ Eva. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1987.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura:
ARCOLAO, Carla. Le Ricette del Restauro. Malte, intonaci, stucchi dal XV al XIX secolo. Seconda Edizione. Venezia: Saggi Marsilio, 2001.
AMENDOLAGINE, Francesco. Tecniche ed i materiali dello stucco forte nella fonti dal rinascimento alla modernita. In: Lo stucco: cultura, tecnologia, conoscenza: atti del convegno di studi, Bressanone 10-13 luglio 2001, atti del Convegno Scienza e Beni Culturali XVII, 2001, Venice: Arcadia Ricerche. 2001
AMENDOLAGINE, Francesco, ONDA, Silvano, CELEGHIN, Sonia, VISTOLI, Daniele. Lo stucco da Bisanzio a Roma barocca; Ravenna e Emilia Romagna: I segni di una tradizione ininterrotta. Venezia: Marsilio Editori s.p.a., 2000.
ANSELMI Elisabetta, ANTINUCCI CASTELLANO Maria Grazia, CORDARO Michele, MORA Laura, MORA Paolo, MIMMO Mara, RISSOTTO Lidia e Gabriella SARANGELI. Corso sulla Manutenzione di Dipinti Murali, Mosaici e Stucchi, DIMOS. Parte I., Modulo I., Tecniche di Esecuzione e Materiali Costitutivi. Roma: Instituto Centrale per Il Restauro, 1978.
BRANDI Cesare. Teorie restaurování, Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2000.
FOGLIATA, M., SARTOR, L. M., L’ Arte dello stucco. Storia, tecnica, metodologie della tradizione veneziana. Treviso: Antilia, 2004.
KOLLER, Manfred. Probleme und Methoden der Retusche polychromer Skulptur, In: Maltechnik Restauro, 85,1979.
KOLLER, Manfred. Stucco and its polychromy: Historical and technical sources and principles of examination and restoration. Zagreb: ICCOM-CC,1978.
KOLLER, Manfred. Stuck und Stuckfassung. Zu ihrer historischen Technologie und Restaurierung. In: Maltechnik Restauro, 3, 1979.
MORA Paolo, ZANDER Giuseppe. Coloriture e Intonaci nel mondo Antico In: Bollettino d'Arte. Intonaci Colore e Coloriture nelledilizia storica. Atti del Convegno. Roma: Ministerio per i Beni e la Attivitá Culturali, 1984.
MORA Laura, MORA Paolo. Conservation of wall paintings, London; Boston: Butterworths, 1984.
NATALI, Carmen - Giuseppe LORENZINI. Le "ricette” degli stucchi in italia settentrionale dal xv al xx secolo In: Lo Stucco Cultura, Tecnologia, Conoscenza; Scienza e beni culturali XVII. 2001, Atti del Convegno di Studi Bressanone 10-13 luglio 2001, SCIENZA E BENI CULTURALI XVII. 2001, Edizioni Arcadia Ricerche. 2001
NEJEDLÝ Vratislav. K vývoji retuše malířských děl v českých zemích ve druhé polovině 20. století, In: Zprávy památkové péče, roč. 65, 2005, č. 6, s. 500-516.
PASLEY, V. CH. Observations on limes, calcareous cements, mortars, stuccos and concrete. And on puzzolanas, Natural and Artificial. Cambridge Library Collection. Cambridge: University Press, 2014.
PRACCHI, Valeria. Pratiche costruttivi storiche: Manufatti in Stucco e strutture lignee di copertura in edifici lombardi. Como: Nodo Libri, 2008.
SLÁNSKÝ Bohuslav. Technika malby I. – Malířský a konzervační materiál, Paseka, Praha – Litomyšl, 2003.
MUŇOZ VIŇAS SALVADOR., Současná teorie konzervování, Univerzita Pardubice, 2015.
ZAMPERINI Alessandra. Stucchi. Capolavori sconosciuti nella storia dell’arte. Roma: Sassi Editore S.r.l., 2012.
ZELINGER Jíří, HEIDINGSFELD Viktor, KOTLÍK Petr, ŠIMUNKOVÁ Eva. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Praha: Academia, 1987.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student úspěšně představil svou diplomovou práci formou ppt prezentace a reagoval na dotazy zkoušejících i drobné připomínky oponenta a vedoucího práce. Vzhledem k drobným připomínkám k průběhu práce, které však neměly vliv na celkovou kvalitu, navrhujeme hodnocení "výborně mínus".