Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem gramatické kompetence na prvním stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na komunikační kompetence a vydefinování pojmů lingvistická kompetence a gramatická kompetence. Dále se zabývá gramatikou, výukou gramatiky, přístupy a metodami výuky gramatiky. Praktická část má za cíl zjistit, zdali učitelé rozvíjí gramatiku induktivním či deduktivním přístupem. Výzkumné šetření je provedeno formou pozorování několika hodin na prvním stupni vybrané základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of grammatical competence in elementary school. The theoretical part focuses on communicative competence and defining linguistic and grammatical competence. Further deals with grammar, grammar teaching, and approaches and methods of teaching grammar. The practical part aims to examine if teachers develop grammar through an inductive or deductive approach. The research study is based on observation of several hours in the target elementary school.
Tato bakalářská práce se zabývá rozvojem gramatické kompetence na prvním stupni základní školy. Teoretická část je zaměřena na komunikační kompetence a vydefinování pojmů lingvistická kompetence a gramatická kompetence. Dále se zabývá gramatikou, výukou gramatiky, přístupy a metodami výuky gramatiky. Praktická část má za cíl zjistit, zdali učitelé rozvíjí gramatiku induktivním či deduktivním přístupem. Výzkumné šetření je provedeno formou pozorování několika hodin na prvním stupni vybrané základní školy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the development of grammatical competence in elementary school. The theoretical part focuses on communicative competence and defining linguistic and grammatical competence. Further deals with grammar, grammar teaching, and approaches and methods of teaching grammar. The practical part aims to examine if teachers develop grammar through an inductive or deductive approach. The research study is based on observation of several hours in the target elementary school.
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké příležitosti pro rozvoj gramatické kompetence dávají učitelé žákům na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce nejprve student zasadí zkoumanou problematiku do kontextu rozvoje komunikační kompetence, vydefinuje pojem lingvistické kompetence a bude následovat diskuse o cílech, obsahu a principech výuky gramatiky u vybrané věkové skupiny žáků. V praktické části pak bude student na základě kritérií z teoretické části prostřednictvím pozorování zjišťovat, zda a jakým způsobem podporují učitelé na prvním stupni základní školy rozvoj gramatické kompetence žáků v anglickém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké příležitosti pro rozvoj gramatické kompetence dávají učitelé žákům na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce nejprve student zasadí zkoumanou problematiku do kontextu rozvoje komunikační kompetence, vydefinuje pojem lingvistické kompetence a bude následovat diskuse o cílech, obsahu a principech výuky gramatiky u vybrané věkové skupiny žáků. V praktické části pak bude student na základě kritérií z teoretické části prostřednictvím pozorování zjišťovat, zda a jakým způsobem podporují učitelé na prvním stupni základní školy rozvoj gramatické kompetence žáků v anglickém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Achard, Michel, Susanne Niemeier. 2004. Cognitive Linguistics, Second Language Acquisition, and Foreign Language Teaching. New York.
Andrews, Richard. 2005. "Knowledge about the teaching of (sentence) grammar: The state of play". English Teaching: Practice and Critique 4 (3): 69-75.
Brandl, K. 2007. Communicative Language Teaching in Action. Putting Principles to Work. Prentice Hall.
Brinton, Dona M., Snow, Celce-Murcia. 2013 Teaching English as a Second or Foreign Language. Cengage Learning.
Brown, Douglas H. 2014. Principles of Language Learning and Teaching. Pearson Education.
Center for Applied Linguistics. 1989. Teaching English as a Foreign or Second Language. Washington DC.
Delahunty, P. G., J. J. Garvey. 1994. Language, Grammar, Communication. McGraw- Hill: New York.
Harmer, Jeremy. 2015. The Practice of English Language Teaching.
Klein, Wolfgang. 1988. Second Language Acquisition. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences.
Littlewood, W. 1981. Communicative Language teaching. Cambridge: CUP.
Pelikán, J. 2004. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Petty, Geoffrey. 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál.
Scrivener, J. 2011. Learning Teaching. Macmillan.
Thornbury, Scott. 1999. How to Teach Grammar. London: Pearson.
Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. Cambridge: CUP.
Seznam doporučené literatury
Achard, Michel, Susanne Niemeier. 2004. Cognitive Linguistics, Second Language Acquisition, and Foreign Language Teaching. New York.
Andrews, Richard. 2005. "Knowledge about the teaching of (sentence) grammar: The state of play". English Teaching: Practice and Critique 4 (3): 69-75.
Brandl, K. 2007. Communicative Language Teaching in Action. Putting Principles to Work. Prentice Hall.
Brinton, Dona M., Snow, Celce-Murcia. 2013 Teaching English as a Second or Foreign Language. Cengage Learning.
Brown, Douglas H. 2014. Principles of Language Learning and Teaching. Pearson Education.
Center for Applied Linguistics. 1989. Teaching English as a Foreign or Second Language. Washington DC.
Delahunty, P. G., J. J. Garvey. 1994. Language, Grammar, Communication. McGraw- Hill: New York.
Harmer, Jeremy. 2015. The Practice of English Language Teaching.
Klein, Wolfgang. 1988. Second Language Acquisition. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences.
Littlewood, W. 1981. Communicative Language teaching. Cambridge: CUP.
Pelikán, J. 2004. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
Petty, Geoffrey. 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál.
Scrivener, J. 2011. Learning Teaching. Macmillan.
Thornbury, Scott. 1999. How to Teach Grammar. London: Pearson.
Ur, Penny. 2012. A Course in English Language Teaching. Cambridge: CUP.