This Master Thesis analyses the way in which four Irish memoirs, namely Frank McCourt's Angela's Ashes, Hugo Hamilton's The Speckled People, Patrick Doherty's I Am Patrick, and Tom Phelan's We Were Rich and We Didn't Know It, portray their authors' inculcation with two major and interrelated aspects of Irish Identity, Irish Nationalism and Irish Catholicism between the 1940s and 1960s when the authors grew up in Ireland. In order to understand their narratives, theoretical background regarding various fields connected with Irish national identity and identity in general have been provided. These fields include the nature of the genre of memoir, the notions of nation and nationalism, Irish history from the perspective of nationalism and of the Catholic Church, as well as the nature of Irish Catholicism in Ireland in the period in question.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce analyzuje způsob, jakým čtyři irské memoáry, konkrétně Angela's Ashes od Franka McCourta, The Speckled People od Hugo Hamiltona, I Am Patrick od Patricka Dohertyho a We Were Rich and We Didn't Know It od Toma Phelana, zobrazují vstřebávání dvou klíčových a vzájemně úzce propojených aspektů irské identity, a to irského nacionalismu a irského katolicismu v době, kdy autoři v Irsku vyrůstali, tedy ve 40. až 60. letech dvacátého století. Pro porozumění jejich výpovědí obsahuje práce také teoretické pasáže týkající se různých oblastí spojených s irskou identitou i identitou obecně, především podstatu memoárového žánru, pojmy národa a nacionalismu, irskou historii z hlediska nacionalismu a katolicismu, a také charakter irského katolicismu v dotyčné době.
Klíčová slova
Memoir, Autobiography, Childhood, Irish Identity, Irish Nationalism, Irish Catholicism, Frank McCourt, Hugo Hamilton, Patrick Doherty, Tom Phelan
Klíčová slova v angličtině
memoár, autobiografie, dětství, irská identita, irský nacionalismus, irský katolicismus, Frank McCourt, Hugo Hamilton, Patrick Doherty, Tom Phelan
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
AN
Anotace
This Master Thesis analyses the way in which four Irish memoirs, namely Frank McCourt's Angela's Ashes, Hugo Hamilton's The Speckled People, Patrick Doherty's I Am Patrick, and Tom Phelan's We Were Rich and We Didn't Know It, portray their authors' inculcation with two major and interrelated aspects of Irish Identity, Irish Nationalism and Irish Catholicism between the 1940s and 1960s when the authors grew up in Ireland. In order to understand their narratives, theoretical background regarding various fields connected with Irish national identity and identity in general have been provided. These fields include the nature of the genre of memoir, the notions of nation and nationalism, Irish history from the perspective of nationalism and of the Catholic Church, as well as the nature of Irish Catholicism in Ireland in the period in question.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce analyzuje způsob, jakým čtyři irské memoáry, konkrétně Angela's Ashes od Franka McCourta, The Speckled People od Hugo Hamiltona, I Am Patrick od Patricka Dohertyho a We Were Rich and We Didn't Know It od Toma Phelana, zobrazují vstřebávání dvou klíčových a vzájemně úzce propojených aspektů irské identity, a to irského nacionalismu a irského katolicismu v době, kdy autoři v Irsku vyrůstali, tedy ve 40. až 60. letech dvacátého století. Pro porozumění jejich výpovědí obsahuje práce také teoretické pasáže týkající se různých oblastí spojených s irskou identitou i identitou obecně, především podstatu memoárového žánru, pojmy národa a nacionalismu, irskou historii z hlediska nacionalismu a katolicismu, a také charakter irského katolicismu v dotyčné době.
Klíčová slova
Memoir, Autobiography, Childhood, Irish Identity, Irish Nationalism, Irish Catholicism, Frank McCourt, Hugo Hamilton, Patrick Doherty, Tom Phelan
Klíčová slova v angličtině
memoár, autobiografie, dětství, irská identita, irský nacionalismus, irský katolicismus, Frank McCourt, Hugo Hamilton, Patrick Doherty, Tom Phelan
Zásady pro vypracování
Práce bude obsahovat nástin vývoje irské historie se zvláštním zřetelem na katolicismus,anglo-irské vztahy a některé zásadní historické události tyto vztahy ovlivňující. Dále budou diskutovány specifické aspekty irské kultury a irské národní identity. Literární a teoretický rámec bude definovat otázku identity (především národní) a dále se bude zabývat dětským vypravěčem, specifiky dětského prožívání a možnostmi, které toto literární vyjádření nabízí.
Zásady pro vypracování
Práce bude obsahovat nástin vývoje irské historie se zvláštním zřetelem na katolicismus,anglo-irské vztahy a některé zásadní historické události tyto vztahy ovlivňující. Dále budou diskutovány specifické aspekty irské kultury a irské národní identity. Literární a teoretický rámec bude definovat otázku identity (především národní) a dále se bude zabývat dětským vypravěčem, specifiky dětského prožívání a možnostmi, které toto literární vyjádření nabízí.
Seznam doporučené literatury
Forbes, Shannon. "Performative Identity Formation in Frank McCourt’s ‘Angela’s Ashes: A Memoir.’” Journal of Narrative Theory 37, no. 3 (Fall 2007): 473–96. http://www.jstor.org/stable/41304871.
O'Grady, Standish. The Story of Ireland. Charleston: BiblioLife, 2009.
Hegarty, Neil. The Story of Ireland: In Search of a New National Memory. London: Ebury Publishing: 2012.
Kinealy, Christine. Children and the Great Hunger in Ireland. Hamden: Quinnipiac University Press, 2018.
Foley, Michael. Death in Every Paragraph. Hamden: Quinnipiac University Press, 2015.
Gallagher, Thomas. Paddy's Lament, Ireland 1846-1847: Prelude to Hatred. San Diego: Harvest House, 1987.
Mac Suibhne, Breandan. Subjects Lacking Words? Hamden: Quinnipiac University Press, 2017.
Coogan, Tim Pat. The Famine Plot: England's Role in Ireland's Greatest Tragedy. New York: St. Martin's Griffin, 2013.
McCourt, Frank. Angela’s Ashes: A Memoir of a Childhood. London: Flamingo, 1997.
Doyle, Roddy. Paddy Clarke, Ha Ha Ha. London: Vintage, 1998.
Phelan, Tom. We Were Rich and We Didn’t know it: A Memory of My Irish Boyhood. New York: Gallery Books, 2020.
Seznam doporučené literatury
Forbes, Shannon. "Performative Identity Formation in Frank McCourt’s ‘Angela’s Ashes: A Memoir.’” Journal of Narrative Theory 37, no. 3 (Fall 2007): 473–96. http://www.jstor.org/stable/41304871.
O'Grady, Standish. The Story of Ireland. Charleston: BiblioLife, 2009.
Hegarty, Neil. The Story of Ireland: In Search of a New National Memory. London: Ebury Publishing: 2012.
Kinealy, Christine. Children and the Great Hunger in Ireland. Hamden: Quinnipiac University Press, 2018.
Foley, Michael. Death in Every Paragraph. Hamden: Quinnipiac University Press, 2015.
Gallagher, Thomas. Paddy's Lament, Ireland 1846-1847: Prelude to Hatred. San Diego: Harvest House, 1987.
Mac Suibhne, Breandan. Subjects Lacking Words? Hamden: Quinnipiac University Press, 2017.
Coogan, Tim Pat. The Famine Plot: England's Role in Ireland's Greatest Tragedy. New York: St. Martin's Griffin, 2013.
McCourt, Frank. Angela’s Ashes: A Memoir of a Childhood. London: Flamingo, 1997.
Doyle, Roddy. Paddy Clarke, Ha Ha Ha. London: Vintage, 1998.
Phelan, Tom. We Were Rich and We Didn’t know it: A Memory of My Irish Boyhood. New York: Gallery Books, 2020.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila téma a strukturu své závěrečné práce. Dále se studentka snažila zodpovědět dotazy, které byly uvedeny v posudcích. Její prezentace byla přesvědčivá, komise se shodla na hodnocení B.