Cílem této diplomové práce je analyzovat užití a výskyt direktivních, komisivních a expresivních řečových aktů v počítačové hře Life is Strange 2. Mezi hlavní motivy této hry patří důležitost blízkých vztahů, vyrovnávání se se ztrátou a odpor a konflikt, a proto se v ní tyto řečové akty často vyskytují. Hlavní kategorie řečových aktů jsou rozděleny do specifických typů a analyzovány i s ohledem na porušování konverzačních maxim Gricova konverzačního principu, a také ve větších jednotkách, řečových událostech.
Anotace v angličtině
The aim of this master thesis is to analyse the use and occurrence of directive, commissive and expressive speech acts in the game Life is Strange 2. The central themes of the game, such as the importance of close relationships, coping with loss, and resistance and conflict, give rise to an abundance of these speech acts. The primary speech act categories are further divided into more specific types and examined, while considering flouting the maxims of Grice's Cooperative Principle and their occurrence within larger units, speech events.
speech act, computer game, conversation, pragmatics, maxims of conversation
Rozsah průvodní práce
139 s. (215 162 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem této diplomové práce je analyzovat užití a výskyt direktivních, komisivních a expresivních řečových aktů v počítačové hře Life is Strange 2. Mezi hlavní motivy této hry patří důležitost blízkých vztahů, vyrovnávání se se ztrátou a odpor a konflikt, a proto se v ní tyto řečové akty často vyskytují. Hlavní kategorie řečových aktů jsou rozděleny do specifických typů a analyzovány i s ohledem na porušování konverzačních maxim Gricova konverzačního principu, a také ve větších jednotkách, řečových událostech.
Anotace v angličtině
The aim of this master thesis is to analyse the use and occurrence of directive, commissive and expressive speech acts in the game Life is Strange 2. The central themes of the game, such as the importance of close relationships, coping with loss, and resistance and conflict, give rise to an abundance of these speech acts. The primary speech act categories are further divided into more specific types and examined, while considering flouting the maxims of Grice's Cooperative Principle and their occurrence within larger units, speech events.
speech act, computer game, conversation, pragmatics, maxims of conversation
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je prostudovat užití vybraných řečových aktů v počítačové hře Life is Strange 2. Student nejprve na základě odborné literatury z oblasti pragmatiky vymezí pojmy "řečový akt" a "ilokuční akt" a představí taxonomie řečových aktů dle Austina a Searla. Podrobně popíše vybrané kategorie řečových aktů (direktivní, komisivní, expresivní) z pohledu jejich přímé a nepřímé realizace a s ohledem na implikaturu. Dále představí kontext a typické jazykové prostředky zvolené počítačové hry. Následně provede analýzu vytvořeného korpusu interakcí s cílem identifikovat vybrané řečové akty, interpretovat jejich ilokuci v závislosti na situačním kontextu, vysvětlit jejich přímou/nepřímou realizaci a porovnat kontexty, ve kterých se vyskytují. Závěrem student zhodnotí užití přímých a nepřímých řečových aktů a objasní převažující tendence s ohledem na komunikační funkci výpovědi a kontext analyzovaného diskurzu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je prostudovat užití vybraných řečových aktů v počítačové hře Life is Strange 2. Student nejprve na základě odborné literatury z oblasti pragmatiky vymezí pojmy "řečový akt" a "ilokuční akt" a představí taxonomie řečových aktů dle Austina a Searla. Podrobně popíše vybrané kategorie řečových aktů (direktivní, komisivní, expresivní) z pohledu jejich přímé a nepřímé realizace a s ohledem na implikaturu. Dále představí kontext a typické jazykové prostředky zvolené počítačové hry. Následně provede analýzu vytvořeného korpusu interakcí s cílem identifikovat vybrané řečové akty, interpretovat jejich ilokuci v závislosti na situačním kontextu, vysvětlit jejich přímou/nepřímou realizaci a porovnat kontexty, ve kterých se vyskytují. Závěrem student zhodnotí užití přímých a nepřímých řečových aktů a objasní převažující tendence s ohledem na komunikační funkci výpovědi a kontext analyzovaného diskurzu.
Seznam doporučené literatury
Austin, John L. 1962. How to Do Things with Words. Oxford: Oxford University Press.
Blakemore, Diane. 1992. Understanding Utterances: An Introduction to Pragmatics. Oxford: Blackwell.
Cruse, Alan D. 2000. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Cutting, Joan. 2014. Pragmatics: A Resource Book for Students. London: Taylor & Francis.
Gilbert, Michael A. 2001. "Language, Words and Expressive Speech Acts.” Argumentation (15): 239–249.